آفتاب

پاسخ رییس جبهه نجات الانبار به مخالفان ارتباط با ایران

پاسخ رییس جبهه نجات الانبار به مخالفان ارتباط با ایران

ایرنا نوشت:

'حمید الهایس' رییس جبهه نجات الانبار که اخیرا اعلام شده قرار است سفری به ایران داشته باشد، در واکنش به انتقاد برخی جریان ها علیه سفرش به ایران، گفت: آنها که منتقد سفر ما به ایران هستند، دوستان و متحدان داعش هستند.

وی تاکید کرد که ایران کشور همسایه عراق است، همانطور که عربستان، اردن، کویت و ترکیه هستند.

برخی جریان های سیاسی عراق که از روابط این کشور با ایران خرسند نیستند، به مراودات و دیدارهای سران دو کشور از پایتخت های یکدیگر به شدت می تازند و حتی سفر سران جریان های سیاسی عراق به تهران را زیر سوال برده و به آنان اتهام وابستگی می زنند.

این حملات به نیروها و جریان هایی که خواستار روابط حسنه با ایران هستند، بحدی است که به توهین می انجامد، از جمله مخالفان سفر الهایس به تهران برای وی اصطلاح 'انگل' را بکار برده اند.

با اینحال الهایس در پاسخ به این حملات گفت، من کسی را متهم نمی کنم که چرا به ترکیه ای که در تروریسم حاضر در عراق درگیر است، سفر می کند.

وی افزود: آنها که منتقد سفر من به ایران هستند، بدانند که بین ایران و ترکیه تفاوت وجود دارد، چرا که ایران در کنار دولت و ملت عراق در جنگش علیه تروریسم ایستاد و کمک کرد و ترکیه خود مرتبط و درگیر در تروریسم در عراق است.

عراقی ها معتقدند که ترکیه از گروهک تروریستی داعش در حمله به عراق حمایت می کند.

الهایس همچنین می گوید: کسانی که ما را متهم می کنند و می خواهند جلوی روابط دوستانه با ایران را بگیرند، متحدان و دوستان داعش هستند.

جریان هایی که الهایس را هفته گذشته بخاطر اعلام خبر سفر آتی اش به تهران، مورد حمله قرار داده اند، بدنبال پیروزی های اخیر ارتش و نیروهای الحشد الشعبی(مردمی) را مورد حمله قرار داده و تلاش کردند از طریق موج سازی رسانه ای این گروهها را با داعش مقایسه کنند.

در همین حال، یک گروه از استان الانبار بدون موافقت دولت عراق به آمریکا سفر کرد تا برای مسلح کردن عشایر منطقه از این کشور کمک نظامی و تسلیحات دریافت کنند.

این هیات الانباری که به واشنگتن رفت، شامل کسانی بود که بیشتر آنان یا پرونده های قضایی دارند، مانند رافع العیساوی وزیر سابق اقتصاد عراق و طارق الهاشمی که به دنبال دریافت حکم اعدامش متواری شد و یا مانند 'اثیل النجیفی' استاندار سابق موصل متهم به خیانت در سقوط استان نینوا به دست داعش در خرداد ماه گذشته است.

جریان های مخالف روابط گرم با ایران، سفر این هیات به آمریکا، بدون موافقت دولت عراق و آن هم برای دریافت کمک نظامی را نه تنها مورد انتقاد قرار ندادند که از آن حمایت هم کردند.

52261

کد N621063

وبگردی