آفتاب

تاکید پیش‌نویس بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس بر تحکیم وحدت

تاکید پیش‌نویس بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس بر تحکیم وحدت

دوحه امروز (سه‌شنبه) میزبان نشست سران شورای همکاری خلیج فارس است و وزرای کشورهای عضو این شورا بیانیه پایانی نشست خود را منتشر خواهند کرد. در همین حال، منابع آگاه اعلام کرده‌اند که این بیانیه بر تحکیم وحدت و یکپارچه‌سازی تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم و تشکیل پلیس شورای همکاری خلیج فارس تاکید دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، سی‌ و پنجمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس امروز با حضور رهبران کشورهای عضو این شورا در هتل شرایتون دوحه آغاز می‌شود.

در همین راستا، منابع آگاه اعلام کردند که سران شورای همکاری خلیج فارس عصر امروز ابتدا نشستی نیم ساعته را با حضور تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر برگزار می‌کنند و درخصوص پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست سران در نشست غیرعلنی خود بحث و گفت‌وگو خواهند کرد. در این پیش‌نویس نیز بر تحکیم وحدت، یکپارچه‌سازی تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم و تشکیل نیروهای پلیس واحد برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که معادل اینترپل برای این کشورها است، تاکید خواهند کرد.

به گزارش منابع دیپلماتیک، از جمله تصمیماتی که قرار است در نشست سران در دوحه اتخاذ شود، تشکیل اتحاد نظامی خلیج فارس همانند پیمان ناتو است که برای مقابله با تهدیدات نظامی خارجی فعالیت می‌کند و شامل تشکیل ارتش مشترک شورای همکاری خلیج فارس نیز می‌شود. احتمالا مصر، اردن و مراکش نیز به این پیمان می‌پیوندند و مرکز عملیات این پیمان ریاض خواهد بود.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس عملا به تشکیل نیروی دریایی یکپارچه پایان داده‌ و در سال جاری به یکپارچه‌سازی نیروهای هوایی می‌پردازد.

از سوی دیگر، منابع عربی آگاه اعلام کردند که عمرو موسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب تلاش می‌کند تا دولت عمان را به قبول تشکیل اتحادیه خلیج فارس به جای شورای همکاری خلیج فارس قانع کند و پیش‌بینی می‌شود که عمان در نشست امروز دوحه با این مساله موافقت کند.

منابع خاطرنشان کردند: برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از عمرو موسی خواسته بودند تا از عمان بخواهد تشکیل اتحادیه خلیج فارس را بپذیرد.

عبدالطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز تاکید کرده است که کشورهای این شورا تلاش می‌کنند تا اتحادیه خلیج فارس را تشکیل دهند.

انتهای پیام

کد N620800

وبگردی