آفتاب

تولید نانوسیم‌هایی برای مقابله با آسیب سلولی

تولید نانوسیم‌هایی برای مقابله با آسیب سلولی

محققان هندی نانوسیم‌هایی از جنس اکسید وانادیوم تولید کرده‌اند که می‌تواند روند پیری و آسیب‌های سلولی در بدن را کاهش دهد.

محققان هندی نانوسیم‌هایی از جنس اکسید وانادیوم تولید کرده‌اند که می‌تواند روند پیری و آسیب‌های سلولی در بدن را کاهش دهد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) در زمان متابولیسم طبیعی بدن تولید می‌شوند؛ زمانیکه سطح ROS افزایش پیدا کند، وضعیت اکسیداتیو سلول مختل شده و این مسئله منجر به آسیب اجزای سلولی شامل پروتیئن‌ها، لیپیدها و دی‌ان‌ای می‌شود.

زمانیکه فرد دچار بیماری می‌شود، تولید گونه‌های اکسیژن فعال افزایش پیدا می‌کند و مکانیسم پاکسازی طبیعی بدن قادر به مقابله با این شرایط نیست، در این زمان باید سطوح ROS بصورت غیرطبیعی کاهش پیدا کند.

استرس اکسیداتیو ایجاد شده توسط ROS مسئول شرایط مختلفی از سفید شدن زودرس موها تا بروز بیماری‌های جدی مانند سرطان، دیابت، آرتروز، پیری و نارسایی کلیه است.

بسیاری از داروها بر پایه آنتی‌اکسیدان برای کنترل ROS و حتی تولید آن در مقادیر کم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

«پاتریک دسیلوا» از محققان موسسه علوم هند تأکید کرد: تحقیقات خود را بر روی مکانیسمی که مسیرهای پاکسازی طبیعی بدن را تقلید می‌کنند، متمرکز کردیم.

نتایج بدست آمده نشان داد، نانوسیم‌های ساخته شده از اکسید وانادیوم قادر به تقلید عملکرد آنزیم آنتی‌اکسیدان طبیعی بدن هستند؛ اکسید وانادیوم (vanadia) نوعی از عنصر وانادیوم نزدیک به تیتانیوم در جدول تناوبی است.

گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) به تعدادی از واکنش‌های بیوشیمیایی کمک کرده و مانند پیام‌رسان ثانویه در مسیر سیگنال‌دهی عمل می‌کنند؛‌ آنها همچنین برای متابولیسم طبیعی بدن انسان ضروری هستند.

این دستاورد می‌تواند به تولید داروهایی برای کند کردن روند پیری، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، مشکلات عصبی مانند بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر منجر شود.

نتایج این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شد.

انتهای پیام

کد N616879

وبگردی