آفتاب

سازمان ملل از دیدار رهبران مخالفان سوریه با افسران ارتش اسرائیل خبر داد

سازمان ملل از دیدار رهبران مخالفان سوریه با افسران ارتش اسرائیل خبر داد

ایسنا نوشت:

ناظران سازمان ملل در بلندی‌های جولان سوریه از وجود همکاری میان اسرائیل و مخالفان سوری و برگزاری چندین دیدار میان رهبران مخالفان و افسران ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، ناظران سازمان ملل در بلندی‌های جولان سوریه در گزارش خود جزئیات تماس‌های دائم میان رهبران مخالفان سوریه و افسران ارتش رژیم صهیونیستی را اعلام و تاکید کردند که بین مارس 2014 تا پایان مه سال مذکور 59 دیدار میان ائتلاف مخالفان سوریه و ارتش رژیم صهیونیستی صورت گرفته که طی این دیدارها 89 زخمی برای درمان به اراضی اشغالی منتقل شده‌اند.

در این گزارش اشاره شده که روابط میان دو طرف از مارس 2013 آغاز شده و اسرائیل همواره از مخالفان مسلحی که زخمی شده‌اند استقبال و بیمارستان میدانی را برای آن‌ها در جولان احداث کرده است.

براساس اطلاعات ناظران سازمان ملل چندین دیدار میان مخالفان مسلح سوری و نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل نیز پیشتر چندین بار از وجود همکاری گسترده میان رژیم صهیونیستی و مخالفان سوری خبر داده و به سازمان ملل شکایت کرده بود.

ارتش سوریه نیز شکایت‌نامه‌ای را به فرمانده نیروهای بین‌المللی فرستاد و در آن اعلام کرد که چندین تروریست مسلح که از مرزها به اسرائیل رفته‌اند در اردوگاهی که برای 70 خانواده مهاجر سوری برپا شده زندگی می‌کنند.

ناظران در گزارش خود اعلام کردند که نیروهای اسرائیلی دو صندوق را که محتویات آن مشخص نیست به مخالفان سوری تحویل داده و به دو تن از آن‌ها اجازه دادند تا از طریق مرزها وارد اراضی اشغالی شوند.

کریستین ساینس مانیتور نیز نوشت: این گزارش‌ها گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه کمک‌های بشردوستانه اسرائیل به بیش از 1000 تبعه سوری مجروح کانالی را نیز برای برقرای ارتباط با مخالفان سوری باز کرده‌است، تقویت می‌کند. شکی وجود ندارد که اسرائیل به جمع آوری اطلاعات از سوی مخالفان سوری به منظور ارزیابی بهتر و دفاع از خود در برابر فعالیت‌های شبه نظامی در بلندی‌های جولان علاقمند است.

در اوت سال جاری میلادی جبهه النصره مرتبط باا لقاعده برگذرگاه مرزی "قنیطره" مسلط شده و نگرانی‌ها نسبت به نفوذ و حملات بیشتر به اهداف اسرائیلی را افزایش داد.

اسرائیل در سال 1967 میلادی در جنگ با سوریه بلندی‌های جولان را تصرف کرده و در سال 1981 میلادی آن را به خاک قلمرو خود الحاق کرد. امروزه نیروهای ناظر سازمان ملل در این خط آتش بس گشت زنی می‌کنند.

نیروهای ناظر بر قطع درگیری سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود در تاریخ اول دسامبر سال جاری میلادی گفت، سربازان سازمان ملل شاهد بوده‌اند که سربازان اسرائیلی به دو تن اجازه داده‌اند تا از این خط که در سوریه به "براوو" و در اسرائیل به "آلفا" معروف است، عبور کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: نیروهای ناظر سازمان ملل مشاهده کرده‌اند که اعضای مسلح از مخالفان سوری که با نیروهای اسرائیل روابط متقابل دارند، از خط آتش بس در نزدیکی "مقر 85" سازمان ملل عبور کرده‌اند.

"مقر 85" حدود 15 مایلی جنوب گذرگاه مرزی قنیطره و دور از مناطق مسکونی اسرائیلی‌ها واقع شده است. ظاهرا این منطقه نقطه مرزی مهمی است برای عبور اتباع سوری که به دنبال معالجه در اسرائیل هستند.

5252

کد N618737

وبگردی