آفتاب

انتقاد چین از اقدامات فیلیپین در خصوص مناقشه بر سر دریای چین جنوبی

انتقاد چین از اقدامات فیلیپین در خصوص مناقشه بر سر دریای چین جنوبی

چین امروز (یکشنبه) فیلیپین را به خاطر تحت فشار سیاسی گذاشتن پکن با یک پرونده میانجی‌گری بین المللی در خصوص آب‌های تحت مناقشه‌ محکوم کرده و یک هفته پیش از پایان ضرب الاجل مجددا از شرکت در دادگاه و پاسخگو بودن در مورد این پرونده امتناع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در یک گزارش کتبی درباره رفتارها و اهداف فیلیپین در خصوص این مساله، این کشور دلایل خود را علیه حق قضاوت و اختیارات قانونی دادگاه دائمی میانجی‌گری در لاهه که رسیدگی به پرونده تشکیل شده توسط فیلیپین در سال گذشته میلادی را به عهده گرفته و ممکن است تبعات گسترده‌ای برای ادعاهای فراوان چین در خصوص دریای چین جنوبی داشته باشد، مطرح کرد.

وزارت امور خارجه چین گفت: هدف اصلی فیلیپین نه تنها دستیابی به یک راه حل صلح آمیز در مورد مساله دریایی چین جنوبی نیست بلکه با درخواست میانجی‌گری بین المللی چین را تحت فشار سیاسی قرار داده تا حقوق قانونی چین در دریای چین جنوبی را از طریق تفسیر یا استفاده از این کنوانسیون انکار کند.

چین تقریبا در خصوص کل دریای چین جنوبی ادعای مالکیت دارد و ادعاهای مالکیت ویتنام،‌ فیلیپین، تایوان، مالزی و برونئی به بخش‌هایی از این دریا را رد می‌کند؛ مساله‌ ای که یکی از غیرقابل کنترل‌ترین مناقشات در شرق آسیا محسوب می‌شود.

چین مناقشه جداگانه دیگری نیز با ژاپن در خصوص جزایر دریای چین شرقی دارد.

چین بارها اعلام کرده که در روندهای میانجی‌گری شرکت نمی‌کند و در عوض این مناقشات را به صورت دوجانبه حل می‌کند.

این دادگاه تا 15 دسامبر سال جاری میلادی به چین فرصت داده تا به این پرونده پاسخ دهد.

براساس کنوانسیون سازمان ملل در مورد قانون دریا که چین نیز آن را امضا کرده، حضور چین در جلسه دادگاه ضروری نیست چرا که این دادگاه قرار نیست تا این مناقشه را حل کند بلکه به اعتبار قانونی ادعاهای چین و همچنین طبقه بندی بخش‌های اصلی جزیره اسکاربرو شول رسیدگی می‌کند.

فیلیپین در اکتبر سال جاری میلادی اعلام کرد، اقدامات توسعه‌ای را در این دریا متوقف می‌کند چرا که ممکن است بر این پرونده تاثیر بگذارد.

انتهای پیام

کد N616826

وبگردی