آفتاب
فاضل میبدی در گفت‌وگو با ایلنا؛

روح شعارهای دولت روحانی اصلاح‌طلبی است

روح شعارهای دولت روحانی اصلاح‌طلبی است

دولت هنگامی می تواند موفق و درست عمل کند که مجلس همراه و متعدل وجود داشته باشد ولی متاسفانه اکثریت مجلس با دولت زاویه سیاسی داشته و در مسیر حرکت آن به ویژه در حوزه سیاست خارجی سنگ اندازی می کنند.

 یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: هرچند آقای روحانی با شعار اعتدال وارد میدان انتخاباب و پیروز شد، ولی اگر دقت کنم می بینیم که که روح شعار ایشان اصلاح طلبی بود و به نظر من مردم به این روح شعارها رای دادند.

محمدتقی فاضل میبدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا؛ درباره وضعیت کنونی در فضای امروز کشور گفت: معتقدم هرچقدر که جامعه ما جلوتر می رود به شعار های اصلاح‌طلبی نزدیک تر می شود، امروز مشاهده می‌کنیم حتی اصولگرایان شعارهایی مانند جامعه مدنی، مشارکت، تاکید بر آزادی مطبوعات می‌دهند که شعارهای اصلاح‌طلبان است.

وی ادامه داد: هرچند آقای روحانی با شعار اعتدال وارد میدان انتخاباب و پیروز شد، ولی اگر دقت کنم می‌بینیم که که روح شعار ایشان اصلاح‌طلبی بود و به نظر من مردم به این روح شعارها رای دادند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلات امروز جامعه ایرانی گفت: همه امروز می‌داند بخش برزگی از مشکل ما اقتصادی است که با سیاست خارجی ما پیوند دارد و ما باید سیاست خارجی تنش‌زدا را به جای تنش زا جاگیزین کنیم همه جریان‌ها این موضوع را پذیرفته‌اند.

فاضل میبدی اضافه کرد: ما در مناظره‌های انتخاباتی هم شاهد بودیم که همه نامزدها به این شعار تنش‌زدایی که شعاری اصلاح‌طلبی است تاکید داشتند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: شاهد هستیم که تعامل بسیار خوبی بین دولت و اصلاح‌طلبان وجود دار، مادر این فضا بعضی از دوستان باید سعی کنند توقعی زیاد بالای نداشته و خواسته‌ای را مطرح نکنند که امکان برآورد نداشته و شرایط دولت را درک کنند.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: دولت هنگامی می‌تواند موفق و درست عمل کند که مجلس همراه و متعدل وجود داشته باشد ولی متاسفانه اکثریت مجلس با دولت زاویه سیاسی داشته و در مسیر حرکت آن به ویژه در حوزه سیاست خارجی سنگ اندازی می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تغییر و تحول جریان اصلاح‌طلبی گفت: اصلاح‌طلبی با تغییر و تحول گره خوره است و اصلاح‌طلبی بدون تغییر وجود ندارد زیرا دنیا به صورت پیوسته در حال تحول است.

وی افزود: در راستای این تحول باید قبول کنیم برخی از شعار ها و عملکرد اصلاح‌طلبی در گذشته به ویژه در ارتباط با اشخاص صحیح نبوده و گاهی شکل افراط داشته است.

فاضل‌میبدی یاد‌آورشد: در این دوره باید نوعی نگاه نقدگونه به عملکرد گذشته شکل بگیرد و در برخی تصمیات، شعارها، برخوردها با افراد تجدیدنظر شود.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم این نحوه تفکر تا حدودی امروز شکل گرفته و فاصله‌ای که بین افرادی مانند آقای هاشمی و جریان‌اصلاح طلبی در دوره اول وجود داشت کم شده و شعارها به هم نزدیک‌تر شده است.

این فعال سیاسی گفت: ما باید از این فضا دور شویم که ادعا کنیم اگر هر حرفی زدیم یا عملکردی در گذشته داشتیم درست بوده است، اصلاح‌طلبی واقعی این است که مداوم خود را نقد کنیم تا بتوانیم شعار و عملکرد بهتری داشته باشیم.

وی درباره چگونگی رابطه اصلاحات و حاکمت گفت: اصلاح‌طلبان اصول قانون اساسی را به عنوان ساختار اصلی حاکمت نظام قبول کرده‌اند و در این چهارچوب حرکت می کنند. هرچند در نوع تفسیر آن مانند کارکرد و عمل شورای نگبهان یا تصویری که برخی از از ولایت فقیه می‌سازند که حتی مورد قبول خود رهبری هم نیست٬ اختلاف داریم.

فاضل میبدی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد اصلاح‌طلبان در مسیر برنامه‌های آتی خود با جریان رقیب همکاری یا گفت‌وگو را داشته باشند تصریح کرد: من معتقدم که صددرصد با این نوع گفت‌وگویی شکل بگیرد که در قرآن کتاب آسمانی ما به این نوع گفت‌وگوها تاکید شده است.

وی در پایان افزود: یکی از اشکالات حرکت‌ها و عمل جریان‌های سیاسی کشور این است که همه چیز را سیاه و سفید می‌بینند و هنوز آن نوع دیالوگ مناسب با فضای سیاسی سالم شکل نگرفته است.

کد N616752

وبگردی