آفتاب

تظاهرات یونانی‌ها در سالگرد مرگ نوجوان بیگناه به خشونت کشیده شد

تظاهرات یونانی‌ها در سالگرد مرگ نوجوان بیگناه به خشونت کشیده شد

تظاهرات هزاران تن از مردم یونان در سالروز کشته شدن نوجوان غیر مسلح به دست پلیس به خشونت کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتپدرس، پلیس یونان برای متفرق کردن معترضان در آتن به پرتاب گاز اشک آور وآب پرفشار متوسل شد.

طبق گزارش‌ها، تظاهرکنندگان با پرتاب سنگ به سوی نیروهای امنیتی، اقدام به تخریب فروشگاه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس کردند که با برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی همراه شد. دست کم دو فروشگاه به آتش کشیده شد و ده‌ها مغازه دیگر تخریب شد. در جریان درگیری‌ها حدود 200 معترض نیز بازداشت شدند.

در سال 2008 پلیس یونان به الکساندرس گریگوروپولوی شلیک کرد که مرگ وی با اعتراضات خشونت آمیز در سراسر یونان همراه شد. تظاهرات مردم یونان در شرایط حساس برگزار می‌شود چرا که دولت آتن قصد دارد به صورت زود هنگام از وام اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول خارج شود اما همین روند به معنای سال‌ها ریاضت اقتصادی برای مردم یونان است.

معترضان در آتن در محل کشته شدن نوجوان 15 ساله یونانی شاخه‌های گل سرخ به نشانه خون ریخته شده، قرار دادند.

با این حال درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان تا پاسی از شب ادامه داشت و معترضان با بمب دست ساز، سنگ و کوکتل مولوتف به نیروهای امنیتی حمله کردند. تظاهرات دیگری نیز در شهر تسالونیکی (Thessaloniki) در شمال یونان به وقوع پیوست و در آنجا نیز پلیس معترضان را با شلیک گاز اشک آور سرکوب کرد.

در سال 2008 این نوجوان 15 ساله به همراه دوستانش با دو افسر پلیس در حال جر و بحث بودند که ناگهان یکی از افسران به سمت خودرویش حرکت کرد و پس از برداشتن سلاحش، به سمت این فرد شلیک کرد. این کشتار باعث به راه افتادن بدترین اعتراضات در یونان شد که در تاریخ این کشور بی‌سابقه بود.

تظاهرات یونان

تظاهرات یونان

انتهای پیام

کد N616564

وبگردی