آفتاب

توافق اولیه حوثی‌ها و جدایی‌طلبان جنوب یمن برای فدرالی کردن کشور

توافق اولیه حوثی‌ها و جدایی‌طلبان جنوب یمن برای فدرالی کردن کشور

شیعیان حوثی و رهبران جدایی‌طلبان جنوب یمن به دیدگاه مشترکی برای حل مساله جنوب براساس راهکار تشکیل یک کشور فدرال رسیدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، محمد عبدالسلام، سخنگوی شیعیان حوثی در یمن اعلام کرد که رهبران حوثی با رهبران یمن جنوبی از جمله ناصر محمد و علی سالم البیض و مسئولان جنبش جدایی‌طلبان جنوب تماس‌ گرفته و در مذاکرات فیمابین به دیدگاه واحدی برای حل مساله جنوب براساس راهکار تشکیل کشوری فدرال رسیدند.

عبدالسلام تصریح کرد: بیشتر مسوولان موافق هستند که باید راهکاری برای حل مساله جنوب یمن بیابند و گزینه‌هایی وجود دارد که مسوولان جنوب برای تشکیل دولت فدرال با آن توافق خواهند کرد و بعدا مشخص خواهد شد.

وی گفت: حل مساله جنوب باید در داخل صورت بگیرد و راهکاری ملی باشد چراکه طرف‌های خارجی به منافع خود می‌اندیشند.

عبدالسلام برخی گروه‌هایی را که شعار وحدت سر می‌دهند به حمایت از جدایی جنوب یمن از شمال آن متهم کرد و گفت: این گروه‌ها همان‌ها هستند که آتش جدایی را شعله‌ور می‌کنند و به آن دامن می‌زنند اما ما خواهان وحدت ملی به عنوان یک خواسته مردمی هستیم. ما باید امروز برای پایان دادن به رنج و مشکلات مردم جنوب تلاش کنیم و بیگانگان اجازه مداخله در این مساله را ندهیم.

وی اقدام نیروهای آمریکایی برای آزادسازی گروگان آمریکایی دراستان «شبوه» در شرق یمن را مداخله آشکاری در امور این کشور و نقض حاکمیت آن دانست و گفت: این ماموریت باید با همکاری دستگاه‌های امنیت یمن صورت می‌گرفت. مردم یمن و ارتش و مسوولان کشور هستند که باید برای دفاع از خاک و حاکمیت خود در مقابله با القاعده یا آزادی گروگانان خارجی بپاخیزند.

در همین راستا جمعی از جدایی طلبان یمن با درخواست برای جدایی جنوب یمن از شمال آن دست به نافرمانی مدنی در شهر عدن زدند. پلیس یمن نیز به سمت جدایی طلبانی که خیابان ها را بسته بودند گاز اشک آور و گلوله جنگی شلیک کردند.

از سوی دیگر سعود الفصیل، وزیر خارجه عربستان با عبدالله محمد الصایدی، وزیر خارجه یمن در ریاض دیدار و با وی درخصوص مسائل مشترک میان دو کشور بحث و گفت‌وگو کرد.

همچنین منابع یمنی اعلام کردند که در انفجار بمب‌هایی که ایست‌های بازرسی و منازل برخی رهبران حوثی را هدف قرار داده بود، هشت تن زخمی شدند. به گزارش منابع مذکور پنج بمب دست‌ساز در مسیر عبور و مرور شیعیان حوثی کار گذاشته شده بود.

انتهای پیام

کد N619198

وبگردی