آفتاب

وزیرکشور: افزایش سطح زیر کشت مخدر در افغانستان، نشان‌دهنده اثر عکس حضور آمریکا در این کشور است

وزیرکشور: افزایش سطح زیر کشت مخدر در افغانستان، نشان‌دهنده اثر عکس حضور آمریکا در این کشور است

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با ایوانفایوانف، رئیس سازمان مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه، موضوع مواد مخدر را پیچیده‌تر و حساس‌تر از گذشته خواند و گفت: تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه موجب پیچیده‌تر شدن مبارزه با مواد مخدر شده است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی که طی سفری دو روزه وارد مسکو شده است، در دیدار با ایوانف، رئیس سازمان مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه، موضوع مواد مخدر را پیچیده‌تر و حساس‌تر از گذشته خواند و گفت: تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه موجب پیچیده‌تر شدن مبارزه با مواد مخدر شده است.

وی با بیان اینکه افزایش ۱۷ درصدی سطح زیر کشت مواد مخدر در افغانستان نشان‌دهنده این است که حضور آمریکا در این کشور نه فقط موجب کاهش این روند نشده بلکه افزایش هم داشته است. بیان کرد: با اطلاعاتی که از داخل افغانستان داریم به این موضوع رسیده‌ایم که ارتباط قاچاق مواد مخدر با موضوع پولشویی و دیگر اقدامات ضد امنیتی و تروریستی قطعی است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه هیچگاه اراده‌ای در سطح بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر و پدیده اعتیاد وجود نداشته است، بر لزوم افزایش همکاری‌های ایران و روسیه برای جدیت بخشیدن به این موضوع در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: تجارت بیش از ۷۰ میلیارد دلاری در سال در زمینه تولید و قاچاق مواد مخدر موجب شده این معضل همچنان وجود داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشور خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر از سوی سازمان‌های بین‌المللی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و دستگاه‌های ایکس‌ری و سگ‌های موادیاب مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

رحمانی فضلی افزود: اگر اراده جدی در محافل بین المللی وجود داشته باشد باید از ایران در مبارزه با این پدیده مشورت خواسته شود چرا که تهران آماده هرگونه همکاری در این زمینه است. در خصوص کشت جایگزین هم با مقامات افغانستان بارها گفتگو کرده‌ایم اما هر بار موضوع نبود امنیت را بهانه عدم توجه به این موضوع قرار داده اند، بنابراین باید کشورهای منطقه خودشان یک برنامه جدی را در مبارزه با پدیده مواد مخدر اتخاذ کنند. لذا از مقامات روسیه انتظار داریم در خصوص مبارزه با مواد مخدر جدی‌تر از قبل با ایران همکاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما در خصوص تبادل اطلاعات کاهش تقاضا و درمان و پیشگیری می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم، اعلام کرد: با توجه به تفاهم‌نامه‌های قبلی که با روسیه داشته‌ایم و این اسنادی که امروز امضا می‌شود امیدوارم به نتایج مورد انتظار برسیم . همچنین باید همکاری بین‌المللی خود را گسترش دهیم و در نشست‌هایی که در سطح سازمان ملل برگزار می‌شود همکاری کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

وزیر کشور و دبیرکل ستاد با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران به پیمان منطقه‌ای مبارزه با مواد مخدر که کشورهای روسیه، افغانستان، پاکستان و تاجیکستان در آن عضویت دارند، پیوسته است. گفت: روسیه و ایران با دیدگاه مشترک خود در این زمینه می‌توانند همکاری جدی‌تر داشته باشند و معتقدیم توسعه روابط در چارچوب مسائل منطقه‌ای و سازمان شانگهای و کشورهای ساحلی خزر اهمیت بسیاری دارد.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به اینکه ملاقاتی هم با وزیر کشور روسیه در حوزه امنیت مرزها خواهیم داشت، افزود: در این سفر دو سند مهم در خصوص همکاری‌های مشترک درزمینه کنترل و انتقال تحربیات در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کمک به امر درمان و پبشگیری از اعتیاد امضا خواهد شد.

گفتنی است، قرار است در این سفر دو سند مهم شامل «بیانیه مشترک» و «برنامه اقدام مشترک در زمینه مبارزه با مواد مخدر برای سال‌های ۲۰۱۵ - ۲۰۱۸» به امضاء برسد. این سفر همچنین در پاسخ به سفر سال قبل وزیر کشور فدراسیون روسیه و با هدف ایجاد هماهنگی بیشتر دو کشور در زمینه اتخاذ مواضع در قبال موضوعات بین المللی، کنترل مواد مخدر، اجرائی نمودن موافقتنامه همکاری دو کشور، توسعه همکاری‌ها در دریای خزر و سایر موضوعات مورد علاقه انجام شده است.

 

45503

کد N619593

وبگردی