آفتاب

تاج گردون: شاکله اصلی مبارزه با مفاسد اقتصادی «شفافیت» است

تاج گردون: شاکله اصلی مبارزه با مفاسد اقتصادی «شفافیت» است

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دستگاه‌های اجرایی در مسیری که طی می‌کنند باید شفافیت داشته باشند و اگر شفافیتی در این زمینه وجود نداشته باشد، فساد اقتصادی ایجاد خواهد شد.

 غلامرضا تاج گردون، نماینده مردم گچساران در گفتگو با خبرآنلاین، با اشاره به موضوع فساد اقتصادی گفت: در این رابطه بحث‌های زیادی شده اما به نظر من فساد اقتصادی چند دلیل دارد.

وی متضاد بودن قوانین را از جمله عوامل ایجاد فساد اقتصادی دانست و گفت: وقتی قوانین شفاف نباشند و مقررات و آیین نامه ها بر اساس قوانین غیرشفاف نوشته شود زمینه فساد اقتصادی ایجاد می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، هم چنین عدم شفافیت در مسیر کار را از دیگر عوامل بروز فساد اقتصادی دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی در مسیری که طی می‌کنند باید شفافیت داشته باشند و اگر شفافیتی در این زمینه وجود نداشته باشد، فساد اقتصادی ایجاد خواهد شد.

وی عوامل انسانی را از دیگر علل بروز فساد اقتصادی دانست و تصریح کرد: افرادی که مناصبی را در اختیار می گیرند، اگر مسیر درست را طی نکرده باشند و اعتماد نسبت به آنها به وجود نیامده باشد و سنجش دقیق در انتخاب مدیران صورت نگیرد، فساد اقتصادی شکل می‌گیرد.

تاج گردون شفافیت را شاکله اصلی مبارزه با مفاسد اقتصادی دانست و گفت: در مقررات بانک جهانی و صندوق بین المللی نیز شاکله اصلی، شفافیت است چرا که شفافیت می‌تواند مانع از بروز فساد اقتصادی شود.

نماینده گچساران تصریح کرد: اگر قوانین انتصابات مناقصه‌ها و... شفاف باشد فساد اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات هم چنین به نقش برخورد صریح با عاملان مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از عوامل کاهش فساد اقتصادی، شدت اجرای قوانین است. اگر به فسادی رسیدیم باید آن فساد را به حداقل برسانیم و برای به حداقل رساندن فساد باید با عامل آن برخورد جدی صورت گیرد.

وی هم چنین به نقش تنقیح قوانین و مجلس در این حوزه اشاره کرد و گفت: ایراد از ما نمایندگان مجلس است وقتی قوانین غیرشفاف می‌نویسیم باید حواسمان به این موضوعات باشد.

تاج گردون در مورد اینکه آیا برخورد قوه قضاییه به خاطر قوی نبودن قوانین است یا علل دیگری گفت: استدلال قوه قضائیه این است که آیین دادرسی این شرایط را به وجود آورده است ولی نباید بگوییم آنجا همه منزه هستند بلکه آنجا هم خطای انسانی و قانونی با هم وجود دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: دولت باید در اجرای قوانین جدی بوده و به موضوع شفافیت توجه ویژه‌ای داشته باشد. قوانین فعلی هم می‌توان به مبارزه اساسی با مفاسد اقتصادی پرداخته و میزان آن را کاهش داد.

نماینده گچساران در پایان، برگزاری همایش مبارزه با مفاسد اقتصادی را مثبت ارزیابی کرد.

گفتنی است، «همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد»، روز دوشنبه، 17 آذرماه، با حضور سران قوای سه‌گانه و مسئولان عالی‌رتبه، کارشناسان، فعالان بخش خصوصی، اساتید دانشگاه و حوزه و اصحاب رسانه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود.

 

2929

کد N618289

وبگردی