آفتاب

از تقدیم لایحه بودجه تا تصویب قانون بودجه چه مراحلی باید طی شود؟/جزئیات لایحه بودجه 94

از تقدیم لایحه بودجه تا تصویب قانون بودجه چه مراحلی باید طی شود؟/جزئیات لایحه بودجه 94

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه تا مدت 10 روز می‌توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقدیم کنند.

به گزارش خبر آنلاین،حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان صبح امروز در صحن علنی مجلس لایحه بودجه سال 1394 را تقدیم مجلس کرد.



وی همراه جمعی از اعضای دولت طی اظهاراتی ویژگی‌های لایحه بودجه 94 را برای نمایندگان تشریح کرد و گفت: با اشاره به این‌که سال گذشته شاخص‌های اقتصادی در وضع نامطلوبی بودند و ما با این مشکل مواجه بودیم که چگونه تحولات مثبت اقتصادی را به یک باور عمومی تبدیل کنیم، گفت: وقتی مردم آمار تغییر سریع قیمت‌ها و نرخ تورم 40 درصد را در سال گذشته لمس می‌کردند، نوید دستیابی به تورم 35 درصد در پایان سال 92 دشوار بود و اعلام تورم 25 درصدی در سال 93 بلندپروازانه تلقی می شد.



روحانی در بخشی از سخنان خود بیان کرد: من به صراحت اعلام می‌کنم که دولت کاهش تورم را جزو دستاوردهای بزرگ خود می‌داند و بر حفظ این دستاورد بزرگ مصمم است لذا بودجه سال آینده با هدف کنترل تورم تهیه شده است.




     فرایند تصویب لایحه بودجه کل کشور
     
 



بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه تا مدت 10 روز می‌توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقدیم کنند. همچنین کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند.



کمیسیون تلفیق نیز موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی گزارش نهایی را تنظیم و به مجلس تقدیم کند.با ارائه گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه به مجلس بررسی لایحه بودجه 94 در صحن علنی مجلس آغاز خواهد شد.



در پایان جلسه علنی امروز مجلس هم  علی لاریجانی ، پس از دریافت لایحه بودجه 94 گفت که این لایحه تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد.



جزئيات بودجه سال 1394


بودجه کل کشور بالغ بر 8 میلیون و 379 هزار و 801 میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به بودجه سال جاری 4.3 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که بودجه عمومی کشور با رشد 6 درصدی نسبت به سال 1393 ، 2 میلیون و 673 هزار و 572 میلیارد ریال است که این رقم 32 درصد از کل بودجه کشور است. 

     
همچنین بودجه شرکت های دولتی ، بانک ها و موسسات انتفاعی با رشد منفی هشت صدم درصد بالغ بر 5 میلیون و 966 هزار و 695 میلیارد ریال برآورد شده است. 

     
بر اساس اظهارات رییس جمهوری ، مجموع سرمایه گذاری های دولت و شرکت های دولتی یک میلیارد و 511 هزار و 589 میلیارد ریال برآورد شده است که این رقم نسبت به سال جاری 18.7 درصد افزایش نشان می دهد. 

     
از دیگر ویژگی های لایحه بودجه سال 94 می توان به افزایش سهم درآمدهای نفتی به کل بودجه اشاره کرد که این رقم از 47 درصد در سال 93 به 53 درصد در سال 94 افزایش یافته است.

     
همچنین سهم درآمد عمومی از تامین هزینه های جاری از 67.2 در سال 93 به 72.6 درصد در سال 94 افزایش یافته است. 



29215



 

کد N616599

وبگردی