آفتاب

در اعتراض به تبعیض نژادی، شهرهای آمریکا همچنان خشم است و فریاد

در اعتراض به تبعیض نژادی، شهرهای آمریکا همچنان خشم است و فریاد

تظاهرات آمریکایی‌ها علیه برخورد خشن نیروهای امنیتی با سیاهپوستان در کالیفرنیا به خشونت کشیده شد و پلیس با گاز اشک‌آور اعتراضات را سرکوب کرد. در همین حال اعتراض‌ها در نیویورک، میامی، اوکلند، سیاتل، برکلی و سایر شهرها همچنان ادامه دارد.

تظاهرات آمریکایی‌ها علیه برخورد خشن نیروهای امنیتی با سیاهپوستان در کالیفرنیا به خشونت کشیده شد و پلیس با گاز اشک‌آور اعتراضات را سرکوب کرد. در همین حال اعتراض‌ها در نیویورک، میامی، اوکلند، سیاتل، برکلی و سایر شهرها همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پلیس آمریکا به سوی صدها تن از معترضان در اوکلاهما در ایالت کالیفرنیا گاز اشک‌آور پرتاب کرد. گفته می‌شود که معترضان پیش از آن به سمت ماموران گشت بزرگراه مواد آتش‌زا پرتاب کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها، در برکلی کالیفرنیا که حدود یک ربع ساعت با اوکلند فاصله دارد سه افسر پلیس و یک تکنیسین زخمی شده و شش تن از معترضان یکشنبه شب بازداشت شدند.

تظاهرات اوکلاهما

بنا بر گزارش اوکلند تریبیون، پلیس آمریکا معترضان را سرکوب کرد و علیه آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرد؛ با این حال هیچ گزارشی از تعداد مجروحان منتشر نشده است. پلیس تنها به گفتن این موضوع بسنده کرد که یک افسر دچار دررفتگی شانه شده است.

تظاهرات‌های اولیه در نیویورک و میسوری عمدتا صلح‌آمیز بود و تظاهرکنندگان خواستار انجام اصلاحاتی بودند. این معترضان از روز چهارشنبه هفته گذشته کماکان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

در سواحل غربی آمریکا شرایط به کلی متفاوت است و در جریان دومین شب ناآرامی‌ها معترضان در برکلی شیشه یک فروشگاه را شکستند و در جریان اغتشاشات یکی از معترضان که تلاش می‌کرد مانع آسیب رساندن مردم به فروشگاه شود، چکش به سرش اصابت کرد. تظاهرکنندگان در برکلی کالیفرنیا جاده‌ها را مسدود کردند و مانع تردد خودروها شدند. اعتراضات سراسری در آمریکا موجب زخمی و بازداشت شدن معترضان شده است و با این حال اعتراضات به رفتار خشونت‌آمیز پلیس علیه سیاه‌پوستان همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین حادثه یک افسر پلیس نیویورک با دست انداختن دور گردن یک شهروند سیاهپوست وی را خفه کرد و هیات منصفه نیز این پلیس را از اتهام‌های وارده تبرئه کرد که به اعتراضات گسترده در سواحل شرقی منجر شد.

درشهرهای واقع در سواحل غربی آمریکا مردم اعتراضات جدیدی علیه خشونت‌های پلیس به راه انداخته‌اند. معترضان در نیویورک و سایر شهرها روزانه تظاهرات‌هایی را علیه حاکم هیات منصفه برای افسر نیویورکی برگزار می‌کنند.

کشته شدن اریک گارنر در نیویورک و مایکل براون نوجوان سیاهپوست آمریکایی در ایالت میسوری روابط میان پلیس و سیاهپوستان را بیش از پیش تیره کرده است و بحث‌هایی دررابطه با روابط بین نژادها در ایالات متحده به راه افتاده است. حدود 200 معترض آمریکایی نیز عصر روز یکشنبه در سیاتل تجمع کردند؛ روز پیش از ان نیز بیش از 1000 معترض تظاهرات کردند و با پرتاب کردن سنگ خشم خود را نشان دادند و در نهایت پس از درگیری با پلیس هفت تن بازداشت شدند.

در شیکاگو نیز معترضان پلاکاردهایی حمل می‌کردند که روی آنها نوشته بود: «نمی‌توانم نفس بکشم» و «دست‌ها بالا، شلیک نکن».

معترضان آمریکایی در میامی نیز دست به برپایی تظاهرات زدند و اعتراض خود را به برخورد خشونت‌آمیز پلیس اعلام کردند. در همین حال هکرهای اناینمس خواستار راهپیمایی میلیونی آمریکایی‌ها در سراسر این کشور شدند.

به گفته آنها عدالت برای مایکل بروان، اریک گارنر و سایر سیاهپوستانی که به دست پلیس کشته شده‌اند، اجرا نشده است. قرار است این راهپیمایی با نام «روز خشم» در 13 دسامبر(22 آذر) برگزار شود و مبدا راهپیمایی نیویورک تعیین شده است.

تظاهرات برکلی آمریکا

تظاهرات منهتن آمریکا

تظاهرات آمریکا

تظاهرات آمریکا

تظاهرات آمریکا

انتهای پیام

کد N618898

وبگردی