آفتاب

ضرب‌الاجل دولت یونان به پارلمان برای تعیین رئیس‌جمهور تا پایان دسامبر

ضرب‌الاجل دولت یونان به پارلمان برای تعیین رئیس‌جمهور تا پایان دسامبر

دولت محافظه‌کار یونان از پارلمان درخواست کرد تا تکلیف رییس جمهور جدید را تا اواخر دسامبر مشخص کند؛ اقدامی که می‌تواند به انحلال دولت بیانجامد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی دولت یونان اعلام کرد رای‌گیری برای انتخاب رییس جمهور در 17 دسامبر(26 آذر) در پارلمان انجام می‌شود و ممکن است رای‌گیری به دور دوم کشیده شود که 12 روز بعد انجام می‌شود.

دولت تحت رهبری محافظه‌کاران برای اینکه از بن‌بست سیاسی و انتخابات سراسری زودهنگام پیشگیری کند، باید حمایت دیگر احزاب ائتلاف را بدست آورد اما محبوبیت آنها همچنان در حال کاهش است و اکنون حزب سیریزا توانسته است با توجه به نارضایتی روز افزون مردم پس از شش سال از آنها پیشی بگیرد.

نامزد پست ریاست جمهوری باید 200 رای از مجموع 300 عضو پارلمان را به دست آورد و در صورتی که رای‌گیری به دور دوم کشیده شود‌ (23 دسامبر) نامزد ریاست جمهوری به 200 رای و در دور سوم رای‌گیری (29 دسامبر) به 180 رای برای پیروزی نیاز دارد.

آنتونیس ساماراس، نخست وزیر محافظه‌کار یونان رهبری ائتلاف حامی وام را به عهده دارد که 155 قانونگذار در پارلمان است. این ائتلاف هنوز نامزدی را برای جانشینی کارولوی پاپوئولیاس، رییس جمهوری 85 ساله یونان معرفی نکرده است. دوران ریاست جمهوری وی در ماه مارس به پایان می‌رسد.

سمت ریاست جمهوری در یونان کاملا تشریفاتی است و برای انتخاب وی، احزاب به پارلمان نامزد معرفی می‌کنند و رای‌گیری انجام می‌شود اما چنانچه در هیچ یک از این سه دور رای‌گیری، رییس جمهور انتخاب نشود، انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N620738

وبگردی