آفتاب

هشدار الجعفری نسبت به تاثیرگذاری داعش بر جوانان

هشدار الجعفری نسبت به تاثیرگذاری داعش بر جوانان

وزیر خارجه عراق برگزاری کنفرانس بین‌المللی «جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی» در تهران را فرصت خوبی برای بازگوکردن واقعیات عراق و اقدامات و اندیشه خطرناک و تهدیدآمیز داعش برای مردم به ویژه جوانان دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی‌اش پس از ملاقاتی یک ساعته اظهار کرد: سفرم در چارچوب تعمیق و گسترش مناسبات و تاکید بر فصل مشترک روابط انجام شده است.

وی با بیان این‌که «خطر داعش به طور استراتژیک منطقه را تهدید می‌کند» گفت: آن‌چه در عراق رخ می‌دهد را به اطلاع آقای ظریف رساندم. ما در دولت عراق قدم‌هایی برداشته و اقداماتی در رابطه با برخورد با گروه‌های افراطی و نیز حفظ کردستان عراق، منطقه جرف الصخر و منطقه بیجی انجام دادیم و پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

وی تصریح کرد: روند سیاسی و نظامی در عراق به خوبی پیش می‌رود.

وزیر خارجه عراق با اشاره به روابط کشورش با ایران گفت: ما امیدواریم همکاری‌های ایران و عراق هرچه بیشتر گسترش یابد؛ چراکه این همکاری را به نفع دو کشور و منطقه می‌دانیم. ایران نوار مرزی طولانی با عراق دارد و دو کشور به لحاظ فرهنگی، تاریخی و مذهبی پیوند عمیقی با یکدیگر دارند و با توجه به وجود عتبات عالیات در عراق این نزدیکی بین دو کشور بیشتر است و امیدوارم در مدت اقامتم در ایران بتوانم مرقد امام رضا(ع) را زیارت کنم.

وی با اشاره به اربعین حسینی گفت: در آستانه این ایام مشارکت قابل توجه شیعیان به ویژه مردم عراق و ایران را شاهد هستیم که ندای یاحسین(ع) سرمی‌دهند. امام حسین(ع) همان کسی است که چهره راستین اسلام را نشان می‌دهد و اسلام آن چهره‌ای نیست که داعش نشان می‌دهد. امام حسین(ع) حتی به گاندی درس‌های مهمی داد و این‌ها برعکس آن چیزی است که برخی می‌خواهند از اسلام به دنیا نشان دهند.

وی از مواضع انسان‌دوستانه ایران در قبال عراق قدردانی کرد و گفت: عراق در وضعیت استثنایی به سر می‌برد و ما تلاش داریم با کمک همه مردم و حتی مرجعیت و نیروهای مردمی و با کمک ارتش مشکلات را از سر راه برداریم.

الجعفری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که نیروهای ائتلاف بین‌المللی اعلام کردند 30 هزار موشک بر مواضع داعش در عراق شلیک کرده‌اند در حالی‌که گفته می‌شود داعش 15 هزار نیرو در عراق دارد و در این صورت باید تاکنون آن‌ها از بین رفته باشند اما هنوز شاهد فعالیت‌شان در عراق هستیم؟ گفت: ائتلاف بین‌المللی علیه داعش با شرایطی که عراق تدوین کرده است و به مراجع بین‌المللی ارائه کرده اقدام می‌کند. آن‌ها باید منحصرا به حملات هوایی دست بزنند و مناطقی که می‌خواهند مورد هدف قرار دهند را باید از قبل مشخص و با هماهنگی ما باشد و همچنین نباید این اهداف غیرنظامی باشد.

وی گفت: صرف نظر از این‌که چه کشوری در ائتلاف اقدام نظامی را انجام می‌دهد اهدافی از داعش در عراق سرکوب شده و این اقدامات موجب به عقب راندن داعش شده است. همزمان نیروهای مسلح عراقی به پیشروی به سمت مواضع داعش ادامه داده‌اند. در این زمینه علاوه بر ارتش نیروهای مردمی، پیشمرگ‌ها هم کمک می‌کنند و همه زیر پرچم عراق فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد:‌ مبارزه با داعش صرفا یک کار نظامی نیست، بلکه باید کاری فرهنگی انجام داد؛ چراکه قدرت داعش ناشی از یک فرهنگ انحرافی و منشعب از خوارج است هرچند که این فرهنگ مردود و انحرافی و قدرتمند است و تئوری‌اش بر این اصل است که «فرد قربانی می‌شود قبل از آن‌که به هدفش برسد» افرادی که با داعش همکاری می‌کنند، شست‌وشوی مغزی شده‌اند. آن‌ها زنان، مردان و کودکان بی دفاع را مورد هدف قرار می‌دهند و ما باید با این‌ها برخورد کنیم.

وزیر خارجه عراق با اشاره به ابعاد دیگری از خطرات فرهنگی داعش گفت: مساله این است که این‌ها افرادی از همه قاره‌ها هستند و ما فقط با یک داعش عراقی سروکار نداریم، بلکه با یک وضعیت جهانی زیر پرچم داعش روبرو هستیم. متاسفانه از کشورهای دموکراتیک غربی به این گروه پیوسته و فعالیت می‌کنند و اگر این‌ها به کشورهای خودشان برگردند بدتر از آن‌چه در عراق انجام می‌دهند را صورت خواهند داد. چندی پیش 3 پلیس کانادا توسط این افراد به قتل رسیدند و من در تماس با وزیر خارجه کانادا نسبت به این موضوع ابراز تاسف کردم.

وی خاطرنشان کرد: آن‌چه در عراق زیر پرچم داعش می‌گذرد یک جنگ جهانی است و در این توصیف تردیدی ندارم. امروز داعش همه معابد، پارک‌ها، مراکز خرید، بیمارستان‌ها و غیره را هدف قرار داده است و ما باید جوانان‌مان را آگاه کنیم تا به سمت آن‌ها نروند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که آیا عراق بین ایران و کشورهای دیگر نقشی ایفا می‌کند؟ با تایید این مطلب گفت: سیاست خارجی ما براساس برقراری روابط دوجانبه با همه کشورهای منطقه است. ما سعی داریم دوستی و روابط‌مان را در یک سطح با همه داشته باشیم. اگر بین کشورهایی مثل ترکیه و سوریه مشکل باشد ما سعی می‌کنیم با ترکیه برای کاستن از شکاف در روابطش با سوریه صحبت کنیم؛ بنابراین تا جایی که بتوانیم برای بهبود روابط با کشورهای همسایه و منطقه اقدام می‌کنیم.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سوال ایسنا درباره دعوت ایران از وی برای کنفرانس بین‌المللی «جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی» که قرار است اواخر هفته جاری در تهران با حضور مقامات و شخصیت‌های سیاسی برگزار شود با تاکید بر این‌که «داعش یک مشکل فرهنگی دارد و آن این است که به خود اجازه کشتار مردم را می‌دهد» ادامه داد: ما باید ذهن جوانان‌مان را از آن‌چه که آن‌ها تزریق می‌کنند پاک کنیم و برگزاری این اجلاس فرصت خوبی است که ذهن مردم را به سمت اندیشه‌ها و ایده‌های واقعی از اسلام سوق دهیم. این نشست سرمایه مهمی است و باید از آن به نحو احسن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: من چندی پیش در نشستی در همین زمینه در قم شرکت کردم و اهل سنت نیز در آن شرکت داشت. همان‌طور که می‌دانید امروز داعش به نام اهل سنت اقدامات وحشیانه‌ای انجام می‌دهد در حالی که اهل سنت از آن‌ها اعلام بیزاری می‌کند امروز در بین عشایر و اقوام مختلف اهل سنت در عراق افراد زیادی را داریم که به مقابله با داعش و همکاری با ارتش عراق می‌پردازند بنابراین برگزاری این اجلاس بین‌المللی در تهران می‌تواند اقدام خوبی برای روشن کردن ابعاد این قضیه باشد. همچنین فرصت خوبی است که واقعیت اقدامات و مواضع ایران توضیح داده شود. همچنین فرصتی است تا پیشرفت‌های سیاسی و نظامی دولت آقای العبادی و اقداماتی که در روند وحدت میان شیعه و سنی به ویژه در شهر الانبار انجام گرفته است به گوش مقامات و شخصیت‌های مختلف در این کنفرانس برسد.

الجعفری در پاسخ به سوالی دیگر درباره نقش کشورهای خلیج فارس در مبارزه با تروریسم به ویژه که بخشی از آن‌ها جزو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش هستند و در عین حال تامین کننده مالی آن‌ها نیز هستند گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس مواضع خوبی در مقابله با داعش دارند و در محکومیت اقدامات آن‌ها اتفاق نظر داریم و آماده کمک به عراق هستند.

وی گفت: از آن‌جایی که داعش به دنبال ویران کردن تاسیسات و زیرساخت‌های عراق است ما نیاز داریم تا در زمینه‌های مختلف کمک های کشورهای منطقه را دریافت کنیم. همچنین برخی کشورها از جمله عربستان برای کمک به عراق در این زمینه اعلام آمادگی کردند و برخی دیگر قول همکاری داده‌اند.

وزیر خارجه عراق که اولین سفرش بعد از انتصابش به عنوان وزیر خارجه را به ایران انجام می‌دهد درباره حضورش در نشست منامه اظهار کرد: ملاقات‌ها و صحبت‌هایی که در این نشست داشتم براساس دیدگاه‌هایی بود که درباره سوریه و مسائل منطقه وجود دارد.

وی گفت: معتقدم مسائل امنیتی و سیاسی در منطقه و در میان کشورهای همسایه به یکدیگر وابسته است. همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم تروریسم از سوریه آغاز و به عراق هم کشیده شد. فرصت خوبی در سفر به بحرین به وجود آمد که به بسیاری از پرسش‌ها درباره ایران و مسائل دیگر پاسخ دهیم. ما در این نشست درباره مسائل مختلف شفاف و صریح صحبت کردیم و گفتیم که ایران همواره به ما کمک کرده است و تاکید کردیم که نمی‌خواهیم سازمان‌های تروریستی در برابر کار دولت عراق قدعلم کنند و مانع شوند.

انتهای پیام
کد N618091

وبگردی