آفتاب
حسینی‌بوشهری:

حفظ استقلال حوزه در گرو احیای موقوفات است

حفظ استقلال حوزه در گرو احیای موقوفات است

مدیرحوزه‌های علمیه سراسر کشور، گفت: همه علما و مراجع عظام تقلید استقلال سیاسی و مالی حوزه‏‌های علمیه را امری بسیار ضروری و مهم می‏‌دانند و برای رسیدن به این مهم باید سنت وقف را دوباره احیا کنیم.

مدیرحوزه‌های علمیه سراسر کشور، گفت: همه علما و مراجع عظام تقلید استقلال سیاسی و مالی حوزه‏‌های علمیه را امری بسیار ضروری و مهم می‏‌دانند و برای رسیدن به این مهم باید سنت وقف را دوباره احیا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در همایش "وقف و حوزه‎های علمیه" وقف را یک سنت دیرپای بشری و الهی دانست و گفت: پیامبران الهی منادیان وقف هستند زیرا آنها پیامبر فطرت بودند و جاودانگی نیز یک میل و فطرت بشری است و به همین دلیل است که انسان با وقف به خدا و جاودانگی ملحق می‌شود.

وی افزود: باید بگوییم که در سال‌های پش از انقلاب آنگونه که باید و شاید در حوزه وقف موفق نبودیم ولی منکر تلاش‎های صورت گرفته به خصوص در دوره مدیریت حجت‎الاسلام محمدی که این عرصه با شتاب بیشتری به کار خود ادامه می‎دهند نیز نیستیم.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور، با ذکر این مطلب که «استقلال سیاسی و مالی از مهمترین مولفه‎های استقلال حوزه‏‌های علمیه هستند» اظهار کرد: در این زمینه باید کارهای بسیاری انجام داد تا به این هدف عالی که خواست مراجع و بزرگان حوزه است، رسید.

وی با بیان این‌که «امروزه مسیحیت در حوزه وقف از ما جلو افتاده است» گفت: امروزه مراکز مهم دانشگاهی و درمانی و حتی بخش عمده‌ای از وزارت خارجه کشورهای آنها از طریق وقف و موقوفات اداره می‏‌شود که ما نیز باید در این حوزه فرهنگ عالی اسلامی و دینی خود را نشان دهیم.

حسینی بوشهری اظهار کرد: ما انتظار داریم که طلاب و مبلغانی که به سراسر کشور اعزام می‏‌شوند در این حوزه تلاش بیشتری داشته باشند و هر کدام در حد توان خود یک موقوفه به موقوفات حوزوی اضافه کنند.

وی با اشاره به این‌که «متاسفانه نیات واقفین با نیازهای جامعه امروز همخوانی ندارد» گفت: حل بسیاری از مشکلات کشور در گرو همین مشکل است؛ اگر نیات واقفان بر اساس نیازهای روز باشد همه این مشکلات حل خواهد شد؛ مشکلاتی چون ازدواج و مسکن و آموزش و پژوهش طلاب با این کار حل می‎شود.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور، خاطرنشان کرد: هنوز بسیاری از موقوفات حوزوی وجود دارد که در اختیار ما نیست و این مسئله در کنار مشکلاتی نظیر هزینه‎های آموزشی، ازدواج، زندگی و مسکن و... می‎تواند مشکلات بسیاری را از حوزه حل کند؛ دیگر نباید غفلتی در این حوزه انجام شود و باید به هر شکل ممکن از این ظرفیت به ویژه در حوزه تبلیغ استفاده کرد.

حسینی بوشهری اظهار کرد: از رهگذار وقف است که می‎توانیم به توسعه فضای معنوی و مبارزه با تهاجم فرهنگی و توسعه فضای فرهنگی و علمی و دینی بپردازیم؛ در این زمینه می‎توان با تهیه جزوات و کتب تخصصی، مبلغان را نسبت به ارایه مطالب و مباحث علمی در این حوزه یاری کنیم.

وی در ادامه به موقوفه حوزوی کلان در کشور اشاره کرد و گفت: این موقوفه زمین یک فرودگاه است که سال‌ها از اختیار حوزه خارج شده بود و از این نمونه‎ها بسیار است که باید با مشارکت اوقاف نسبت به احیای آنها اقدام کرد؛ در این بین دستگاه قضایی کشور نیز نقش مهمی در احیای این موقوفات دارد.

حسینی بوشهری با اشاره به اهمیت کار در حوزه دبستان‎ها در عرصه وقف اظهار کرد: در عرصه توسعه نیات واقفین، در عرصه متنوع سازی و گسترش روحیه وقف در جامعه نباید از نقش رسانه‎ها و مبلغان به راحتی گذشت که مهمترین نقش را در این عرصه دارند.

انتهای پیام

کد N617158

وبگردی