آفتاب

پایان کار یک جشنواره سینمایی / آرزوی سینمای مستند برای سلامتی هنرمندان بیمار

پایان کار یک جشنواره سینمایی / آرزوی سینمای مستند برای سلامتی هنرمندان بیمار

هشتمین دوره جشنواره سینما حقیقت با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد؛ جشنواره‌ای که این بار آرزوی حاضران در آن سلامتی بیماران سرطانی بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم پایانی این دوره از جشنواره سنیما حقیقت با حضور جمعی از هنرمندان شامگاه شانزدهم آذرماه در تالار اندیشه حوزه هنری برپا شد.

در این مراسم هنرمندان و مدیرانی همچون حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی‌، فرهاد ورهرام‌، هوشنگ مرادی کرمانی‌، مجتبی راعی‌، محمدمهدی عسگرپور‌، محمد شیروانی‌، رویا نونهالی‌، بهمن نامورمطلق حضور داشتند.

در مراسم پایانی این جشنواره سیدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره از هنرمندانی همچون حامد خسروی و کامبیز معنوی که سال گذشته از دنیا رفتند، یاد کرد.

همچنین دبیر جشنواره برای زاون قوکاسیان‌، حسین معززی‌نیا و مرتضی ندایی سه هنرمندی که دچار بیماری‌ هستند آرزوی سلامتی کرد.

به گزارش «ایسنا»، در ادامه برنامه با پخش تصاویری از مرتضی ندایی مستندسازی که این روزها دچار بیماری سرطان است از این هنرمند تقدیر شد. این کلیپ را همسر این هنرمند ساخته و به همه هنرمندانی که سرطان را مانع رسیدن به آرزوهایشان نمی‌دانند‌، تقدیم شده است.

برای تقدیر از این هنرمند، صبا ندایی پسر او روی صحنه رفت و قطعه‌ای از ابوالحسن‌خان صبا هنرمند مورد علاقه‌ی پدرش را نواخت.

مرتضی ندایی با همراهی همسرش روی صحنه بود و کمی آن طرف‌تر پسرش "صبا" این قطعه را نواخت. این صحنه با ابراز احساسات حاضران همراه بود و در گوشه‌هایی از سالن صدای هق هق‌هایی آرام شنیده می‌شد.

علی معلم که اجرای این برنامه را برعهده داشت، بعد از اعلام نتایج بخش صنایع دستی و هنرهای دستی از علی حاتمی یاد کرد که در فیلم‌هایش به هنر سنتی ایران توجه داشت و جمله بسیار مشهور فیلم «کمال الملک» درباره فرش ایرانی را بیان کرد.

همچنین مهدی باقری که به خاطر فیلم «اهالی خیابان یک طرفه» جایزه گرفت با ابراز خرسندی از حضور مرتضی ندایی در این برنامه گفت: «با دیدن ایشان به یاد انسانیت و مهربانی می‌افتیم. امیدوارم قدر رضا تیموری فیلمبرداری که 15 سال فعالیت می‌کند را نیز بدانیم.»

هادی آفریده کارگردان مستند «چنارستان» نیز هنگام دریافت جایزه‌اش از گروهش قدردانی کرد و یادآور شد: «در چهار‌، پنج سال گذشته که بیکار بودیم مرتضی ندایی تنها کسی بود که به فکر ما بود.»

این مستندساز گفت: «امیدوارم فیلم ما باعث شد به محیط زیست و مسائل شهریمان بیشتر توجه کنیم.»

در این برنامه دکتر حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی برای سخنرانی دعوت شد و گفت: «به دلیل طولانی شدن برنامه زیاد صحبت نمی‌کنم.»

او برای مرتضی ندایی آرزوی سلامتی کرد و یادآور شد: «شما چهره هنری ایشان را می‌شناسی، اما من چند سالی که در اکو فعال بودم، چهره دیگری از ایشان را به شما معرفی می‌کنم. چهره‌ای که عاشق زبان و ادب فارسی است و همواره به یاد مردمان فارسی گوی جهان به ویژه تاجیکستان است.»

ایوبی اضافه کرد: «شب‌های جشنواره ما بسیار طولانی است و در جشنواره فیلم فجر نیز این وضعیت را خواهیم داشت. هرچند بسیاری از بخش‌ها را حذف کرده و عکاسان را عصبانی کرده‌ایم.»

او جشنواره حقیقت و فیلم مستند را فیلم فرهیخته و متعلق به فرهیختگان دانست و افزود: «به عنوان یک ایرانی و مسلمان وقتی سخنان هم‌میهمانان خارجی را می‌شنوم که به خاطر جایزه‌هایی که از جشنواره حقیقت گرفته‌اند افتخار می‌کنند‌، فکر می‌کنم جا دارد به خودمان ببالیم و از کسانی که این راه را هموار کردند و چهره‌هایی مانند هوشنگ مرادی کرمانی‌، سپاسگزار باشیم.»

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تلاش‌هایش برای جذب کمک از دیگر دستگاه‌ها و نهادها یادآور شد: «این دست را که به سمت آسمان دراز کرده‌ام همچنان در آسمان دراز مانده است. اما امیدوارم قدر هنر و صنعت سینما را بدانید و فراموش نکنید اگر خواهان معرفی میراث فرهنگی یا طرح معضلات اجتماعی هستیم چرا از این زبان گویا استفاده نکنیم.»

ایوبی ساخت فیلم مستند را دشوار توصیف کرد و افزود: «بیان معضلات همیشه به مذاق همه خوش نیست و برخی آن را تلخ می‌پندارند اما تلخی هم مزه‌ای است در کنار مزه‌های دیگر.»

این مدیر هنری یادآور شد: «سال گذشته 9 قول دادیم فضایی بهتر برای دیدن آثار شما ایجاد کنیم که امسال گروه هنر و تجربه را داریم و امیدواریم سال‌های آینده فرصت بهتر و بیشتری برای آثار شما فراهم کنیم.»

رئیس سازمان سینمایی در پایان صحبتش تشکر ویژه‌ای کرد که امسال جایزه شهید آوینی در دل جشنواره حقیقت اهدا می‌شود و این جایزه بهتر دیده می‌شود.

اسامی برگزیدگان این دوره از جشنواره به این شرح است:

برگزیدگان بخش مسابقه ملی :

بهترین فیلم جشنواره با مفاهیم فرهنگ عاشورا: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۷ میلیون تومان به «وحید چاووش» کارگردان فیلم مستند «حاشیه‏ای کوتاه بر یک متن بلند» اهدا شد.

بهترین تصویربردار: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۵ میلیون تومان به «محمد لطفیان» تصویربردار فیلم مستند «آتلان» اهدا شد.

بهترین صدابردار: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۵ میلیون تومان به «حسن شبانکاره» صدابردار فیلم مستند «چنارستان» تعلق گرفت.

بهترین تدوینگر: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۵ میلیون تومان برای «معین کریم‎الدینی» تدوینگر فیلم مستند «آتلان».

بهترین نویسنده گفتار متن: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۵ میلیون تومان به «هادی آفریده» برای فیلم مستند «چنارستان».

بهترین پژوهشگر: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۸ میلیون تومان مشترکاً به استاد «محمدرضا درویشی» پژوهشگر موسیقی ایران و «مجتبی میرتهماسب» برای فیلم مستند «شش قرن و شش سال» اهدا شد.

بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۸ میلیون تومان به «جلال ویسی» کارگردان فیلم کوتاه «قاشق» اهدا شد.

بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‎بلند: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان به «علی همراز» کارگردان فیلم مستند نیمه‌بلند «آقای بیکار» اهدا شد.

بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۱۲ میلیون تومان به «معین کریم‏‌الدینی» کارگردان فیلم مستند بلند «آتلان» اهدا شد.

جایزه ویژه هیأت داوران: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۶ میلیون تومان به «محسن استادعلی» کارگردان فیلم مستند بلند «جایی برای زندگی» اهدا شد.

جایزه شبکه مستند سیما شامل لوح تقدیر و هدیه نقدی به «جمشید بیات‌ترک» کارگردان فیلم مستند «ققنوس» اهدا شد.

جایزه ویژه دبیر جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هدیه نقدی به مبلغ ۶ میلیون تومان به «فرشاد افشین‌پور» کارگردان فیلم مستند بلند «سفر به آمادای» اهدا شد.

نشان فیروزه سینماحقیقت، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه بزرگ جشنواره به مبلغ ۱۴ میلیون تومان مشترکاً به «محمدعلی فارسی» و «فتح‎الله امیری» تهیه‏‌کنندگان فیلم‎های مستند «ابرها در راهند» و «حیات در رگ‎های سرد» اهدا شد.

بخش فیلم‌های مستند کوتاه و نیمه‌بلند :

جایزه ویژه هیات داوران: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۰۰۰ دلاری به «محمدباقر شاهین» کارگردان فیلم مستند کوتاه «مالکیه» اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۱۰۰۰ دلاری به «محمدعلی طالبی» کارگردان فیلم مستند نیمه‌بلند «ننه حسن» اهدا شد.

بهترین فیلم مستند کوتاه: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۳۰۰۰ دلاری به «یانی پلتونن» از فنلاند کارگردان فیلم مستند کوتاه «دودکش سفید» اهدا شد.

بهترین فیلم مستند نیمه‌بلند: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۴۰۰۰ دلاری به «فیلیپو تیکوزی» از ایتالیا، کارگردان فیلم مستند نیمه‌بلند «در تعقیب باد» اهدا شد.

بخش فیلم‌های مستند بلند :

لوح تقدیر بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره اهدا شد به زنده‌یاد «طاها کریمی» کارگردان فیلم مستند «۱۰۰۱ سیب» از کشور عراق

جایزه ویژه هیات داوران: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ۲۰۰۰ دلاری به «نادیژ تریبال» از فرانسه، کارگردان فیلم مستند ‌بلند «گورستان ماشین» اهدا شد.

بهترین فیلم مستند ‌بلند: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه بزرگ ۵۰۰۰ دلاری جشنواره به «معین کریم‌الدینی» از ایران، کارگردان فیلم مستند بلند «آتلان» اهدا شد.

اسامی برگزیدگان بخش مستند شهر :

بهترین پژوهش: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۴ میلیون تومان مشترکاً به «مینا سعیدی‌شهروز» و «پروین قاسمی» پژوهشگران فیلم مستند «سیروس، بود و نبود یک محله» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۶ میلیون تومان به «مهدی باقری» کارگردان فیلم مستند «اهالی خیابان یک‌طرفه» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۷ میلیون تومان به «هادی آفریده» کارگردان فیلم مستند «چنارستان» اهدا شد.

اسامی برگزیدگان بخش صنایع دستی و هنرهای سنتی :

بهترین پژوهش: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 4 میلیون تومان به «علیرضا قاسم‌خان» پژوهشگر و کارگردان فیلم مستند «درخت سخنگو» اهدا شد.

جایزه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 4 میلیون تومان به «سیّدمحمدصادق جعفری» کارگردان فیلم مستند «بافندگان خیال» اهدا شد.

جایزه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 5 میلیون تومان به «محمدعلی یزدان‌پرست» کارگردان فیلم مستند «همه آنچه که من دارم» اهدا شد.

جایزه اول: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 6 میلیون تومان به «علی جلالی» کارگردان فیلم مستند «عمو اوغلی» تعلق گرفت.

5858

کد N619243

وبگردی