آفتاب
در دیدار با رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی؛

جلالی: تحقیقات در بخش کشاورزی، ضامن امنیت غذایی کشور است

جلالی: تحقیقات در بخش کشاورزی، ضامن امنیت غذایی کشور است

رییس مرکز پژوهش های مجلس، تحقیقات در بخش کشاورزی را زیربنای ارتقای تولید محصولات غذایی دانست و گفت: بودجه های اختصاص یافته در تحقیقات کشاورزی، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای حفظ امنیت غذایی کشور است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با کاظم جلالی رییس این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد.

جلالی در این نشست با اشاره به نزدیک بودن هفته پژوهش، گفت: کار تحقیقاتی و پژوهشی از لازمه‌های پیشرفت و توسعه کشور است که باید در تمامی بخش‌ها به ویژه در حوزه کشاورزی به صورت جدی‌تر مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

وی افزود: تحقیقات در بخش کشاورزی زیربنای ارتقای تولید محصولات غذایی است، عاملی که می‌تواند تامین کننده و ضامن امنیت غذایی کشور باشد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت کار پژوهشی در بخش کشاورزی، تصریح کرد: بودجه‌های اختصاص یافته در تحقیقات کشاورزی، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای حفظ امنیت غذایی کشور است.

وی با تاکید براینکه کشاورزی در ایران باید از حالت سنتی با رویکردی علمی به حالت جدید تغییر یابد، یادآور شد: تحقیقات و پژوهش‌های انجام گرفته در بخش کشاورزی باید به صورت کاربردی تهیه، تدوین و مورد آموزش و ترویج قرار گیرد تا زمینه رشد تولید محصولات مختلف کشاورزی فراهم گردد.

جلالی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در ابلاغ این سیاست‌ها بر افزایش سهم علم و فناوری در اقتصاد و درآمد ملی تاکید نموده‌اند که کاربردی نمودن تحقیقات بخش کشاورزی یکی از راهکارهای ارتقای سهم علم در اقتصاد است.

وی با بیان اینکه سیاست‌ واردات محصولات کشاورزی به این بخش ضربه زده است، تاکید کرد: در قبال کشاورز باید سیاست حمایتی در پیش گرفت چراکه خسران این قشر از جامعه عواقب نامطلوبی همچون، بیکاری، افزایش شهرنشینی، تخلیه روستاها، کاهش تولیدات کشاورزی، افزایش واردات و تهدید امنیت غذایی را به دنبال دارد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه، تاکید کرد: تامین امنیت غذا و ایجاد ذخایر راهبردی یکی از مواردی بود که مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید نموده‌اند که حمایت از بخش کشاورزی و تحقیقات در این حوزه می‌تواند راهکاری جهت تامین امنیت غذایی کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه به تحقیقات و پژوهش در کشور باید بها داده شود، توضیح داد: لازمه پیشبرد و ارتقای کارکرد هر بخشی توجه و هزینه در بخش تحقیق و توسعه است که البته تحقیق و توسعه و پژوهش باید با رویکردی کاربردی انجام شود.

جلالی ادامه داد: بخش‌های تولیدی با همکاری و تعامل بیشتری با موسسات علمی و دانشگاهی باید زمینه کاربردی کردن پژوهش‌ها را فراهم کنند چراکه در غیر اینصورت تحقیقات ابتر خواهد ماند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان از تهیه سند جامع آب در این مرکز جهت ارتقا کارکرد فعالیت‌های کشاورزی در کشور خبر داد و افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس آمادگی دارد تا با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در بخش‌های مختلف مرتبط با کشاورزی همکاری نماید.

انتهای پیام

کد N621025

وبگردی