آفتاب
رییس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد

آغاز فاز اجرایی بانک ژنتیک از سال آینده

آغاز فاز اجرایی بانک ژنتیک از سال آینده

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: بانک هویت ژنیتک ایران مراحل مقدماتی و آماده‌سازی تجهیزات و نرم‌افزارها را پشت سر گذاشته است و در صورت تأمین اعتبار از سال آینده وارد فاز عملیاتی می شود.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: بانک هویت ژنیتک ایران مراحل مقدماتی و آماده‌سازی تجهیزات و نرم‌افزارها را پشت سر گذاشته است و در صورت تأمین اعتبار از سال آینده وارد فاز عملیاتی می شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر احمد شجاعی در مراسم افتتاحیه دومین کارگاه منطقه‌ای آنتروپولوژی که صبح امروز با حضور کارشناسان سازمان، نمایندگان پنج کشور منطقه و کارشناسانی از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برگزار شد، گفت: یکی از وظایف پزشکی قانونی پرداختن به امور علمی،‌ آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی است که به همین منظور نسبت به برپایی دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و علمی در کشور اقدام می کند.

وی با تاکید بر همکاری‌های سازمان پزشکی قانونی کشور با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و برپایی چندین دوره آموزشی مشترک در قالب تفاهم‌نامه‌ای علمی که سال 1390 به امضا رسیده است، به برگزاری دومین کارگاه‌ آنتروپولوژی منطقه‌ای در ایران اشاره و اظهار کرد: سازمان پزشکی قانونی ایران از بهترین و قوی‌ترین سازمان‌ها و ایران نیز از امن‌ترین کشورها در منطقه است؛ بنابراین کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بر آن شد تا دوره‌های آموزشی منطقه‌ای را در ایران برگزار کند.

وی تصریح کرد: صلیب سرخ خواستار همکاری با پزشکی قانونی ایران در قالب فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بود و از آنجا که ما نیز این نیاز را احساس می کردیم برای بهره‌مندی از تجارب یکدیگر تفاهم‌نامه‌ای مشترک با این کمیته به امضاء رساندیم که به موجب آن پزشکی قانونی فضا و امکانات خود را برای توسعه همکاری‌ها به کار گرفته است.

شجاعی درباره ضرورت برگزاری کارگاه آنتروپولوژی در کشور اظهار کرد: آنتروپولوژی به معنای تشخیص هویت از روی بقایای اسکلتی و بافت‌های استخوانی است که بسیار با این نمونه از بقایا مواجه هستیم، در این کارگاه‌های آموزشی جدیدترین یافته ‌ها و روش‌های نوین بررسی بقایای اسکلتی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی یادآور شد: پزشکی قانونی علاوه بر انجام وظایف محوله و معمول در بحث تربیت و آموزش دستیاران این رشته نیز وظایفی را بر عهده دارد، به نحوی که دستیاران رشته پزشکی قانونی بیش از نیمی از دوران تحصیل خود را در سازمان می‌گذرانند.

شجاعی همچنین در پاسخ به سئوالات خبرنگاران درباره توسعه تخصص‌های گوناگون در پزشکی قانونی گفت: بحث ژنتیک قانونی، ‌سم‌شناسی، حشره‌شناسی، پاتولوژی، روان‌پزشکی قانونی و ... طی سال‌های اخیر در پزشکی قانونی توسعه قابل توجهی داشته، در برخی زمینه ها مانند آنتروپولوژی قانونی نیز از کارشناسان و متخصصان خبره‌ای برخوردار است که با برپایی دوره های آموزشی در این خصوص به توسعه هرچه بیشتر این علم در کشور و منطقه کمک می کند.

وی مهم‌ترین مشکل سازمان پزشکی قانونی کشور را کمبود نیروی تخصصی عنوان کرد و ادامه داد: پزشکی قانونی ایران اکنون از نظر توانمندی علمی و امکانات و تجهیزات در سطح بسیار خوبی قرار دارد، اما متأسفانه با مشکل کمبود نیرو به ویژه نیروی تخصصی مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که حجم مراجعات سازمان بسیار بالا است با تعداد نیروهای فعلی در برخی موارد توان پرداختن به همه امور وجود ندارد. علاوه بر این مشکل نابرابری حقوق و مزایای پرداختی به پزشکان در دستگاه های مختلف موجب کاهش انگیزه ورود به این سازمان شده‌است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور یادآور شد: کار پزشکان قانونی بسیار دشوار است؛ بنابراین باید حقوق و مزایای آنان حداقل برابر با پزشکان شاغل در سازمان‌های دیگر باشد و برابری حقوقی در مورد آنان حفظ شود.

شجاعی درباره اجرایی شدن فاز عملیاتی بانک ژنتیک قانونی نیز گفت: بانک هویت ژنیتک ایران مراحل مقدماتی و آماده‌سازی تجهیزات و نرم افزارها را پشت سر گذاشته است و در صورت تأمین اعتبار از سال آینده وارد فاز عملیاتی می شود.

وی تصریح کرد: مرکزیت بانک ژنتیک در تهران است و نرم افزارهای آن در 10 مرکز منطقه‌ای راه‌اندازی شده؛ بنابراین از سال آینده با اولویت گروه مجرمان سابقه‌دار و دارندگان مشاغل در معرض خطر کار عملیاتی بانک را آغاز می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N617522

وبگردی