آفتاب

ابومرزوق: پایان اشغالگری هدف همه فلسطینی‌هاست / باید روابط‌مان با مصر خوب باشد

ابومرزوق: پایان اشغالگری هدف همه فلسطینی‌هاست / باید روابط‌مان با مصر خوب باشد

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در آخرین مصاحبه خود به مسائل مختلفی از جمله آینده دولت وفاق ملی، تحولات فلسطین و رابطه حماس با مصر و ایران پرداخته است.

دکتر موسی ابومرزوق در این گفت گو درباره رابطه با ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران وزنه سیاسی سنگینی است و همواره در کنار حماس بوده و ما به این خاطر از ایران قدردانی می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موسی ابومرزوق در گفت و گوی تفصیلی با پایگاه خبری "فلسطین الیوم" گفت: ایران تنها کشوری است که در کنار حماس ایستاد و آن را با پول و سلاح و آموزش‌های نظامی به این جنبش کمک کرد، این موضوع شناخته شده است و ما آن را انکار نمی‌کنیم، قطع مناسبات با هیچ طرفی به نفع ما نیست، چه برسد به اینکه این طرف ایران باشد.

ابومرزوق تأکید کرد: ما با تمام جدیت به دنبال مناسبات بهتر با ایران هستیم. ما جنبش آزادیبخشی هستیم که بیش از دیگران به آن‌ها نیاز داریم، بنابراین ما به سمت مناسبات بهتر با ایران می رویم. البته بررسی مناسبات از جانب دو طرف صورت می‌گیرد.

وی روند آشتی ملی را تعطیل شده خواند و تأکید کرد که در صورت ادامه نادیده گرفته شدن غزه از سوی تشکیلات خودگردان، حماس برای خود جایگزین‌هایی دارد.

این عضو ارشد حماس ادعاهای فتح در زمینه مانع‌تراشی حماس در برابر دولت توافق ملی را دروغ و گمراه کننده خواند و تأکید کرد: تشکیلات خودگردان مسئول کندی روند بازسازی در نوار غزه است و از روند بازسازی به عنوان اهرم فشاری بر ملت غزه و تحریک آن‌ها برای شورش بر ضد حماس استفاده می‌کند.

آنچه می‌خوانید متن مصاحبه موسی ابومرزوق با فلسطین الیوم است:

سوال: روند آشتی ملی در جا می‌زند و برخی انفجارها آن را راکد کرده است، آیا حماس جایگزین‌هایی در اختیار دارد تا در صورت ادامه این روند بر اساس آن‌ها اقدام کند؟ آیا حماس برای عقب‌نشینی از روند آشتی ملی قصدی دارد؟

ابومرزوق: روند آشتی ملی قطعاً تعطیل مانده است و این اولین بار نیست که این اتفاق می‌افتد. آشتی ملی بارها دچار نوسان و سستی شده و سرعت آن کم یا زیاد شده است. قطعاً امروز نیز شاهد پدیده‌ای جدید در سستی روند آشتی ملی هستیم که البته منشأ آن انفجارهای محکوم و مردود نیست، بلکه از زمان تشکیل دولت وفاق ملی اراده سیاسی لازم برای پیشبرد آشتی ملی از ناحیه مهم‌ترین و برجسته‌ترین نشانه‌های این دولت وجود نداشت؛ چرا که مأموریت‌های دولت در نظام سیاسی فلسطین مهم‌تر است، دولت بر روند انتخابات و بازسازی آن و وحدت مؤسساتی نظارت دارد. دولت پرونده‌های دیگر آشتی مانند آشتی اجتماعی و آزادی‌های عمومی را نیز از طریق ابزارهای خود شامل پلیس و دیگر مؤسسات دنبال می‌کند، اما واقعیت این است که سستی بسیار شدیدی در انجام مأموریت‌های دولت وجود دارد و وقتی ما از اعضای دولت در این رابطه سؤال می‌کنیم به طور مشخص می‌گویند که اراده سیاسی برای پیشبرد اهداف و مأموریت‌ها وجود ندارد.

بنابراین انجام مسئولیت‌های دولت نیازمند اراده و تصمیم سیاسی است. روند آشتی ملی نیز دقیقاً نیازمند همین مؤلفه‌ها است. نوار غزه امروز مدیریتی ندارد و وجود دولت در سایه نیز در منطقه صحت ندارد.

سوال: شما گفتید که دوم سپتامبر پایان عمر دولت وفاق ملی است، پس از این مدت چه اتفاقی می‌افتد؟

ابومرزوق: دولت برای انجام مأموریت‌های محوله دست‌کم 6 ماه و نهایتاً یک سال مهلت داشت، بر اساس توافق انجام ‌شده با برادران در جنبش فتح قرار بود پس از آن دولت وحدت ملی تشکیل شود. اما قطعاً حرکت کند این دولت باعث شده است این روند متوقف بماند. نوار غزه نمی‌تواند مانند سرباری اضافی باقی بماند که دولت قادر به تحمل آن نیست، هیچ تصمیم سیاسی در مورد نوار غزه وجود ندارد، این منطقه الان بدون حقوق است و هیچ بودجه‌ای برای راه‌اندازی مؤسسات آن وجود ندارد. البته جنبش حماس از مسئولیت‌های ملی خود در قبال کارمندان یا ساختارهای موجود در نوار غزه شانه خالی نمی‌کند، چرا که بخشی محوری از این جامعه است و از سوی دیگر از آنجا که منتخب گروه‌های مردمی برای مدیریت امور آن‌هاست، این اقدام را مسئولیت ملی خود می‌داند. ما نمی‌توانیم ملت ‌خود را نادیده بگیریم و از تمامی راه‌ها به دنبال جایگزین کردن راهکاری برای حل این مشکلات هستیم، البته ما آشتی را پشت سر نمی‌گذاریم، چرا که روند آشتی تنها یک اقدام سیاسی نیست، بلکه سرنوشت ملت فلسطین و آینده آن مرتبط با وحدت و آشتی است. به اعتقاد من رویکرد منفی موجود در افکار عمومی فلسطینی‌ها که روند آشتی را رد می‌کند، انگشت اتهام خود را به سمت دولت نشانه رفته و عباس را به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان و جنبش آزادیبخش مسئول عدم پیشبرد آن می‌داند. این مسائل همواره باید در ذهن ما وجود داشته باشد و ما نباید از تصمیماتی که در مورد آشتی ملی گرفته‌ایم، شانه خالی کنیم.

سوال: گفته می‌شود که غزه بر برخی کالاها بدون اطلاع و رضایت دولت وفاق ملی مالیات‌های جدیدی وضع کرده است، آیا این یک اقدام اولیه برای تجدیدنظر در موضوع دولت وفاق ملی و یکی از جایگزین‌های حماس است؟

ابومرزوق: من از جزئیات این موضوع اطلاعی ندارم، چرا که این اقدام در ادارات کل تصمیم‌گیری شده است، اما موضوع مالیات‌ها واقعیتی است که همه باید آن را بدانند، بیشتر مالیات‌ها براساس توافق بین تشکیلات خودگردان و اسرائیل بر کالاهای وارداتی به غزه صورت گرفته است، برخی از این مالیات‌ها با تصمیم تشکیلات خودگردان لغو شده است و برخی مالیات‌ها در مورد کالاهای مشخص در غزه دریافت نمی‌شود. از سوال شما این‌ گونه برمی‌آید که مالیات‌های موجود مواردی است که به دولت رام الله پرداخت می‌شود. به نظر من صحبت در مورد این نوع مالیات‌ها است، نه مالیات‌های جدید. چرا که این نوع مالیات‌ها وجود داشته اما دریافت نمی‌شده ولی الان در مورد دریافت آن‌ها اقدام می‌شود.

سوال: این مالیات‌ها به کجا می‌رود؟

ابومرزوق: من اطلاع دقیقی در این رابطه ندارم، فکر می‌کنم بخشی از این مالیات‌ها پیشتر به غزه تحویل می‌شد، ولی الان به صورت مستقیم به رام الله داده می‌شود، اما بخشی دیگر که رام الله نمی‌تواند آن‌ها را تحویل بگیرد، به غزه پرداخت می‌شود. این مالیات‌ها نیز برای راه‌اندازی دستگاه‌های دولتی در غزه استفاده می‌شود.

سوال: آیا طرح رابرت سری نماینده سازمان ملل در فلسطین پیرامون بازسازی غزه اصلاح شد؟ با وجود اینکه مدیر عملیات آژانس آنروا وجود هر نوع اصلاحات در این طرح را تکذیب می‌کند، مهم‌ترین بندهای اصلاح‌شده چیست؟

ابومرزوق: واقعیت این است که من طرح سری را ندیده‌ام و اصلاحیه مکتوبی در این طرح ندیدم، این‌ها همه سخنان شفاهی است. من راهکارها و و اقدامات سازمان ملل را دیدم که بندهای بسیاری در ممانعت از بازسازی غزه و توهین به ملت فلسطین در آن وجود دارد. اخیراً به این مسائل اعتراض شده است، ما با رابرت سری صحبت کردیم و به ما گفت اصلاحیه‌ای در برخی بندها که ملاحظاتی نسبت آن وجود داشته صورت گرفته است. از جمله این بندها تبعیض بین مردم بود، به این معنا که افرادی که به صورت مستقیم از سوی اشغالگران هدف قرار گرفته بودند، از دریافت خسارت‌ها و بازسازی محروم می‌شوند، ما این موضوع را ارجاع دادیم. همچنین در محل ساخت بعضی از کارگاه‌ها در نزدیکی مرزها اعتراضاتی وجود داشت که مطرح کردیم. در موضوع کمیت‌ها نیز مشکلاتی وجود داشت که این سیاست تغییر کرد، مسائل مربوط به سامانه حقوق افراد ضرر دیده از این جنگ نیز مشکلاتی داشت که در آن اطلاعات شخصی از آن‌ها دریافت می‌کرد و مردم پیش از اینکه احساس کنند این اطلاعات برای بازسازی منازل آن‌ها ضروری است، آن‌ها را اطلاعات امنیتی می‌دانستند. البته آن‌ها در بسیاری از این مسائل به صورت شفاهی اعلام کردند که اصلاحات صورت گرفته است. اما در برخی مسائل دیگر از جمله بازگشایی معابر و توسعه گذرگاه‌ها با ورود تجهیزات سنگین همچنان پرونده باز است و هر بار که ما سخنی در این رابطه می‌شنویم، واقعیت میدانی این سخنان را تایید نمی‌کند. در مسائل مالی نیز مشکلاتی وجود دارد، تشکیلات خودگردان تاکنون در مورد هر کدام از مسایل مالی سهل‌انگاری می‌کند، هیچ کشوری غیر از قطر کمک‌های لازم وعده داده شده را به تشکیلات خودگردان نداده است، بنابراین باید کمیته‌ای متشکل از مصر و نروژ و فلسطینی‌ها و دیگران تا کشورها را برای عمل به تعهداتشان در زمینه بازسازی تشویق ‌کنند تا روند بازسازی با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

سوال: چه کسی مسئول کندی بازسازی است؟

ابومرزوق: واقعیت این است که سری تنها یک راهکار است، ما در جنبش حماس اینکه وی بخشی از راهکار بازسازی غزه باشد را رد کردیم، ما در تمامی مراحل تأکید کردیم که پرونده بازسازی باید در دست تشکیلات خودگردان باشد، من اعتقاد دارم که سستی در بازسازی غزه از سوی تشکیلات خودگردان است. تاکنون هیچ پولی در این زمینه پرداخت نشده است، البته اگر بخش خصوصی فعال شود بسیاری از دستاوردها محقق می‌شود، اموال کافی برای برداشتن ویرانه‌های موجود وجود دارد و به این ترتیب می‌شود بسیاری از مردم را به کار و تولید انداخت و از این ویرانه‌ها ماسه و آهن تولید کرد. به اعتقاد من می‌شود اقدام‌های زیادی انجام داد، البته در صورتی که تشکیلات خودگردان به تحرک درآید و مسئولیت خود را بپذیرد. تشکیلات خودگردان می‌خواست که مسئولیت بازسازی غزه را بر عهده بگیرد، قبل از آن هم یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های دولت وفاق ملی بازسازی تعیین شده بود، اما می‌بینیم که تشکیلات خودگردان مردد است و به تعهدات واقعی خود عمل نمی‌کند، در اینجا ما از آن‌ها می‌خواهیم که به مسئولیت‌های خود به صورت کامل عمل کنند.

سوال: اتهاماتی از سوی جنبش فتح مطرح شده مبنی بر اینکه حماس در روند فعالیت‌های دولت در انجام مأموریت‌ها در نوار غزه مانع‌تراشی می‌کند، حتی گفته شده که حماس بخشی از اموال بازسازی را برای خود می‌خواهد، آیا این سخن صحت دارد؟

ابومرزوق: این‌ها دروغ و کذب است، برخی به راحتی دروغ می‌گویند تا دیگران را برای تأیید مواضع خود قانع کنند. این‌ها همگی افترا است. ما چیزی نخواسته‌ایم، بلکه برعکس می‌خواهیم چیزی هم به ملت ‌خود بدهیم، ما از همان لحظه اول طرح توزیع کمک‌ها به افراد ضرر دیده را در دستور کار قرار دادیم، بدون آنکه کسی از ما خواسته باشد. این در حالی بود که دولتی وجود داشت که کمک به ‌ضرر دیدگان از جمله مسئولیت‌های آن بود. ما بیش از 50 میلیون دلار بین شهروندان متضرر شده توزیع کردیم. ما در حماس خواستار تسریع در بازسازی هستیم و دست کم می‌خواهیم ملت ما راضی باشند و دست کمک خود را با تمامی امکاناتی که داریم به سوی آن‌ها دراز می‌کنیم. در موضوع گذرگاه‌ها باید گفت که تشکیلات خودگردان مسئول قبلی و فعلی و آینده گذرگاه‌ها است و مدیریت رام الله بر گذرگاه‌ها مشخص است، درست است که حماس در گذرگاه رفح حضور دارد، اما در بقیه گذرگاه‌ها حضور ندارد و آن‌ها در اختیار تشکیلات خودگردان است، ما از کارمندان قدیمی گذرگاه‌ها خواستیم تا به سر کار خود بازگردند، اما آن‌ها نمی‌خواهند هیچ اقدامی در این راستا انجام دهند. ما خواستار تلاش برای فعال سازی راهکارهای این موضوع و بر عهده گرفتن مسئولیت گذرگاه زمینی رفح هستیم، اما هیچ پاسخی نمی‌شنویم، چرا که آن‌ها می‌خواهند بر ملت فلسطین فشار وارد کنند و از بازسازی به عنوان اهرم فشاری بر آن استفاده کنند.

آن‌ها غزه را سرباری می‌دانند که می‌خواهند از هر طریق ممکن از دست آن خلاص شوند، بسیاری در تشکیلات خودگردان این روزها غزه را یا وابسته به حماس یا همراه با محمد دحلان می‌دانند و هیچ کدام از آن‌ها را نمی‌خواهند، به همین علت است که غزه را رها کرده‌اند، در غیر این صورت چه معنا دارد که تشکیلات خودگردان بودجه سال 2015 را تنها به کرانه باختری اختصاص دهد و غزه را از آن مستثنی کند.

ما تأکید داریم که اراده واقعی برای اصلاح و پذیرش مسئولیت‌ها و وحدت فلسطینی داریم، اما آن‌ها می‌خواهند تمام این موانع را در مسیر غزه قرار دهند تا مردم علیه حماس شورش کنند، اما به اعتقاد من این یک خواسته خیالی است.

سوال: گروه‌های فلسطینی از جمله حماس در محکوم کردن انفجارهای صورت گرفته در منازل رهبران جنبش فتح و ضرورت کشف عاملان این اقدامات از سوی حماس به علت تسلط امنیتی در غزه تأکید و توافق دارند، چرا تاکنون این عناصر شناسایی نشده‌اند؟

ابومرزوق: بسیار خوب، کمیته‌ای هم برای کشف مساله ترور شهید ابو عمار تشکیل شد، اما تا این لحظه جنبش فتح و کمیته مذکور به چه نتیجه ای رسیده اند؟ ده‌ها موضوع دیگر از جمله حمله به عباس در گذشته مطرح بوده است، آیا می‌توانیم سوال کنیم چه کسی این امر را انجام داد؟ ده‌ها تحقیق دیگر وجود دارد که به نتیجه نرسیده است. آن‌ها چطور می‌توانند منافع تمام ملت فلسطین را به موضوعی مرتبط کنند که احتمال به نتیجه رسیدن یا نرسیدن آن وجود دارد. موضوع انفجارهای غزه نیاز به این همه تلاش ندارد، چرا که عباس ادامه تحقیقات درباره انفجارات غزه را رد کرده و اسامی و جزئیاتی را اعلام کرده است. این اسامی در مدت 10 دقیقه از سوی برادران عضو فتح آماده شد و اتهام زنی به حماس انجام شد و یک ساعت بعد اسامی اعلام شدند. در این صورت دیگر چه نیاز به تحقیقات هست؟ درواقع این اتهام زنی و حمله شتاب‌زده و توقف تمامی پرونده‌ها به اعتقاد من هیچ توجیهی ندارد. ما قبل از جنبش فتح به حادثه نزدیک شدیم و دستگاه‌های امنیتی نگهبانانی را در 15 مرکز برای مراقبت از برادران آسیب‌دیده اعزام کردند و کمیته‌ای برای بررسی موضوع تشکیل شد و تحقیقات بلافاصله در این زمینه آغاز شد و تمامی مستندات در اختیار این گروه قرار گرفت، اما ناگهان محمود عباس خواستار توقف تحقیقات شد و گفت که ما از آن اطلاع داریم و نیازی به تحقیقات نیست و در این راستا توهین‌های بی‌سابقه‌ای را بر ضد حماس مطرح کرد.

سوال: وقتی سخنگو‌های جنبش فتح می‌گویند که توافق قاهره تأکید دارد که دستگاه‌های امنیتی تحت تسلط حماس باقی بماند و در دولت وفاق ملی تغییری در ساختار آن‌ها صورت نگیرد، آن‌ها چرا این موضوع را علنی می‌کنند؟

ابومرزوق: چنین چیزی در توافق وجود ندارد، در توافق آمده است که نهادها و مراکز دولتی رام الله و غزه یکپارچه شوند. دو دولت از بین بروند و یک دولت تشکیل شود، به ‌استثنای دستگاه‌های امنیتی که تا زمان انتخابات به حالت قبل باقی بماند و بعد از آن کمیته‌ای عربی به ریاست مصر برای بازسازی ساختارها و تعهد به معیارهای موجود در توافق‌نامه آشتی تشکیل شود. بنابراین دستگاه‌های امنیتی تحت تسلط حماس یا فتح نیستند، بلکه در متن توافق آمده که دستگاه‌های امنیتی باید از فتح و حماس بی‌طرف باشند و دستگاه‌های امنیتی ملی باقی بمانند، قطعاً این دستگاه‌ها زیر نظر وزیر کشور خواهند بود. البته اصلاحات در آن‌ها و اصلاح ساختارها و دیدگاه‌های امنیتی آن انجام نمی‌شود و آن‌ها تا زمان انتخابات به همان شکل باقی می‌مانند، بعد از آن کمیته تشکیل می‌شود و ساختارها تغییر کرده و دیدگاه‌های امنیتی مورد توافق طرفین در این مؤسسه اعمال می‌شود.

سوال: چرا بازگشت عناصر سابق دستگاه‌های امنیتی و حضور آن‌ها در دستگاه‌های امنیتی غزه با وجود تأکید بر آن در توافق صورت نگرفت؟

ابومرزوق: ما با بازگشت 3000 نفر از عناصر امنیتی موافقت کردیم و با ادغام آن‌ها در دستگاه‌های امنیتی موجود موافقت و از این اقدام استقبال کردیم و همچنان نیز استقبال می‌کنیم. ما از آن‌ها خواستیم و اصرار هم کردیم که به کار خود برگردند، چرا که برای نظارت بر مرزها و توقف تمامی بهانه‌ها و اتهام زنی‌ها به حماس به این اقدام نیاز داشتیم، ما با اصرار از آن‌ها خواستیم که برگردند و گذرگاه رفح و و مرزها با رژیم صهیونیستی را برای از بین بردن هر بهانه‌ای در اختیار بگیرند.

سوال: بازنده این انفجارها چه کسانی هستند؟

ابومرزوق: بازنده ‌این انفجارها جنبش حماس است، چرا که چهره دستگاه‌های امنیتی آن مخدوش شده و آرامش اجتماعی در غزه به هم خورده است، ما خواستار حفظ آرامش جامعه هستیم و این را از روز اول اعلام کرده‌ایم و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته‌ایم.

سوال: گفته می‌شود که تماس‌هایی بین شما و رام الله آغاز شده است و صحبت‌هایی در مورد امکان سفر قریب الوقوع نخست‌وزیر به غزه وجود دارد، آیا این اخبار صحت دارد؟

ابومرزوق: گفته می‌شود که نخست وزیر سفری را انجام خواهد داد و در رابطه با این سفر با برادر ابوالعبد (اسماعیل هنیه) صحبت‌هایی نیز صورت گرفته است. ما قطعاً از این سفر و هر اقدام مثبتی در مسیر مسئولیت ‌پذیری دولت در زمینه گذرگاه‌ها و امنیت و تمامی تأسیسات حیاتی در غزه و حل مشکلات و موانع کاری استقبال می‌کنیم. نوار غزه از محاصره بیش از اوضاع کنونی رنج برده است، محاصره ما تنها در نبود بنزین و سوخت سولار و چیزهای دیگر خلاصه نمی‌شود، تمامی ساختارهای زندگی در غزه از بین رفته است، اما ملت ما صبر پیشه می‌کنند و تظاهرات اعتراض‌آمیز انجام نمی‌دهند، چرا که واقعیت‌ها را می‌دانند. برعکس ملت تا حل و فصل کامل مسائل استقامت می‌کنند. امروز اگر آن‌ها تصور می‌کنند که این مسائل می‌تواند جنبش حماس را شکست دهد و مردم را وادارد تا این جنبش را به مانع‌تراشی در روند بازسازی‌ها متهم کنند، من بار دیگر تأکید می‌کنم که ما بسیاری ‌از گزینه‌ها را در اختیار داریم که می‌توانیم آن‌ها را اعمال کنیم، ملت ما در غزه در مدیریت مسائل خود ناتوان نیستند و می‌توانند مشکلاتشان را خودشان حل کنند، اما ما می‌خواهیم این روند ادامه داشته باشد و چیزی مانع روند آشتی نشود.

سوال: این جایگزین‌ها چیستند؟

ابومرزوق: وقتی زمانش فرا برسد، اعلام خواهند شد.

سوال: بیانیه‌ای به نام داعش در غزه منتشر شده که نویسندگان و نیروهای فرهنگی غزه را تهدید کرده است، آیا داعش گروهک‌های مخفی در غزه دارد؟

ابومرزوق: قطعاً؛ در سایه این فشارهای سنگین شاید برخی باشند که چاره کار را در تندروی ببینند. مساله‌ای که در غزه مدام یک نام بر آن می‌گذارند؛ یک روز دولت اسلامی خوانده می‌شود و روز دیگر امارت اسلامی نام می‌گیرد و یک روز هم جیش الاسلام یا بیت المقدس نام‌گذاری می‌شود، این‌ها همان افراد هستند که هر روز بر اساس شرایط موجود نام خاصی را به خود می‌گیرند. به اعتقاد من شدت فشارها بر مردم باعث می‌شود که عده‌ای فکر‌های نامعقول بکنند، این فشارها برخی را به استفاده از دریا وادار می‌کند و برخی دیگر به داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطین نفوذ می‌کنند و برخی دیگر هم هستند که به سمت این دیدگاه‌های افراطی می‌روند، این مسائل در شرایط کنونی عجیب نیست.

سوال: آیا در حال حاضر تشکیلاتی با هر یک از اسامی که ذکر کردید وجود دارد؟

ابومرزوق: موضوع ملموسی وجود ندارد که از آن صحبت کنیم.

سوال: آیا اگر تشکیلاتی با عنوان داعش به وجود آید، حماس با آن مبارزه خواهد کرد؟

ابومرزوق: حماس در مقابله با هر اقدام خارج از قانون یا عرف کوتاهی نمی‌کند. حماس جنبشی ملی و آزادی‌بخش است که هدف واضح و راهکارهای مشخص و دشمن مشخص دارد و در مسائل دیگری که در اینجا و آنجا مطرح است، خود را وارد نمی‌کند و در امور داخلی و آینده فکری هیچ کشوری دخالت نمی‌کند. اولویت ما آزادسازی کشورمان و ثبات اجتماعی در غزه به ‌دور از هر نوع افراط ‌گرایی و کشمکش‌ها پیرامون مقاومت و آینده آن است. در بسیاری از پدیده‌ها عامل اساسی بروز رویکردهای افراط ‌گرایانه و فقدان آزادی و گزینه‌های دموکراتیک و ظلم بر مردم است، بر اساس فشارهای موجود در مناطق مختلف این پدیده خود را نشان می‌دهد. بنابراین در منطقه باید آزادی‌ها و دموکراسی بیشتر و انتقال قدرت و گفت‌وگو و سیاست باز با دیگران را در دستور کار قرار دهند تا رویکردها و رفتارهای افراط‌گرایانه پدید نیاید.

سوال: برخی دیدگاه‌ها در جنبش حماس وجود دارد که از ایجاد مناسبات با محمد دحلان استقبال می‌کند. آیا رویکردی در نزد حماس برای تماس با دحلان در صورت بحرانی شدن اوضاع با محمود عباس وجود دارد؟

ابومرزوق: من این را مخفی نمی‌کنم، بله؛ برخی هستند که می‌گویند تا زمانی که محمود عباس غزه را نمی‌خواهد و آن را یک سربار اضافی قلمداد می‌کند و دشمن اساسی خود را حماس می‌داند و به هر کسی که به جنبش حماس توهین کند احترام می‌گذارد، این پدیده در نهایت خطرات خود را دارد. عباس هر 3 هفته در رسانه‌های مصری ظاهر می‌شود و هیچ اولویتی غیر از رویارویی با حماس ندارد و توهین‌ها و ناسزاهای متعدد به آن می‌کند. وی به دنبال هر فردی است که به ملت فلسطین توهین می‌کند تا او را گرامی بدارد. تازه‌ترین اقدامات وی تلگرافی است که برای خانواده سعید عقل شاعر لبنانی ارسال کرده. این در حالی است که این شاعر به فلسطینی‌ها حمله کرده و ابراز امیدواری کرده که آن‌ها از جمله قربانیان صبرا و شتیلا باشند. وی همان کسی است که از حضور دشمن صهیونیستی در لبنان استقبال می‌کند تا فلسطینی‌ها در این کشور باقی نمانند، با وجود همه اینها، عباس وی را تکریم می‌کند.

چرا این همه دروغ بر ضد حماس مطرح می‌شود؟ عباس می‌خواهد با این اقدامات به کجا برسد؟ دشمن من و تو اسرائیل است و میان ما توافق نامه‌هایی وجود دارد که مسائل را بسیار ساده‌تر می‌کند، باید اندکی واقع‌گرا و ملی‌گرا بود و به آینده نیز نگاه کرد، رئیس تشکیلات خودگردان الان در دهه 80 از عمر خود است، چه چیز باعث شده که وی به این صورت حقوق ملی را ضایع و ملت فلسطین را تقسیم‌بندی ‌کند.

سوال: آیا دحلان می‌تواند منجی غزه از این اوضاع باشد؟

ابومرزوق: مشکل این است که دحلان هیچ فرصتی در حمله به اسلام سیاسی در جهان عرب به ویژه جنبش حماس در فلسطین را از دست نمی‌دهد و همواره سعی دارد حماس را با داعش و غیره مساوی بداند. وی هیچ راهی را برای صلح باقی نگذاشته است، به سایت‌هایی که به نمایندگی از دحلان مطلب می‌نویسند نگاه کنید، الان سایت یوتیوب محلی را برای جمع‌آوری تصاویر واقعی و غیرواقعی ایجاد کرده تا از هر جایی اتهاماتی را بر ضد جنبش حماس مطرح ‌کند.

سوال: وقتی دحلان و عباس هر دو به حماس حمله می‌کنند، چرا صحبت از دحلان وجود دارد؟

ابومرزوق: فکر نمی‌کنم یحیی موسی نماینده پارلمان و دیگران از جایگزین عباس صحبت کنند. او از اختلاف بین عناصر فتح صحبت کرد.

سوال: سفر شما به غزه موقتی بود، آیا این حضور دائمی شده است؟

ابومرزوق: اقامت من در غزه به احتمال زیاد دائمی است.

سوال: مناسبات حماس با مصر تا چه موقعی به صورت بحرانی باقی خواهد ماند؟

مناسبات بین دو طرف در صورتی می‌تواند حسنه باشد که هر دو طرف تصمیم به آن بگیرند، اما اگر هر کدام از طرفین بخواهند این روابط بد باشد، مناسبات بد خواهد بود. ما در حماس مهمترین مصلحت خود را در وجود مناسبات خود با مصر می‌دانیم. ما نیاز بیشتری داریم که روابطمان با مصر خوب باشد، دیدگاه ما نسبت به مصر متفاوت از سایر نقاط جهان است، چرا که مصر گذرگاه ما به سمت جهان است، حتی یک دلیل وجود ندارد که ما به دنبال مناسبات بد با مصر باشیم. من می‌خواهم روابطمان با مصر در بهترین حالت‌ها باشد، ما تمام تلاش خود را برای ایجاد مناسبات خوب با مصر به کار بستیم، اما مناسبات نیاز به انگیزه هر دو طرف دارد. هیچ موضوع نگران ‌کننده‌ای برای مصر وجود ندارد که ما به دنبال ایجاد آن در بین خود یا در نوار غزه باشیم. تمام مسائلی که آن‌ها در مورد آن صحبت می‌کنند، اساساً در نوار غزه وجود ندارد و تمام اتهاماتی که بر ضد فلسطینی‌ها یا حماس در مصر مطرح می‌شود، اشتباه است.

از یک سال و نیم پیش تاکنون اتهامات زیادی بر ضد حماس در مصر مطرح شده، اگر آماری گرفته شود گفته می‌شود که صدها تن از عناصر حماس در مصر بازداشت شدند و قربانیان مصری از سوی حماس بالغ بر هزاران نفر خواهند بود و متهم اصلی در حوادث مصر حماس است، با این وجود حتی یک متهم از جنبش حماس در مصر بازداشت نشده، آیا این دلیل کافی برای دروغ بودن این اتهامات نیست. به اعتقاد من حماس در مصر با این اتهامات مورد ظلم بزرگی واقع شده و ما با جدیت فراوان به دنبال عبور از این مرحله با ایجاد مناسبات جدی با مصر هستیم.

سوال: آیا مژده آزادی اسرای فلسطینی در عملیات تبادل اسرا را می‌دهید؟

ابومرزوق: من در این زمینه اطلاعاتی ندارم تا صحبت کنم، من از صحبت در این زمینه خودداری می کنم، چرا که این موضوع پس زمینه‌های امنیتی بسیار پیچیده‌ای دارد.

سوال: ماهیت مناسبات شما با ایران چطور است؟

جمهوری اسلامی ایران وزنه سیاسی سنگینی است و همواره در کنار حماس بوده و ما به این خاطر از ایران قدردانی کردیم. ایران تنها کشوری است که در کنار حماس ایستاد و با پول و سلاح و آموزش‌های نظامی به این جنبش کمک کرد. این موضوع شناخته شده است و ما آن را انکار نمی‌کنیم، قطع مناسبات با هیچ طرفی به نفع ما نیست، چه برسد به اینکه این طرف ایران باشد. ما با تمام جدیت به دنبال مناسبات بهتر با ایران هستیم. ما جنبش آزادیبخش هستیم که بیش از دیگران به آن‌ها نیاز داریم، بنابراین ما به سمت مناسبات بهتر با ایران می‌رویم. البته بررسی مناسبات از جانب دو طرف صورت می‌گیرد.

سوال: آیا حماس از ناحیه هم پیمانانش مورد ظلم واقع شده است؟

ابومرزوق: کلمه هم‌پیمانان ‌عبارتی است که استعمال آن در مورد جنبش‌ها و دولت‌ها معانی و دلالت‌های متفاوتی دارد، من می‌گویم هر کسی در کنار فلسطین و مقاومت قرار بگیرد، ما مناسبات خود با آن را باز می‌کنیم و عمق این مناسبات تا حدی است که طرف مقابل بخواهد، اما در عین حال روابط خود با دیگران را نیز قطع نمی‌کنیم حتی اگر مخالف دیدگاه‌های سیاسی و مقاومت ما باشند باز هم این باب مسدود نخواهد شد.

سوال: به عنوان سوال پایانی موضع شما در مورد اقدام محمود عباس در رفتن به شورای امنیت برای پروژه پایان دادن به اشغالگری تحت پوشش عربی چیست؟

ابومرزوق: بدون شک پایان دادن به اشغالگری هدف همه ما است و همگی به دنبال آن هستیم، وقتی از مواضع ما در قبال اقدام اخیر محمود عباس سوال کنید، می‌گوییم که ما با هر تحرک سیاسی موافق با منشور وفاق ملی و در راستای اهدافی که در سند وفاق ملی ترسیم شده، موافق هستیم. اگر عباس به دنبال تحقق این اهداف باشد، ما نیز با وی همراه خواهیم بود. اما ما همچنین گفتیم که این راهکار باید در نزد ما فلسطینی‌ها باشد و ما خودمان آن را ایجاد کنیم، این راهکار کمیته رهبری موقت ساف خواهد بود که تحرکات سیاسی از طریق آن صورت می‌گیرد. با این وجود ما به تحرکات محمود عباس برای پایان دادن به اشغالگری اعتراض نمی‌کنیم، اما در عین حال می‌گوییم که راهکاری که انتخاب شده بدون مشورت با دیگران بود و وی خودش به این صورت تصمیم گرفته است. این در حالی است که کمیته‌ای که ما آن را ایجاد کنیم برای هدایت تحرکات ما بود و قرار بود متحد حرکت کنیم. ما ساکنان یک کشتی هستیم و نمی‌خواهیم کسی آن را سوراخ کند.

انتهای پیام

کد N618662

وبگردی