آفتاب

اظهارات بلر درباره چالش اصلی غرب

اظهارات بلر درباره چالش اصلی غرب

نخست‌وزیر پیشین انگلیس که در حال حاضر به خاطر جنگ عراق تحت تحقیقات دولتی قرار دارد، مدعی شد "اسلام افراطی" اصلی‌ترین چالشی است که امروزه غرب با آن مواجه است و "تروریسم" به طرز تفکیک‌ناپذیری با این‌گونه "خطرناک" مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس، رئیس کنونی کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه و مشاور بسیاری از دولت‌های خودکامه که دستمزد بسیار بالایی نیز می‌گیرد، در جریان مصاحبه منتشر شده در پایگاه خبری "ونتی فر" این اظهارات خود را مطرح کرد.

بلر گفت: دلیلی که درگذشته وضعیت در عراق و افغانستان بسیار دشوار بود، همان دلیلی است که وضعیت کنونی را نیز دشوار می‌کند. در برخی موارد مردم درک خواهند کرد که دلیل وضعیت دشوار کنونی، اقداماتی که ما در گذشته انجام داده‌ایم، نیست. شرایط کنونی عراق و افغانستان بسیار دشوار است چراکه تروریسم در مذهب ریشه دوانده است.

بلر درخصوص جنگ هشت ساله انگلیس در عراق گفت: این جنگ که من و جورج واکر بوش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بر آن اصرار می‌ورزیدیم با یک مبارزه طولانی، سخت، خصمانه و خونین همراه بود که بسیار از آنچه که مردم تصور می‌کنند، دشوارتر بود.

وی تاکید کرد: مشکلاتی که کشورهایی همچون عراق و افغانستان را گرفتار کرده بسیار بزرگ هستند اما این مشکلات به خاطر اقدامات دولت من به وجود نیامده است بلکه این مشکلات مسائلی هستند که غرب و صحنه بین‌المللی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و باید برای مدت طولانی با آن دست و پنجه نرم کنند.

بلر سیاست‌های دولت‌های غربی درباره خاورمیانه را ناقص و سیاست‌های خودش را «پیچیده و عمیق» توصیف کرد!

وی گفت: میراث سیاست‌های دولتم درخصوص عراق باعث می‌شود که من به نامزد ایده‌آلی برای ارائه نظرات سیاسی درخصوص این منطقه تبدیل شوم!

زمانی بلر یکی از محبوب‌ترین نخست‌وزیران انگلیس بود اما در پی ادعاهای قاطعانه درخصوص جنگ عراق که میراث سیاسی‌اش را لکه‌دار کرد، بلر در داخل کشورش به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

سارا الیسون از سایت خبری «vanity fair» گفت: بلر براساس فلسفه‌ای عمل می‌کند مبنی بر اینکه برقراری روابط با حکومت‌های مشکوک با هدف بهبود آنها و باز کردن کانال‌های مالی گوناگون برای خود تا زمانی که این درآمد حاصل اقدامات مثبت باشد، قابل قبول است. به همین خاطر می‌توان بلر را یک رابین هود ژئوپولیتیکی توصیف کرد!

اما بسیاری از سیاست‌مداران عالی‌رتبه، اساتید دانشگاه‌ها و فعالان با این مساله موافق نیستند چراکه تونی بلر به خاطر مشاوره دادن به حکومت‌های خودکامه و انتشار ادعاهایی مبنی بر داشتن توافقات کاری و مالی محرمانه و مظنون با این حکومت‌ها، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

به طور مثال منتقدان مدعی هستند که بلر صریحاً از دولت جدید مصر حمایت می‌کند و مشاور اقتصادی غیررسمی عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر است.

علاوه بر السیسی، تونی بلر به رئیس‌جمهوری قزاقستان نیز مشاوره داده است.

انتهای پیام

کد N617329

وبگردی