آفتاب
کاظم جلالی در نشست خبری نقش پژوهش در روند قانون‌گذاری:

از ظرفیت مراکز تحقیقات برای قانون‌گذاری استفاده می‌کنیم

از ظرفیت مراکز تحقیقات برای قانون‌گذاری استفاده می‌کنیم

در بحث رتبه نیز ایران باید در شاخص‌های کسب و کار چند سالی بود که اطلاعات غلطی به بانک جهانی داده می‌شد. مرکز پژوهش‌ها در این خصوص ده شاخه را که در کسب و کار است مورد آسیب‌شناسی قرار داد و الان شاخص کسب و کار در مورد ایران در بانک جهانی ارتقا پیدا کرده است.

عضـو کمیسیـون امنیت ملـی و سیــاست خــارجـی مجلس تاکید کرد: نظارت بر اقتصاد مقاومتی، هدفمندی یارانه‌ها، آسیب‌شناسی درباره قانون مالیات که تاکنون 10 ماده را اصلاح کردیم و همچنین تنظیم 7 گزارش از برنامه ششم توسعه بود زیرا برنامه جامع لازم نیست لذا باید به برنامه‌نویسی تخصصی رو بیاوریم. برنامه‌ای که تنها بر پایه آمال و آرزوها باشد هیچ فایده‌ای ندارد و به سرانجام نخواهد رسید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، کاظم جلالی در نشست خبری امروز درباره همایش نقش پژوهش در روند قانون‌گذاری و برنامه‌های پیش‌ رو گفت: در هفته آینده یعنی 24 آذر ماه سومین همایش پژوهش در فرایند قانون‌گذاری را داریم که در این سمینار یک روزه شخصیت‌هایی از دولت، مجلس، شورای نگهبان و کسانی که در امر قانون‌گذاری دخیل هستند، شرکت خواهند کرد.

نماینده شاهرود ادامه داد: محورهای ما در این همایش تبیین سنجش‌پذیرش٬ قانون‌گذاری، آسیب‌شناسی و ارائه طرح‌هاست و ‌تلاش کردیم شورای راهبردی در مرکز پژوهش‌ها تشکیل بدهیم که متشکل از سه ضلع نمایندگان مجلس، استادان و صاحبان‌نظران اعم از دولتی و غیردولتی که با تجربه هستند، است.

وی افزود: در اصل در مرکز پژوهش‌ها تجربه و تخصص را کنار هم قرار داده‌ایم و می‌‌خواهیم در تهیه پیش‌نویس قوانین دولت سنجش کند زیرا قانون‌نویس و تهیه‌کننده قوانین باید دولت باشد و رویکرد ما این است که با همکاری دولت لوایح را پیش ببریم.

جلالی بیان داشت: ما با دانشگاه‌های کشور وارد گفت‌وگو شده‌ایم و در همین راستا با دانشگاه شهید بهشتی تفاهم‌نامه‌ای  امضا کردیم و کارگروه تشکیل دادیم. با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی هم در پروژه‌های مختلف با هم کار کردیم و از یکدیگر کمک گرفتیم.

این عضـو کمیسیـون امنیت ملـی با بیان اینکه دبیرخانه استقامت مقاومتی که در مرکز پژوهشگاه تشکیل شده از کارهای مهم است٬ گفت: در دبیرخانه استقامت مقاومتی تقسیم بسیار خوبی در کارهای مختلف انجام شده است ما همواره تلاش کردیم با مراکز پژوهشی دنیا ارتباط برقرار کنیم و با بعضی از کشورها مانند کره جنوبی خواستیم در پژوهش‌های پارلمانی‌شان شرکت کنیم. همچنین سطح همکاری‌مان را با مجمع تشخیص مصلحت نظام بالا بردیم و همکاری‌های خوبی را با یکدیگر داریم.

نماینده شاهرود خاطرنشان کرد: استفاده از سیستم پیام کوتاه و سیستم‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارها به ما خیلی کمک کرد که در حال انجام شدن است و گزارش‌ها را در برخی موارد خلاصه‌نویسی می‌کنیم. مخصوصا وجود مرکز پژوهش‌ها از این لحاظ حائز اهمیت است که در بعضی از زمینه‌ها قاعدتا اولین کار را مرکز پژوهش‌ها انجام داد و بعد تبدیل به موضوع شد. سعی کردیم با مرکز پژوهش‌های قوه قضاییه نیز همکاری لازم را داشته باشیم.

وی یادآور شد: از دیگر کارهایمان برگزاری نشست تخصصی با انجمن‌های علمی سراسر کشور برای اولین بار است و تلاش داریم که از ظرفیت مراکز سایر تحقیقات حکومتی و غیرحکومتی در داخل کشور استفاده کنیم. از جمله کارهای انجام شده آسیب‌شناسی مسائل بانکی است که خواستیم تا این آسیب‌شناسی را انجام دهیم لذا با بانک‌ها صحبت کردیم و قرار بر این شد تا آنها نیز به ما کمک کنند.

در بحث رتبه نیز ایران باید در شاخص‌های کسب و کار چند سالی بود که اطلاعات غلطی به بانک جهانی داده می‌شد. مرکز پژوهش‌ها در این خصوص ده شاخه را که در کسب و کار است مورد آسیب‌شناسی قرار داد و الان شاخص کسب و کار در مورد ایران در بانک جهانی ارتقا پیدا کرده است.

جلالی اظهار داشت: از دیگر کارهای مهم تدوین الگوی ماتریس حسابداری اجتماعی و جدول داده‌ستانده به روز رسانده ایران برای سال 1390 است که این جدول می‌تواند مبنایی برای پیش‌بینی آثار اقتصادی باشد و آخرین بار در سال 80 انجام شده بود و هنوز سال 90 توسط سازمان مرتبط انجام نشده است. ما از این کار رو نمایی کردیم و خواستیم تا در این مورد سرعت بالایی داشته باشیم زیرا در آستانه تنظیم برنامه ششم هستیم و جدول داده ستانده بسیار می‌تواند در تدوین بیشتر برنامه کمک کند.

جلالی افزود: از کارهای دیگر نظارت بر اقتصاد مقاومتی، هدفمندی یارانه‌ها، آسیب‌شناسی درباره قانون مالیات که تاکنون 10 ماده را اصلاح کردیم و همچنین تنظیم 7 گزارش از برنامه ششم توسعه بود زیرا برنامه جامع لازم نیست باید به برنامه‌نویسی تخصصی رو بیاوریم. برنامه‌ای که تنها بر پایه آمال و آرزوها باشد هیچ فایده‌ای ندارد و به سرانجام نخواهد رسید.

کد N620675

وبگردی