آفتاب

توصیه‌های آیت‌الله سبحانی به رئیس جهاددانشگاهی

توصیه‌های آیت‌الله سبحانی به رئیس جهاددانشگاهی

آیت‌الله سبحانی گفت: مسایل علمی و فناوری در دانشگاه‌ها باید جدا از سیاست دولت‌ها باشد؛ دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و برنامه‌شان با هم متفاوت است و این تفاوت سیاست، کارها را مختل می‌کند.

آیت‌الله سبحانی گفت: مسایل علمی و فناوری در دانشگاه‌ها باید جدا از سیاست دولت‌ها باشد؛ دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و برنامه‌شان با هم متفاوت است و این تفاوت سیاست، کارها را مختل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در دیدار با حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی کشور و مدیران این نهاد علمی و فرهنگی کشور با بیان اینکه «کشوری می‌تواند روی پای خود بایستد که در علم و دانش خودکفا باشد» اظهار کرد: کشور اسلامی باید در علم و صنعت و مسایل صنعت دارای فکر و اندیشه باشد.

وی افزود: اگر در مسایل علمی کاسه گدایی را به کشورهای دیگر بگیرد پیشرفت نمی‌کند و هر وقت بخواهیم حرکت کنیم جلوی ما را می‌گیرند؛ البته نباید انتظار داشته باشیم که از روز اول به مقامی برسیم که 50 سال دیگر باید برسیم؛ همین که درجا نمی‌زنیم خوب است مهم این است که هر روز رو به جلو حرکت کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی در حوزه اهمیت توسعه علمی کشور، خاطرنشان کرد: ایشان اصرار دارند که محیط‌های علمی کشور بدون محدودیت‌های مالی فعالیت کنند؛ زیرا محدودیت‌ها پروژه‌های آنها را ناقص می‌کند و ایشان نیز به درستی به این مطلب اشاره دارند.

آیت‌الله سبحانی افزود: مسایل جهاد دانشگاهی و فناوری باید جدا از سیاست دولت‌ها باشد؛ دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و برنامه‌شان با هم متفاوت است و این تفاوت سیاست، کارها را مختل می‌کند پس رکن پیشرفت جهاد دانشگاهی دو رکن است اول خودکفایی بودجه و جدا بودن از سیاست دولت‌ها.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مسلمانان به دنبال فتح طایف راهی این دیار شدند، ولی نتوانستند از دیوار بلندطایف رد شوند؛ پس یک تانک چوبی ساختند که آنها از بالا بر سر این گروه آتش ریختند در این جا گفتند که در یکی از نقاط یمن منجنیق به کار می‌رود که پیامبر(ص) چند نفر را به یمن فرستادند که از آن استفاده کنند که این یک نمونه تاریخی است.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که « 779 بار در قرآن کلمه علم با صیغه‌های مختلف بیان شده است» اظهار کرد: فکر در قرآن نشانه ایمان شمرده شده است؛ اگر مسلمانان به این آیه توجه می‌کردند، امروز قبل از غرب به آسمان‌ها می‌رسیدند؛ پس از پیامبر(ص) مسایل تاریخی و... باعث شد که مسلمانان به زد و خورد پرداختند.

وی افزود: اسلام یک سازمان علمی متفکر عالم پرور و علم دوست است که به قول حضرت امام، این کار شما اگر برای خدا باشد عبادت است؛ همین مقدار که برای کشور کار کنید که عظمت اسلام و مسلمانان را حفظ کنید این کار عبادت است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در فناوری اولویت بندی کنید؛ باید ببینید که این روزها نقص ما چیست؛ در کنار قم یک آبادی است که آب هدر می‌رود مساله آب مساله بسیار مهمی است، باید اولویت‌ها را در فن آوری پیدا کنیم و از آن جمله مساله آب است.

آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که «حدود 300 آبادی داریم که آب را با تانکر به آنجا می‌رسانند» گفت: این همه باران در شمال می‌آید که هدر می‌رود آیا می‌شود بین خزر و این سوی دریا راهی درست شود که بتوانیم استفاه کنیم؛ باور کنیم که کار نشد ندارد.

انتهای پیام

کد N620186

وبگردی