آفتاب
/کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری/

نخست‌وزیر پیشین نروژ: گسترش داعش در سوریه و عراق از نگرانی های بزرگ ماست

نخست‌وزیر پیشین نروژ: گسترش داعش در سوریه و عراق از نگرانی های بزرگ ماست

نخست‌وزیر پیشین نروژ از گرایش پیدا کردن برخی جوانان این کشور به گروه‌های افراطی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شل ماگنه پوندویک در اولین کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط‌گری با مرور وقایع تروریستی در نروژ، اروپا و آفریقا، گفت: از نگرانی‌های بزرگ ما گسترش داعش در سوریه و عراق است و امروز داعش شرایط بسیار وحشت‌باری را با استفاده از اقدامات سبوعانه انجام می‌دهد و به هر ترتیب رشد و افزایش قدرت داعش یک نگرانی بزرگ برای همه ماست و باید این سوال را پرسید که چگونه حیوان‌هایی تحت عنوان مذهب می‌توانند جان دیگران را بگیرند و خود را با اقدامات وحشیانه تعریف کنند.

نخست‌وزیر سابق نروژ با ابراز تاسف از اینکه تصویر نامناسب و بدی از اسلام و مسلمانان ارائه داده شده است، گفت: حرف از اسلام در حال افزایش است و اسلام‌ترسی محدودی است که سر راه فهم مذاهب قرار دارد که این موضوع می‌تواند زمینه را برای رادیکال کردن افراد فراهم کند.

وی با بیان اینکه در کشورش نگرانی بابت گرویدن جوانان نروژی به گروه‌های افراطی وجود دارد، گفت: بین 26 تا 70 نفر از جوانان ما نروژ را به مقصد سوریه ترک کرده‌اند که برخی از آنها کشته شده‌اند و برخی از آنها به کشور برگشتند. تحقیقات ما نشان داده که این موضوع به خاطر عدم تعلق جوانان به جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنند.

نخست‌وزیر پیشین نروژ با بیان اینکه تمام جوامع باید کمک کنند تا از الحاق جوانان و کودکان به گروه‌های افراطی جلوگیری شود، گفت: بایستی تفاوت‌ها را بشناسیم و البته فقط روی آن متمرکز نشویم و اتفاقا بر اشتراکات‌مان تمرکز داشته باشیم.

وی تشویق و تقویت گفت‌وگوهای بین مذاهب و ادیان را یک ضرورت خواند و اظهار کرد: تمام رهبران دنیا در این مسیر باید دور هم جمع شوند البته افراد می‌ترسند که دین خود را از طریق گفت‌وگوی بین ادیان از دست بدهند ولی تجربه نشان داده است که گفت‌وگوی بین ادیان باعث فهم بیشتر از ادیان می‌شود.

نخست‌وزیر پیشین نروژ گفت: مطمئنم اگر جوانان بتوانند در هویت خود به امنیت برسند و فهم خوبی از دیگران داشته باشند الحاق آنها به گروه‌های افراطی بسیار محدود خواهد شد.

انتهای پیام

کد N620965

وبگردی