آفتاب
در جریان کنفرانس منامه؛

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس: یمن در آستانه فاجعه قرار دارد

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس: یمن در آستانه فاجعه قرار دارد

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در جلسه روز دوم همایش "گفت‌وگوی منامه" در بحرین ضمن اشاره به اینکه یمن بر لبه فاجعه قریب الوقوعی قرار دارد از گروه‌های سیاسی در لیبی خواست تا اختلافات را کنار گذاشته و بر سر میز مذاکرات بنشینند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در جلسه همایش "گفت‌وگوی منامه" در بحرین تاکید کرد: روابط میان شورای همکاری خلیج فارس روابطی مستحکم است و ما به کنفرانس آتی سران این شورا که در دوحه برگزار می‌شود، نگاهی مثبت داریم.

وی در خصوص اوضاع یمن گفت: طرح شورای همکاری خلیج فارس درباره بحران یمن حل بحران این کشور براساس مذاکرات ملی و اجرای توافقنامه صلح و مشارکت ملی است که تمام طرف‌ها آن را امضا کرده‌اند.

الزیانی بر حمایت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن و مسئولان یمنی برای پایان دادن به بحران این کشور و پایبندی به راهکار مسالمت آمیز تاکید کرد و گفت: به رغم حمایتی که از یمن می‌شود اما این کشور به دلیل اقدامات برخی طرف‌ها بر لبه فاجعه قریب الوقوعی قرار دارد.

الزیانی در خصوص ایران نیز گفت: مشارکت ایران در ترسیم استراتژی منطقه نیاز به مذاکره، همکاری و اعتماد دارد و ایران فرصت‌هایی پیش رو دارد که می‌تواند از آن‌ها برای ایجاد اعتماد و اطمینان استفاده کند.

وی گفت: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اقدام به توسعه نیروهای سپر جزیره خواهند کرد و در حال حاضر اقدامات نهایی برای ایجاد وحدت میان فرماندهی نیروی هوایی و نیروی دریایی در حال جریان است.

الزیانی ضمن اشاره به اینکه شورای همکاری خلیج فارس سرچشمه ثبات در منطقه است، گفت: عربستان از طریق پیشنهاد ایجاد مرکز مبارزه با تروریسم و ارائه حمایت مالی به ارزش 100 میلیون دلار به آینده چشم‌ دوخته است. این مرکز به مثابه انجمن فکری خواهد بود که کارشناسان و پژوهشگرانی را در سطح جهانی خود جذب می‌کند تا پلی برای استراتژی‌های آتی جهت مقابله با تروریسم باشد.

الزیانی همچنین از تمامی گروه‌های سیاسی و طرف‌های درگیر در لیبی خواست تا اختلافات را کنار گذاشته و از توجه به منافع تنگ نظرانه خودداری کنند.

وی گفت: گروه‌های سیاسی لیبی باید مذاکراتی را از طریق روندی سیاسی جهت حفظ وحدت لیبی و ایجاد مرحله جدیدی از امنیت، ثبات و شکوفایی آغاز کنند.

الزیانی حمایت خود را از تلاش‌های برناردینو لیون، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی و ایجاد توافق میان گروه‌های سیاسی برای حل بحران این کشور اعلام کرد.

مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس نیز در این همایش گفت: انگلیس از دولت عراق برای بازسازی نیروهای نظامی و امنیتی و تحقق آشتی میان تمامی گروه‌های عراقی حمایت می‌کند و در حال حاضر 50 کشور در ائتلاف ضد داعش هستند که به دولت عراق برای از بین بردن داعش کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی با تروریسم مقابله کند، گفت: مشارکت و همکاری اساس مقابله با تروریسم است.

وزیر دفاع انگلیس خاطرنشان کرد: اساس مشارکت ما همان ائتلاف ضد داعش است که برای خشکاندن منابع مالی و ممانعت از عبور اعضای داعش از مرزها تلاش می‌کند.

وی به بازنگری در استراتژی دفاعی انگلیس و گسترش مشارکت آن با کشورهای منطقه در خلیج فارس و امضای توافقنامه نظامی با دولت بحرین جهت گسترش حضور انگلیس در منطقه اشاره کرد.

جان برد، وزیر خارجه کانادا نیز در این همایش تاکید کرد: روسیه به دلیل مداخلاتش در اوکراین صلح جهانی را از بین می‌برد.

وی گفت: طائفه گرایی و گرایشات مذهبی برای تحقق منافع گروه‌هایی از دیگر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزیر خارجه کانادا تاکید کرد: امنیت کانادا با امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان در ارتباط است ما از کمک به مردم عراق برای رهایی از داعش خوشحالیم.

وی تصریح کرد که جهان باید اعمال تحریم‌ها علیه روسیه پیش از هر چیز دیگری بیندیشد.

انتهای پیام

کد N617044

وبگردی