آفتاب
مشاور حقوقی وزیر امور خارجه:

حفظ دستاوردها اصل مهم مذاکرات است/ توجه به تدابیر رهبری در مذاکرات

حفظ دستاوردها اصل مهم مذاکرات است/ توجه به تدابیر رهبری در مذاکرات

همدان- مشاور حقوقی وزیر امور خارجه با بیان اینکه حفظ ظرفیت و دستاوردهای کشور اصل مهم مذاکرات است، گفت: عدم تعطیل شدن هر یک از تاسیسات هسته ای کشور خط قرمز مذاکرات است.

به گزارش خبرنگار مهر، داود محمد نیا عصر شنبه در مراسم پرسخ و پاسخ دانشجویی در دانشگاه بوعلی همدان با بیان اینکه این نخستین جلسه گفتگوی دانشجویی با یکی از اعضای تیم مذاکره کننده است، اظهار داشت: بحث هسته ای بسیار مهم و پیچیده است و موضوعی نیست که با ساده انگاری، احساسات و برخوردهای به دور از واقعیت با آن برخورد کرد.

وی با بیان اینکه موضوع هسته ای پروژه ای ملی و بزرگ در سطح بین الملل است و ابعاد پیچیده ای دارد، بیان کرد: مسئله هسته ای ایران بیش از اینکه از ابعاد فنی برخوردار باشد از ابعاد سیاسی برخوردار است و در مذاکرات۱+۵ بیشتر با گرایشات سیاسی مواجه هستیم.

مشاور حقوقی وزیر امور خارجه با بیان اینکه دولت تدبیر و امید سومین دولت درگیر مسئله هسته ای است، ابراز داشت: جامعه دانشجویی با آگاهی، بیداری و در صحنه بودن می تواند در مسئله هسته ای کمک موثری داشته باشد، در همه عرصه ها به آگاهی و بیداری جامعه دانشجویی نیازمند هستیم.

پرونده هسته ای ایران به شورای ملل متحد و فصل هفت منشور شورا ارجاع شده است

محمدنیا با بیان اینکه مذاکرات هسته ای در شرایط خاص انجام می شود، ادامه داد: مذاکرات هسته ای در شرایطی با شدت و قوت بیشتری انجام می شود که پرونده هسته ای ایران به شورای ملل متحد و فصل هفت منشور شورا ارجاع شده است.

وی با بیان اینکه فصل هفت منشور شورای ملل متحد موضوعی را مورد رسیدگی قرار می دهد که عامل اخلال در صلح و ثبات بین الملل باشد، عنوان کرد: برداشت ارجاع دهنده پرونده ایران به فصل هفت شورای ملل متحد از فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران برداشتی اخلال گر است.

مشاور حقوقی وزیر امور خارجه با بیان اینکه فعالیت های هسته ای ایران هیچ گناهی مرتکب نشده بود که لازم باشد به فصل هفت شورای امنیت ارجاع داده شود، ابراز داشت: آژانس انرژی اتمی می گوید که عدم انحراف را ثابت کنید و در چنین فضایی زمانی که موضوعی برای رسیدگی به شورای امنیت می رود یعنی تمام مکانیزم های بین المللی برای رسیدگی به موضوع نا کارآمد است و آژانس بین المللی و شورای حکام قادر به مدیریت پرونده هسته ای ایران نیستند.

داود محمد نیا بابیان اینکه پرونده هسته ای ایران در حالی به شورای امنیت ارجاع داده می شود که ایران از سال ۱۹۶۷ میلادی عضو ام پی تی و تا امروز به این پیمان پایبند بوده است، بیان کرد: از پرونده هسته ای ایران به عنوان عامل ایران هراسی استفاده شد که جمهوری اسلامی می خواهد به امنیت بین المللی صدمه بزند که همه این مسائل فقط یک سر منشا دارد و آن تضاد ایدئولوژیک و استراتژیک غرب با ایران است.

وی با بیان اینکه انرژی هسته ای موضوع دولت گذشته و حال نیست بلکه دعوای غرب خیلی بزرگ تر از این است، بیان کرد: پرونده هسته ای یاران از ابعاد امنیتی قوی برخوردار است.

مشاور حقوقی وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا در دهه ۵۰ میلادی رژیم ستم شاهی ایران را تشویق می کند که در عرصه هسته ای گام بگذارد و شاه ایران براساس تشویق آمریکا وارد فعالیت هسته ای می شود، عنوان کرد:آمریکا یک سال قبل از پیوستن ایران به ان پی تی راکتور پنج مگاواتی به ایران می دهد و اورانیوم به غلظت ۹۳ درصد به رژیم شاه می فروشد که اورانیوم به غلظت ۹۳ درصد می تواند بمب خالص باشد.

محمد نیا با بیان اینکه براساس یورودیف ایران حق رسیدن به فناوری غنی سازی اورانیوم را دارد، اظهار داشت: آمریکایی ها در حال طراحی چشم انداز اقتصادی هسته ای ایران بودند که با ورود انقلاب فعالیت آنها ناتمام ماند.

نظام سلطه با وقوع انقلاب از ایران هسته ای احساس ترس و وحشت می کند

وی با بیان اینکه نظام سلطه با وقوع انقلاب از ایران هسته ای احساس ترس و وحشت می کند، بیان کرد: پس از جنگ تحمیلی فعالیت های هسته ای ایران گسترش پیدا می کند و به فناوری های خوبی از جمله فناوری غنی سازی می رسیم.

مشاور حقوقی وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز خود آمریکا غنی سازی انجام نمی دهد، عنوان کرد: ایران از غنی سازی های کوچک آغاز کرد و تا غنی سازی ۲۰ درصد رشد کرده است.

داود محمد نیا با بیان اینکه در شهریور ۱۳۸۲ آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام بیانیه و بعد قطنامه ای صادر می کنند، افزود: آمریکا از حوادث ۱۱ سپتامبر نهایت بهره را می برد و جریانی به نام نو محافظه کاری ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه آمریکا جمهوری اسلامی ایران را عامل تهدید و ناامنی قلمداد می کند و پرونده ای بهتر از پرونده هسته ای برای این کار وجود ندارد، ادامه داد: اگر بحث هسته ای به نتیجه برسد باز هم در بحث حقوق بشر دچار چالش هستیم.

محمد نیا با بیان اینکه دانشگاه محیط آگاهی، مواجهه با واقعیت و نور است، بیان کرد: علم و دانش نور است.

وی با بیان اینکه تمامی مذاکراتی که در جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای و با موضوعات مهم و استراتژیک صورت گرفته از سلسله نظام حاکمیتی پایین آمده و تصویب شده است، ادامه داد: همه مذاکرات در سه دولت روحانی، احمدی نژاد و خاتمی و در همه شرایط اصل مذاکره و استراتژی درست بوده ولی ممکن است روش ها بر حسب زمان فرق کند.

مشاور حقوقی وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران تمام تلاش خود را در مذاکرات هسته ای انجام داده است، بیان کرد: برخی اوقات برخی کارها دیر شروع می شود و از برخی واقعیت ها غافل هستیم.

داود محمد نیا با بیان اینکه اگر کسی فکر می کند که آمریکا با جمهوری اسلامی ایران روزی دوست و همفکر شود حتما در اشتباه است، ابراز داشت: نظام بین الملل فقط به منافع خود فکر می کند.

هیچ کس نتوانسته جمهوری اسلامی را مجبور به انجام کاری کند

وی با بیان اینکه هیچ کس نتوانسته جمهوری اسلامی را مجبور به انجام کاری کند، عنوان کرد: از ۳۱ جولای ۲۰۰۶ تا ۹ جون ۲۰۱۰ شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران صادر شده که در همه آنها آمده که باید فعالیت غنی سازی و تاسیسات اتمی ایران تعطیل شود و زمانی که تعطیل شد ایران پای میز مذاکره بیاید.

مشاور حقوقی وزیر امور خارجه با بیان اینکه تا امروز مذاکرات انجام شده و یک قطعنامه شورای امنیت انجام نشده اما به هر حال شش قطعنامه شورای امنیت را دریافت کرده ایم، ادامه داد: قطنامه شورای امنیت در ابتدا با عباراتی نظیر از کشور ها می خواهیم هوشیاری به خرج دهند آغاز شد تا به قطعنامه ۱۹۲۹ رسید که تحریم ها حتی کشتی رانی، صادرات نفت و غیره را گرفت.

محمد نیا با بیان اینکه از سال ۸۹ تاکنون ایران شدیدترین تحریم ها را سپری کرده است، ادامه داد: تحلیل ۱+۵ از مبادرت به ورود جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات این بود که ایران به خاطر فشار تحریم ها وارد میز مذاکره شد و تحریم عاملی بود که ایران پای میز مذاکرات آمد و این مباحث حرفی هایی نبود که بتوان به آن با یک عبارت و یا موضع طلبی جواب داد بلکه تدبیر بزرگی در سطح بین الملل می خواهد و این تدبیر اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه ایران ابتدا تنها با آمریکا در مسقط وارد مذاکره شد، عنوان کرد: مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا در مسقط دو دوره در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد و سه دوره در زمان ریاست جمهوری روحانی انجام شد.

حفظ ظرفیت و دستاوردهای اصلی کشور اصل مذاکرات بوده و خواهد بود

مشاور حقوقی وزیر امور خارجه با بیان اینکه در دستور کار میز مذاکره کننده هسته ای ایران براساس مصوبات نظام جمهوری اسلامی ایران خط قرمز تعیین شده است، بیان کرد: حفظ ظرفیت و دستاوردهای اصلی کشور چهارچوب اصلی مذاکرات بوده و خواهد بود.

داود محمد نیا با بیان اینکه عدم تعطیل شدن هر یک از تاسیسات هسته ای کشور خط قرمز مذاکرات است، ادامه داد: باز بودن مسیر تحقیق و توسعه نیز مورد تاکید مقام معظم رهبری است .

وی با بیان اینکه مسیر توسعه، تحقیق و تعالی باید در انتهای مذاکرات باز باشد و نتایج فعالیتهای دانشمندان و دستاوردهای علمی کشور باید روزی به منصه ظهور برسد، بیان کرد: یک بعد تحریم ها اقتصادی است و درصورت توافق برداشته می شود اما تحریم های شورای امنیت و قرار گرفتن پرونده هسته ای به مراتب مهمتر است و خروج از فصل هفت شورای امنیت و غیر امنیتی شدن پرونده هسته ای ایران اولویت بالایی دارد.

مشاور حقوقی وزیر امور خارجه با بیان اینکه تا امروز در مذاکرات مقاومت شده و با مقاومت از فصل هفت شورای امنیت خارج خواهیم شد، اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی به نقطه ای رسیده است که قله های بزرگ پیشرفت در صنعت هسته ای بخشی از نظام جمهوری اسلامی است.

محمد نیا با بیان اینکه دشمن فعلا همه فضای امنیتی را در بحث هسته ای مطرح کرده است، بیان کرد: مذاکراتی که از روز نخست تا دو هفته پیش صورت گرفته همه با نظر، اطلاع، آگاهی، تدابیر و خطوط قرمز رهبری بوده و برمدار حاکمیت نظام جمهوری اسلامی بوده است.

کد N616917

وبگردی