آفتاب

گزارش شکنجه‌های مخوف سیا منتشر می‌شود؛ افزایش تدابیر امنیتی آمریکا

گزارش شکنجه‌های مخوف سیا منتشر می‌شود؛ افزایش تدابیر امنیتی آمریکا

در آستانه انتشار گزارشی از شکنجه‌های مخوف و تکنیک‌های بازجویی "ضد ترور" سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) دولت این کشور تصمیم گرفته است تا تدابیر امنیتی پیرامون مراکز دیپلماتیک این کشور را تشدید کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منابع خبری از احتمال انتشار گزارش شکنجه‌های سی‌آی‌ای از سوی سنای آمریکا در امروز (سه‌شنبه) خبر می‌دهند. قرار است جزئیات گرافیکی تهدیدهای جنسی و دیگر تکنیک‌های بحث‌برانگیز مورد استفاده روی مظنونان و متهمان به طراحی و اجرای طرح‌های تروریستی در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

برآورد دولت آمریکا این است که انتشار جزئیات این گزارش بحث‌برانگیز از سوی کمیته اطلاعاتی سنا می‌تواند واکنش‌های خشونت‌آمیزی را در برخی کشورهای جهان برانگیزد و به همین خاطر است که کاخ سفید و مقامات اطلاعاتی ایالات متحده تصمیم گرفته‌اند تا تدابیر امنیتی را در اطراف مراکز دیپلماتیک ایالات متحده در برخی نقاط جهان تشدید کنند.

منابعی که پیش‌تر به مفاد و جزئیات این گزارش دسترسی داشته‌اند٬ در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند که اکثریت دموکرات کمیته اطلاعاتی سنا که این گزارش را تهیه کرده٬ در آن به مواردی نظیر تهدید جنسی٬ تهدید با دریل برقی و موضوعاتی از این دست اشاره کرده است.

جاش ارنست٬ سخنگوی کاخ سفید در ارتباط با همین موضوع به رویترز گفت: «نشانه‌هایی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان گفت انتشار این گزارش منجر به بروز ریسک‌های بزرگ‌تری خواهد شد و تاسیسات و تجهیزات و کارمندان آمریکایی آنها را در معرض خطر قرار خواهد داد.»

منابع رویترز می‌گویند برخی از تاکتیک‌های استفاده شده برای وادار کردن بازداشت‌شدگان شبه‌نظامی و تروریست به افشای اطلاعات درباره طرح‌ها و شبکه‌های تروریستی٬ همه مرزهای تکنیک‌های سخت‌گیرانه بازجویی را که توسط کاخ سفید٬ سی‌آی‌ای و وزارت دادگستری آمریکا در دوران جورج بوش وضع شده بود را درنوردیده و می‌تواند واکنش‌های گسترده‌ای برانگیزد.

آماده‌باش نیروهای آمریکایی برای مقابله با اعتراضات گسترده

در همین حال٬ سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده به‌طور مخفیانه بولتنی را منتشر کرده‌اند که در آن نسبت به بروز واکنش‌های خشونت‌آمیز در آن سوی آب‌ها هشدار داده‌اند.

پنتاگون هم به فرماندهان خود در مناطق گوناگون دستور داده تا اقدامات لازم برای حراست از نیروها و پایگاه‌های آمریکایی در خارج از مرزهای این کشور را فراهم کنند.

دموکرات‌های کمیته اطلاعاتی سنا قرار است این گزارش را به همراه انتقادات مطرح‌شده از سوی مخالفان جمهوری‌خواه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا٬ روز سه‌شنبه در وب‌سایت کمیته منتشر کنند.

این گزارش که تدوین آن سال‌ها به طول انجامیده٬ تاریخ بازداشت‌ها و بازجویی‌های ضد ترور سی‌آی‌ای را ترسیم می‌کند که دستور آن پس از ۱۱ سپتامبر و توسط جورج بوش٬ رئیس‌جمهور وقت صادر شده بود.

دولت بوش پیش از پایان کار خود بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها را متوقف کرد.باراک اوباما هم بلافاصله پس از انتخاب مجدد و نشستن بر مسند ریاست‌جمهوری برای دومین بار٬ پایان برنامه‌هایی نظیر «تکنیک‌های تقویت‌شده بازجویی» را اعلام کرد. منتقدان می‌گویند این تکنیک‌های تقویت‌شده مصداق بارز شکنجه‌اند.

به گزارش دویچه وله، نتیجه نهایی کمیته اطلاعاتی سنا این است که در پی بازجویی‌های سخت‌گیرانه و مخوف هیچ اطلاعات مفیدی به دست نیامده که از روش‌های متعارف دیگر دست‌یابی به آنها غیرممکن بوده باشد. این نتیجه نهایی به شدت مورد اختلاف است و بسیاری از مقامات اطلاعاتی و ضد ترور آن را نمی‌پذیرند و می‌گویند همین تکنیک‌ها بوده که در طول زمان درهای بسیاری را به روی آنها گشوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید صرف‌نظر از آن که با این روش‌های بازجویی اطلاعات مفیدی به دست آمده یا نه٬ «این تکنیک‌ها واقعا به استفاده‌اش نمی‌ارزیدند چون به ارزش‌های ملی ما آسیب وارد کرده‌اند.»

از تهدید جنسی تا اعدام نمایشی؛ تلاش برای کسب اطلاعات مفید

مواردی که در آنها بازجویان سی‌آی‌ای یک یا چند نفر را تهدید جنسی کرده‌اند و یا اعدام‌های نمایشی برای ارعاب آنها به راه انداخته‌اند٬ تعداد قابل توجهی است.

در یکی از این ماجراها٬ ابوزبیده فلسطینی که یکی از سازمان‌دهندگان اصلی طرح‌های القاعده بوده٬ پنج روز پیاپی زیر بازجویی بی‌توقف بوده است.

مجوز بهره‌گیری از تکنیک‌هایی نظیر بی‌خوابی از سوی وزارت دادگستری آمریکا صادر شده بود٬ اما کنترل و نظارت بر اجرای این روش‌ها گاه بسیار نامناسب بود.

این‌ها نکته‌هایی است که افراد مطلع از این برنامه‌های بازجویی در اختیار خبرگزاری رویترز قرار داده‌اند.

گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای از شکنجه‌های سی‌آی‌ای که توسط کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا آماده انتشار شده٬ خلاصه‌ای از گزارشی مبسوط است که حجم آن به بیش از شش هزار صفحه می‌رسد.

کسر بزرگی از این گزارش همچنان محرمانه باقی خواهد ماند٬ از جمله بخشی ۲۰۰ صفحه‌ای مرتبط با تاریخچه این برنامه بازجویی و ۲۰ مورد تحقیق درباره بازجویی‌های بازداشت‌شدگان.

کمیته اطلاعاتی سنا معتقد است سی‌آی‌ای درباره میزان تاثیرگذاری این تکنیک‌های سخت‌گیرانه بازجویی برای مرور گذشته و کسب اطلاعات ارزشمند در مسیر طولانی و صعب‌العبور مقابله با ترور٬ داده‌های نادرست به آنها داده است.

انتهای پیام

کد N620377

وبگردی