آفتاب
رئیس همایش وقف و رسانه:

احیای وقف بدون مشارکت رسانه‌های جمعی ممکن نیست

احیای وقف بدون مشارکت رسانه‌های جمعی ممکن نیست

رئیس ششمین همایش وقف و رسانه گفت: همایش وقف و رسانه 25 آذرماه با حضور مدیران و خبرنگاران رسانه‌های جمعی و مسئولان کشوری برگزار می‌شود.

رئیس ششمین همایش وقف و رسانه گفت: همایش وقف و رسانه 25 آذرماه با حضور مدیران و خبرنگاران رسانه‌های جمعی و مسئولان کشوری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن ربیعی در نشست خبری ششمین همایش وقف و رسانه با طرح این سوالات که در جهان امروز چقدر باید بر روی مسائل وقف کار کنیم؟ جایگاه وقف در کشور ما کجاست و آیا وقف در سبد اقتصادی و فرهنگی نظام قرار دارد یا نه؟ اظهار کرد: در سازمان اوقاف و امور خیریه اولین موضوعی که به آن پرداخته می‌شود منویات مقام معظم رهبری است که ایشان و تمام علمایی که با آنها گفت‌وگو داشتیم بر این تأکید دارند که فرهنگ وقف باید در جامعه احیا شود.

وی یادآور شد: وقف میراث فرهنگی و اسلامی است و حتی قبل از ورود اسلام به ایران وقف‌هایی صورت گرفته و در تمام ادیان وجود دارد. وقف ریشه در تاریخ فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم ما قرار دارد و باید امروز به عنوان یک میراث فرهنگی و معنوی به آن بپردازیم.

رئیس ششمین همایش وقف و رسانه، خاطرنشان کرد: وقف مبنای دینی ما است و ائمه (ع) خود نیز واقف بوده‌اند. وقف اشاعه دهنده حس نوع‌دوستی، تعاون و همکاری در جامعه است. همچنین وقف انسجام‌بخش و وحدت‌آفرین است.

ربیعی تأکید کرد: اکنون در دنیا به وقف نیز اهمیت زیادی می‌دهند. فردی همچون بیل گیتس بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت میلیاردها دلار از درآمد خود را در بنیادهای خیریه قرار داده است. افرادی همچون او زیاد هستند. وقف مردمی است و باید توسط مردم ایجاد شود چرا که ترویج وقف می‌تواند به مردم خدمات بسیار زیادی ارائه دهد و یک مدل اقتصادی مردمی است که بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.

وی تصریح کرد: وقف سبب ارتقای فرهنگ عمومی می‌شود و در توسعه اجتماعی اثرگذار است. توسعه وقف در اجتماع سبب کاهش فاصله طبقاتی و توزیع ثروت و عدالت اجتماعی می‌شود. وقف در راستای سلامت هم گام‌هایی برداشته و تاکنون 500 بیمارستان وقفی تأسیس شده و امسال هم پروژه‌های بسیار زیادی برای احداث بیمارستان‌های سوانح و سوختگی، سرطان، سلول‌درمانی و امثال اینها در دستور کار قرار گرفت.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه «مقام معظم رهبری فرمودند وقف باید در راستای علم و فناوری نیز صورت بگیرد» اظهار کرد: امروز ترویج وقف در علم و فناوری از نیازهای اساسی جامعه است و مردم خودشان امروز باید احیاکننده وقف باشند و با این کار مدیریت بخشی از جامعه را بر عهده بگیرند.

ربیعی در ادامه با بیان این‌که «احیای وقف بدون مشارکت رسانه‌های جمعی ممکن نیست» گفت: رسانه‌ها در دنیای امروز نقش بی‌بدیلی در اطلاع‌رسانی دارند. امروز قدرت در دست رسانه‌ها است و آنها به درونی‌ترین لایه‌های ذهن نفوذ می‌کنند. به همین دلیل ضرورت دارد که بین وقف و رسانه ارتباطی تنگاتنگ به وجود بیاید.

وی گفت: رسانه‌ها باید شیرینی وقف را به مردم بچشانند. طبق فرمایش مقام معظم رهبری وقف باید در سبک زندگی مردم دیده شود و این کار را رسانه‌ها می‌توانند انجام دهند. تبلیغ وقف در جامعه تبلیغ و ترویج سنت حسنه اسلام و رسول‌الله است.

رئیس ششمین همایش وقف و رسانه با اشاره به شعار امسال این همایش، گفت: شعار همایش امسال "وقف، رسانه و چشم انداز پیش‌رو با منویات مقام معظم رهبری است" و اولین هدف ما تبیین فرمایشات رهبر است و دومین هدف ارتباط بیشتر وقف و رسانه و سومین هدف بررسی وقف‌های نوین بر اساس نیاز کشور است.

ربیعی در پایان با بیان این‌که «رسانه‌ها بزرگترین مشاوره‌های سازمان اوقاف و امور خیریه هستند» گفت: این همایش امسال در 25 آذرماه در تالار وحدت با حضور مدیران، خبرنگاران و مسئولان کشوری و همچنین دانشجویانی که در زمینه وقف فعالیت‌هایی دارند برگزار می‌شود. همچنین در 31 استان در ایام هفته وقف همایش وقف و رسانه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N620904

وبگردی