آفتاب
دیده بان حقوق بشر:

آمریکا باید گزارش شکنجه سنا را منتشر کند

آمریکا باید گزارش شکنجه سنا را منتشر کند

دیده‌بان حقوق بشر انتشار به‌موقع گزارش کمیته اطلاعات سنای آمریکا درباره شکنجه‌های سازمان سیا را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان بین‌المللی دیده بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای از کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا خواست تا گزارش خود درباره برنامه‌های شکنجه و بازجویی سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) را به‌موقع منتشر کند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، پس از آنکه وزیر امور خارجه آمریکا خواستار تعویق در انتشار این گزارش شد نگرانی‌هایی در خصوص در دسترس قرار گرفتن حقایق این گزارش به وجود آمده است.

سارا مارگون سرپرست بخش واشنگتن در دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: تلاش‌های دقیقه نودی برای تاخیر در انتشار گزارش سنا تنها نشان می‌دهد که تا چه اندازه اسناد مربوط به برنامه‌های وحشتناک شکنجه در سازمان سیا قابل اهمیت است.

وی تاکید کرد: بهتر است که دستگاه دیپلماسی آمریکا به جای اینکه حقیقت را فدا کند درباره بدرفتاری‌های آمریکا شفاف سازی کند.

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در پنجم دسامبر 2014 گزارشات رسانه‌های داخلی مبنی بر درخواستش از دیان فین اشتاین سرپرست کمیته اطلاعات و انتخاب مجلس سنا برای تاخیر در انتشار گزارش مذکور را رد کرد.

از زمانی که کمیته سنا در دسامبر سال 2012 رای به انتشار کامل این گزارش داد، رایزنی‌ها در خصوص انتشار خلاصه‌ای از آن آغاز شده است و تلاش‌های سازمان سیا برای تنظیم این خلاصه، پروسه انتشار آن را به تاخیر انداخته است. قرار بود این گزارش 600 صفحه‌ای در 8 دسامبر 2014 منتشر شود. در واقع این 600 صفحه خلاصه‌ای از گزارش کامل 6 هزار صفحه‌ای کمیته اطلاعات سناست.

کمیته اطلاعات سنا تاکنون مشخص نکرده چه زمانی قصد دارد گزارش کامل را منتشر کند.

دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد: آمریکا باید بر اساس تعهدات قانونی بین‌المللی‌اش خلاصه این گزارش را بدون تاخیر منتشر کند و انتشار آن اولین گام در جهت مسئولیت دانسته شدن عاملان جرایم بین‌المللی بزرگ است.

سارا مارگون همچنین تلاش‌های سازمان سیا برای توقف انتشار این گزارش یا دست بردن در خلاصه آن را اقدامی نادرست دانست و تاکید کرد:‌ تاخیر در انتشار آن تنها موجب تردید در اعتبار کشوری می‌شود که خود را حامی حقوق بشر می‌داند.

پیش از این جمعی از کارشناسان سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای مشترک خواستار آزادی گزارش مجلس سنای آمریکا درباره اتهامات شکنجه سازمان سیا شده بودند.

انتهای پیام

کد N619887

وبگردی