آفتاب

نهادینه کردن پژوهش مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش

نهادینه کردن پژوهش مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه‌ی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش را نهادینه کردن تحقیق و پژوهش در مدارس و بین دانش‌آموزان و فرهنگیان برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان،«طالب محمدی» در همایش استانی هفته‌ی پژوهش، معاون آموزش متوسطه اداره کل با اشاره به نقش مدارس و معلمان در تقویت و توسعه تفکر و پژوهش گفت: معلمان باید روح تحقیق را در دانش‌آموزان نهادینه کنند.

وی با بیان اینکه مأموریت و رسالت آموزش و پرورش تعلیم و تربیت و هدایت انسانهاست، اظهار کرد: به‌لحاظ علمی آموزش و پرورش خاستگاه تفکر، تفحص، نشر و تولید دانش است.

معاون آموزش متوسطه‌ی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان، از تحقیق به عنوان امری فطری نام برد و با تأکید بر فراهم شدن زمینه‌ی بروز و ظهور آن و پیشقدم بودن آموزش و پرورش در این راستا، افزود: پژوهش و تحقیق در جامعه‌ای توسعه پیدا می‌کند که نظام آموزشی آن جامعه، بستر مناسب را فراهم آورد و به همین جهت یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش، نهادینه کردن تحقیق و پژوهش است و معلمان باید روح تحقیق را در دانش‌آموزان نهادینه کنند.

محمدی، با اشاره به جایگاه پژوهش در کشور و با بیان اینکه پژوهش نیازمند آموزش بوده و یک فن است، گفت: هنوز پژوهش و فرهنگ آن به طور کامل در کشور ما نهادنیه نشده است و مسئولان طعم شیرین استفاده از نتایج تحقیق را نچشیده‌اند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان کردستان، به جایگاه پژوهش در دانشگاه‌ها نیز اشاره کرد و با بیان اینکه، مقوله‌ی پژوهش در دانشگاه نیز به طور کامل مورد توجه واقع نشده است به وضعیت پژوهش و سهم تحقیقات از درآمد ملی در سطح جهان و کشور پرداخت.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نخستین پایگاه رسمی پرورش و رشد نیروی انسانی و تحویل آن به سایر بخش‌هاست، به پیشینه‌ی فعالیت‌های تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش پرداخت و تأسیس پژوهشکده‌های تعلیم و تربیت، ایجاد گروه‌های تحقیق و پژوهش در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، توجه به مسائل فرهنگی و برنامه‌های پژوهشی را از مهم‌ترین این اقدامات بر شمرد و راه‌اندازی پژوهش سراهای دانش‌آموزی و هدایت دانش‌آموزان به این مراکز را در همین راستا عنوان کرد و از افزایش شمار پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان از هفت پژوهش‌سرا به 10 مورد خبر داد.

محمدی در ادامه این همایش، به راهکارهای تبیین امر پژوهش نیز اشاره کرد و آموزش پژوهش‌محور، پررنگ کردن نقش مدارس از طریق تقویت انجمن‌های علمی و پژوهشی، بر پایی نمایشگاه‌های علمی و پژوهشی، تأمین تجهیزات، ارتباط بیشتر با دانشگاه‌ها، حمایت از دانش‌آموزان پژوهشگر، گسترش فرهنگ پژوهش میان معلمان و رفع موانع و مشکلات پیش‌رو، رفع نواقص ساختار پژوهشی، مشارکت معلمان در مجامع علمی و پژوهشی، انتشار گاهنامه‌های پژوهشی در مدارس و شرکت دانش‌آموزان در پژوهش‌های علمی را از جمله این راهکارها برشمرد.

وی به عملکرد دانش‌آموزان و نتایج مسابقات علمی و پژوهشی نیز اشاره کرد و کسب رتبه‌ی اول کشوری المپیاد زیست شناسی توسط امیر محمد وحدانی دانش آموز سنندجی، شرکت دانش آموزان استان در المپیاد نانو و کسب چهار عنوان برتر کشوری این المپیاد و راهیابی طرح یکی از دانش‌آموزان استان به مرحله کشوری جشنواره‌ی جوان خوارزمی را از موفقیت‌های برجسته استان برشمرد.

وی وظیفه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش را فراهم آوردن زمینه و بستر مناسب برای رشد دانش‌آموزان برشمرد و با بیان اینکه طراحی هر گونه الگوی آموزشی بدون توجه به پژوهش کاری پر هزینه و بی‌فایده است، خاطرنشان کرد: با همسویی آموزش و پژوهش می‌توانیم به نتیجه اثربخش برسیم.

محمدی با بیان اینکه آموزش پایه‌ی پژوهش و پژوهش معبر دانستن است، یادآور شد: ما معلمان و جامعه فرهنگی استان با ایمان به رسالت متعالی آموزش و پرورش و نقش بی‌بدیل پژوهش در ترقی پلکان آگاهی دانش‌آموزان، با بکارگیری تمام تلاش خویش در راستای گسترش تحقیق و پژوهش اهتمام می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N620821

وبگردی