آفتاب
کمالوندی در جمع خبرنگاران:

بازرسی‌ها روند عادی را طی می‌کند

بازرسی‌ها روند عادی را طی می‌کند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: خرید تجهیزات برای اراک منافاتی با توافق صورت گرفته بین ایران و 1+5 ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر بهروز کمالوند سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در حاشیه اجلاس جهانی علیه خشونت در جمع خبرنگاران درباره انتشار خبری مبنی بر خرید تجهیزات برای راکتور اراک گفت: این مسئله نقض توافق نبوده است آنچه در ارتباط با اراک مورد توافق قرار گرفته نصب تجهیزات است و در این مدتی که توافق کردیم تجهیزاتی نصب نکرده و نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه آیا خریدی صورت گرفته است یا خیر اطلاعی ندارم و بررسی خواهم کرد اظهار داشت: در صورتی که خریدی هم صورت گرفته باشد خارج از تعهدات نبوده است و هم در مورد جی پی ای و هم تمدیدها برای دوره 4 ماهه و 7 ماهه به همین شکل بوده و کار مخالف تعهد صورت نگرفته است.

کمالوند گفت: مذاکرات در سطح مختلف ادامه دارد و از هفته های آینده آغاز می شود.

وی در مورد ادامه گفتگوهای ایران و آژانس و حضور بازرسان بیان کرد: ارتباطات با آژانس همچنان ادامه دارد، بازرس ها مرتبا به ایران رفت و آمد می کنند و تنها چیزی که بین ایران و آژانس کند شده است بحث همکاری درباره موضوعات جدید با آژانس است که منوط به حل دو موضوع باقیمانده و نهایی شدن آن است.

وی ادامه داد: بحث انفجارات قوی در منطقه مریوان یکی از موضوعات حل نشده است که نماینده ما اعلام کرده محل دقیق را آژانس اعلام کند تا بازرسان را به همان محل ببریم و اکنون منتظر هستیم تا آژانس اعلام کند، چراکه ما معتقد هستیم مدارکی که آژانس به ما داده است مدارک جعلی است و نمی توان به طور کلی گفت که انفجارات در منطقه مریوان است.

کمالوندی اضافه کرد: چون مساحت منطقه دو هزار کیلومتر مربع است و آنها باید مشخص کنند دقیقا کدام نقطه است و در این صورت ما  آنها را برای بازرسی به آن نقطه می بریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص مورد دوم عنوان کرد: توضیحاتی است که ما خواسته ایم که مدارک متقن و واقعی نیست و اشکالاتی دارد و اسامی که عنوان شده از نظر آنها ایرانی است و از نظر ما اصلا درست نیست به طول مثال کلمه حسین را خسین داده اند که نشان می دهد تلفظ های صهیونیستی است و از روی تلفظ نوشته شده آن مدارک اشکالات متعدد دارد و ما توضیح خواسته ایم که تاکنون آژانس این کار را انجام نداده است اما در حال بررسی و صحبت هستیم.

وی گفت: اگر این دو موضوع به پایان برسد ما موضوعات دیگر مورد نظر آژانس را بررسی خواهیم کرد.

وی در مورد مذاکرات ایران و 1+5 گفت: این مذاکرات به زودی ادامه خواهد یافت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران بازرسی های سرزده از سوی آژانس را پذیرفته است بیان کرد: نوع بازرسی ها فرقی نکرده است و بازرسی‌ها در حال انجام است و براساس روال قبلی صورت می گیرد. آژانس در گذشته همیشه می خواست که بازرسی ها زیاد باشد که ما قبول نکردیم ولی بازرسی در موارد پادمانی اگر هر روز هم باشد اشکالی وجود ندارد اما در موارد غیر پادمانی باید براساس توافق صورت گیرد.

 

 

 

 

کد N620334

وبگردی