آفتاب
رویدادهای عراق؛

داعش والی خود را به اتهام «خیانت بزرگ» کشت/ مساله تشکیل نیروهای امنیتی سنی در عراق قطعی شد

داعش والی خود را به اتهام «خیانت بزرگ» کشت/ مساله تشکیل نیروهای امنیتی سنی در عراق قطعی شد

گروه تروریستی داعش والی خود در موصل را به اتهام «خیانت بزرگ» اعدام کرد. یک منبع آگاه نیز از قطعی شدن تشکیل نیروهای امنیتی سنی در عراق خبر داد. در همین حال، وزیر دفاع عراق اعلام کرد که هیچ آسیبی به پالایشگاه بیجی نرسیده و امکان راه‌اندازی مجدد این پالایشگاه ظرف دو ماه آتی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منابع در استان موصل در مصاحبه با شبکه "العربیه" اعلام کردند: داعش حکم اعدام را برای معمر توحله، والی سابق خود در موصل اجرا کرد.

منابع افزودند: توحله پیشتر به اتهام «خیانت بزرگ» عزل شده بود و حسن سلطان الجبوری به جای وی در این منصب گماشته شد.

توحله نیز خودش به جای رضوان حمدون تعیین شده بود که در حملات جنگنده‌های ائتلاف حدود یک ماه قبل در موصل کشته شد.

30 حمله جنگنده‌های ائتلاف در عراق

در همین حال، فرماندهی مرکزی آمریکا نیز اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و همپیمانان این کشور ظرف چهار روز از جمعه تا دوشنبه دست به 30 حمله به مواضع داعش در عراق زدند.

در بیانیه فرماندهی مرکزی آمریکا آمده است که این حملات در نزدیکی کرکوک، سنجار و در نزدیکی موصل و رمادی و بیجی صورت گرفته است.

ممکن است پالایشگاه بیجی ظرف 2 ماه راه‌اندازی شود

در همین حال، خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق در مصاحبه با سومریه نیوز گفت: علی‌رغم اینکه برخی از مناطق در صلاح‌الدین از ساکنان آن تخلیه شده است، اما اوضاع در این استان کاملا دارای ثبات است و فرماندهی عملیات کاملا این استان را تحت کنترل دارد.

وی با بیان اینکه هیچ آسیبی به پالایشگاه بیجی نرسیده است، گفت: اگر ثبات امنیتی بیشتری در مناطق اطراف این پالایشگاه برقرار شود، ممکن است این پالایشگاه ظرف دو ماه آتی راه‌اندازی شود.

وزیر دفاع عراق روز دوشنبه وارد استان صلاح‌الدین شد تا از یگان‌های نظامی و از مقر فرماندهی عملیات صلاح‌الدین و پالایشگاه بیجی و دانشگاه تکریت بازدید کند.

مساله تشکیل نیروهای امنیتی سنی قطعی شده است

از سوی دیگر، یک منبع که از روند مذاکرات میان آمریکا با هیاتی از سرشناسان و عشایر عراق آگاه است، در مصاحبه با روزنامه الحیاه گفت: مساله تشکیل نیروهای امنیتی سنی قطعی شده است و دولت آمریکا مصمم است این نیروها را تشکیل دهد و منتظر تصویب قانون برای آن در پارلمان نخواهد شد.

وی افزود: هیاتی از عشایر و مسوولان که از واشنگتن بازگشتند، ضمانت‌هایی را از سوی آمریکا و کشورهای عربی به دست آوردند که براساس آن، تجربه نیروهای شورای بیداری تکرار نشود.

این منبع خاطرنشان کرد: روند عضویت‌گیری برای تشکیل این نیروی نظامی در بهار آتی آغاز می‌شود.

حمله ناکام داعشی‌ها به مجتمع دولتی در رمادی

در همین حال، نیروهای امنیتی عراقی در استان الانبار حمله داعشی‌ها برای یورش به یک مجتمع دولتی در مرکز رمادی را ناکام گذاشتند.

فالح العیساوی، معاون رئیس شورای استان الانبار گفت: بیش از 20 تن از افراد مسلح داعش پس از اینکه در یورش به این مجتمع دولتی شکست خوردند، مناطق مسکونی اطراف آن را هدف قرار دادند.

وی همچنین تصریح کرد: با وجود اینکه حمایت‌ها از نیروهای امنیتی عراق محدود است، اما اوضاع در شهر رمادی تحت کنترل است.

انتهای پیام

کد N620841

وبگردی