آفتاب

انتشار اخباری از تعیین قریب‌الوقوع حفتر به عنوان فرمانده کل ارتش لیبی

انتشار اخباری از تعیین قریب‌الوقوع حفتر به عنوان فرمانده کل ارتش لیبی

در حالی که یک وزیر در کابینه لیبی از تعیین قریب‌الوقوع خلیفه حفتر برای تصدی پست فرمانده کل ارتش خبر داد، نیروهای «فجر لیبی» نیز چهار شرط خود را برای مذاکره اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از وزرا در دولت لیبی که خواست نامش نامش نشود، در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: پارلمان در شهر طبرق در شرق لیبی در آینده‌ای نزدیک خلیفه حفتر، فرمانده عملیات «کرامت» را برای تصدی پست جدید فرمانده کل نیروهای ارتش لیبی معرفی خواهد کرد.

وی افزود: این تصمیم آماده است و فقط مساله زمان در این خصوص مطرح است.

شروط نیروهای «فجر لیبی» برای مذاکرات

در همین حال، نیروهای فجر لیبی که غرب این کشور را از ماه‌ها قبل تحت کنترل خود دارند و با نیروهای خلیفه حفتر می‌جنگند، چهار شرط خود را برای موافقت با مذاکراتی که هیات سازمان ملل در لیبی درخواست برگزاری آن را داده است، مطرح کردند.

این شروط که نیروهای فجر لیبی آنها را خط قرمز خوانده‌اند، عبارت از این است که به حکم دادگاه عالی قانون اساسی مبنی بر انحلال پارلمان احترام گذاشته شده و بدون هیچ قید و شرطی به آن عمل شود و وارد هیچ مرحله انتقالی جدیدی شود و قانون انزوای سیاسی مسوولان نظام سابق نقض نشود و تلاشی برای به حاشیه راندن انقلابی‌ها صورت نگیرد.

نیروهای فجر لیبی گروه‌های اسلامگرا در شهرهای مصراته، غریان، الزاویه و زلیتن در غرب لیبی و مخالف پارلمان طبرق و دولت عبدالله الثنی، نخست‌وزیر لیبی هستند که از سوی این پارلمان تعیین شده است.

حامیان داعش در مسیر بنغازی

از سوی دیگر، پایگاه‌های اجتماعی تصاویری از افراد مسلح وابسته به «گردان البشار» که حمایت خود را از داعش اعلام کرده است، منتشر کردند. در این فایل ویدیویی خودرویی نشان داده می‌شود که پرچم داعش روی آن قرار داشته است و چند جوان حضور دارند که برخی از آنها به زبان‌های خارجی صحبت می‌کنند و در درنه و در مسیرشان به سمت بنغازی بودند.

پیشتر فرماندهی آمریکا در آفریقا از وجود اردوگاه‌های آموزشی برای داعش در شرق لیبی خبر داده و اعلام کرد که صدها فرد مسلح در آنجا آموزش می‌بینند.

وضعیت آماده‌باش فوق‌العاده در مرز میان تونس و لیبی

در همین حال، وزارت دفاع تونس اعلام کرد که در گذرگاه «راس جدید» در مرز با لیبی وضعیت آماده‌باش فوق‌العاده برقرار است تا از هرگونه تحولاتی که از طرف لیبی صورت بگیرد، اجتناب شود.

حملات «ارتش ملی لیبی» علیه اسلام‌گراها

«ارتش ملی لیبی» نیز دست به حملات شدیدی به مناطق استقرار افراد مسلح در بنغازی زد.

منابع افزود: تانک‌های ارتش پایگاه‌های گروه‌های مسلح را در خیابان البزار در مرکز بنغازی هدف قرار دادند. جنگنده‌های ارتش ملی لیبی نیز مواضع نیروهای فجر لیبی را در جنوب مصراته هدف قرار دادند.

اعلام حمایت پارلمان لیبی از مذاکرات

از سوی دیگر پارلمان لیبی بر حمایت خود از مذاکرات که با هدف حل بحران کنونی لیبی صورت می‌گیرد، اعلام کرد: پارلمان لیبی همچنین تاکید کرد که به تصمیم خود مبنی بر انحلال تمامی گروه‌های مسلح که تحت فرمان نظام قانون کشور نیستند، پایبند است.

انتهای پیام

کد N617130

وبگردی