آفتاب
صفار هرندی:

فعالان اجتماعی در دانشگاه ها نباید محدود شوند

فعالان اجتماعی در دانشگاه ها نباید محدود شوند

رشت – وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به بیانات رئیس جمهوری مبنی بر اینکه " من از همه امنیتی تر هستم" نباید شرایطی ایجاد شود که عرصه بر فعالان اجتماعی در دانشگاه ها محدود و تنگ تر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین صفار هرندی عصر یکشنبه در همایش "دانشگاه تراز دهه پیشرفت و عدالت" که به مناسبت روز دانشجو در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، افزود: رئیس جمهوری و اطرافیانش افرادی هستند که در حوزه امنیتی سوابق درخشانی دارند اما این مسئله نباید فضای دانشگاه را برای فعالیت های دانشگاهیان وفادار به انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف به ویژه بخش اجتماعی محدود کند.

وی اظهار داشت: روز دانشجو یادآور تلخ قربانی شدن سه تن از دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران به دلیل سفر نیکسون از امریکا به ایران بوده و این مسئله ثابت می کند که رژیم منحوس پهلوی هیچ اراده ای از خود برای اداره امور کشور نداشته است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه محیط آگاهی، بیان منطقی و آزاداندیشی است، گفت: دانشگاه مکانی برای، آزادگی، آرمان خواهی و طلب عدالت در جامعه است.

وی افزود: دانشگاه عرصه پیشرو بودن انسان هایی فداکار است که در فعالیت های اجتماعی و تحولات کشور حضوری نقش آفرین داشته اند و می توانند داشته باشند.

دوره کنونی در تاریخ مستثنی است

صفار هرندی با اشاره به اینکه در شرایط امروز تحولات یکی پس از دیگری به سرعت در سطح جهان رخ می دهد، اظهار داشت: در سوابق تاریخی چنین دوره ای که در آن حوادث و تحولات با سرعت زیادی رخ می دهند، وجود نداشته و این مسئله دوره کنونی را از سایر دوره های تاریخی مستثنی کرده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از وقایعی که در دوره معاصر اتفاق افتاده ایران هیچ نقشی نداشته و تنها از آن سواستفاده و بهره گیری می شد به طوری که زیرپای مستکبران و متجاوزان لگدکوب شد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه با تحولات اخیر جهان به ویژه در منطقه، ایران کشور ثبات و امنیت است، گفت: براین اساس می توان به این نتیجه رسید که ایران عامل بسیاری از این تحولات ایجاده شده است به طوری که از زمان مطرح شدن اندیشه انقلاب اسلامی، پیام آن به سرعت در همه جهان پراکنده گشت.

وی اظهار داشت: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با جنگ مسلحانه تحقق نیافت و این مسئله خود، انقلاب ما را ازسایر انقلاب های جهان متمایز می سازد.

صفارهرندی با بیان اینکه اگر قدرت پیام زیاد باشد بسیار سریع انتشار می یابد، افزود: پیام انقلاب اسلامی ایران به قدری قدرت داشته که حتی با ابزار ارتباطی ساده، در زمان خود و شرایط کنونی منتشر می شود و این در حالیست که هم اکنون تمامی سرویس های اطلاع رسانی موثر جهان در دست مستکبران قرار دارد.

وی ادامه داد: نخستین پیام انقلاب را امام خمینی(ره) به نخستین زائران اعزامی به خانه خدا ارائه کرد تا از طریق آنها در خارج از ایران اشاعه یابد. بر این اساس ایران اسلامی محور تحولات منطقه قرار گرفت.

کشورهای منطقه برای رهایی از داعش از ایران استمداد می جویند

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هم اکنون ایران از کشورهایی که مورد هجوم مستکبران و مهاجمان قرار گرفته اند دستگیری می کند، گفت: در حال حاضر کشورهای منطقه برای رهایی از وحشیگری های داعش و متجاوزان از ایران استمداد می جویند و این بیانگر آن بوده که ما می توانیم پیام خود را به آنها انتقال دهیم و نقش آفرین باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در تحولات زیاد منطقه ایران کشوری منفعل نیست، افزود: دانشجویان و اهالی دانشگاه در اینکه ایران، محور تحولات باشد موثر بوده اند چرا که دانشگاه عرصه منطق و آگاهی است.

صفار هرندی اظهار داشت: شکل گیری نیروهای مردمی در سوریه با الهام از بسیج مردمی ایران صورت گرفته به طوری که هم اکنون حزب الله و مقاومت همسنگر ما در جبهه ایستادگی و پایداری در برابر زیاده خواهی های مستکبران هستند.

وی ادامه داد: سنت های مقاومت ایران به کشورهای منطقه انتقال یافته بدون اینکه از نیروی نظامی و ابزار جنگی بهره گیری شود.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اسرائیل تصور می کرد با نابودی سوریه مسیر ارتباطی ایران با حزب الله گسسته می شود، گفت: گرچه حساب های رژیم صهیونیستی در ظاهر درست بود اما آنها از این مسئله غافل بوده اند که حزب الله با ارتش منطقه ای خود برای نخستین بار با ادبیات مقاومت در برابر صهیونیست ها به پیروزی رسید.

وی افزود: با نهادینه شدن ادبیات مقاومت در مردم سوریه و با وجود حضور داعشی ها و حملات وحشیانه آنها، انتخابات ریاست جمهوری با حضور 60 درصدی سوری ها و حمایت مردمی از دولت بشار اسد برگزار شد.

هنوز دانشگاه های کشور با محیط واقعی همسو نشده اند

صفار هرندی اظهار داشت: شرایط کنونی مایه افتخار همگان باید باشد چرا که با وجود فشارها و تحریم های بسیار، ایران توانسته حرف نخست را در منطقه بزند.

وی ادامه داد: باوجود وحشیگری های بسیار داعش در عراق، نیروهای مردمی در کنار ارتش خود با بهره گیری از تجربیات و توانمندی های بسیج ایران توانسته اند به پیروزی های بزرگی دست یابند و این نشانگر آن بوده که حوزه نفوذ از سمت امریکا به سمت سایر کشورها تغییر کرده است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان نسبت به بایکوت سیاسی ایران اقدام کرده اند و سرانجام شکست نصیبشان شده است، گفت: در دنیای امروز با تغییر وضعیت اطلاع رسانی و وجود فضای مجازی امریکا باید بداند که جهان دچار تغییر شده و حوزه های نفوذ جابجا شده است.

وی افزود: متاسفانه هنوز دانشگاه های کشور با محیط واقعی همسو نشده اند و علم دانشجویان و دانشگاهیان به تولید منجر نگشته پس باید اهالی دانشگاه با خودشناسی بیشتر در مسیرشان بازنگری کنند و از ظرفیت های موجود بیشترین بهره را ببرند.

صفار هرندی اظهار داشت: بستن تنگه هرمز تصمیم ایران نیست بلکه اهرمی برای اصلاح رویه طرف های مقابل بوده چراکه با بسته شدن آن، حیات جهان صنعتی به مخاطره خواهد افتاد؛ بر این اساس دشمنان باید بدانند که نمی توانند نظرات خود را به ما تحمیل کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، درپایان این همایش که به مناسبت روز دانشجو برگزار شده بود از نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاه گیلان تجلیل شد.

کد N617833

وبگردی