آفتاب
با تأکید بر روابط مذهب و فرهنگ

نشست «جریان‌های تکفیری؛ زمینه‌ها و راهبردها» برگزار شد

نشست «جریان‌های تکفیری؛ زمینه‌ها و راهبردها» برگزار شد

نشست تخصصی «جریان‌های تکفیری؛ زمینه‌ها و راهبردها» با تأکید بر روابط مذهب و فرهنگ، با حضور مدیران و کارشناسان ارشد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل این سازمان برگزار شد.

نشست تخصصی «جریان‌های تکفیری؛ زمینه‌ها و راهبردها» با تأکید بر روابط مذهب و فرهنگ، با حضور مدیران و کارشناسان ارشد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل این سازمان برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام داودفیرحی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این نشست با بیان تاریخچه فعالیت گروه‌های تکفیری در جهان اسلام، اظهار کرد: تکفیری‌ها، دارای عقاید سلفی و منش اخوانی هستند. تشکیلات آنها به صورت شبکه‌ای و فاقد مرکزیت است و به شخصیت خاصی وابسته نیست؛ بنابراین اگر گروهی از آنها متلاشی شود، به گروه‌های دیگر آسیبی نمی‌رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: گروه‌های فعلی تکفیری، برای پیشبرد اهداف خود، بیشترین بهره را از شبکه‌های اجتماعی می‌برند. آنها در بیش از یک‌هزار و 800 صفحه در شبکه اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر، عضویت دارند و از این طریق با مخاطبین خود در ارتباط‌اند و با این روش افراد را جذب می‌کنند.

فیرحی، همچنین به بحث فقه تکفیر، پرداخت و با گفتن این جمله که فقه تکفیر هم در شیعه و هم در اهل سنت دارای سابقه است، به نظر مرحوم ملا احمد نراقی در «الرسائل و المسائل» اشاره کرد و گفت: شرط تکفیر، علم است و غیرعالم، متصف به تکفیر نیست. اهل سنت هم قبلاً علما را تفکیر می‌کردند.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: روش و هدف القاعده با تکفیری‌ها، تفاوت اساسی دارد. موضوع و هدف القاعده، مسیحی‌ها و یهودی و مسلمانانی که با غیرمسلمانان همکاری کرده‌اند، بود؛ ولی تفکیری‌ها با مسلمانان می‌جنگند.

وی در ادامه اظهار کرد: اولین کسی که چارچوب فقهی تکفیر را شکست، محمد بن عبدالوهاب بود که مسلمانان شیعه یمن را تکفیر کرد و با آنها جنگید. در سال‌های اخیر نیز اولین بار عبدالرحمان کاتبی و جبوری، در سال 88 حکم به تکفیر کل عراق دادند.

فیرحی، در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اولین گروه مخاطب تکفیری‌ها، شیعه‌ها، سپس اهل سنت غیرجهادی و سومین گروه هم، غرب و جامعه غربی هستند.

وی ادامه داد: تکفیری‌ها برای انجام باورهای خود به هجرت اعتقاد دارند که دارای دوگونه است؛ هجرت ذهنی یعنی قطع کردن علقه با تمام افرادی که شریک اعتقادی آنها نیستند حتی پدر و مادر و افراد نزدیک خانواده و هجرت جغرافیایی از همه جای دنیا به یک مکان خاص مانند سوریه و عراق. آنها برای این رفتار خود، مسلمانان صدر اسلام را مثال می‌زنند.

این استاد دانشگاه تهران، در بخش پایانی سخنان خود، ضمن ارایه راهبرد برخورد با گروه‌های تکفیری در منطقه، گفت: وقتی در جدال با شیعیان، پای خارجیانی مانند آمریکایی‌ها و غربی‌ها به میان بیاید، حجت برای آنها برای مبارزه و جنگ قوی‌تر می‌شود و در مبارزه راسخ‌تر می‌شوند. پس باید این بهانه از آنها گرفته شود.

انتهای پیام

کد N619731

وبگردی