آفتاب

آمریکا کمک مالی به اپوزیسیون سریلانکا را رد کرد

آمریکا کمک مالی به اپوزیسیون سریلانکا را رد کرد

سفارت آمریکا در سریلانکا کمک مالی به اپوزیسیون این کشور با هدف سرنگونی دولت کلمبو را رد کرد؛ تکذیبی که پس از مطرح شدن اتهاماتی از سوی یکی از وزرای این کشور آسیایی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "گوناراتنه ویراکن"، وزیر سازش مجدد سریلانکا "میشل سیمون"، فرستاده آمریکا در سریلانکا را به تلاش برای کمک مالی به اپوزیسیون این کشور با هدف سرنگونی ماهیندا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری سریلانکا متهم کرد.

راجاپاکسه به دنبال به دست گرفتن این پست برای بار سوم در انتخابات ماه ژانویه 2015 است.

این وزیر در جمع یک راهپیمایی انتخاباتی گفت: این فرستاده از جانب آمریکا در حال تزریق پول به اپوزیسیون با هدف سرنگونی راجا پاکسه است.

اما سفارت ایالات متحده قویاً این اتهام را رد کرده و گفت: این اتهامات کاملا بی‌پایه و اساس هستند. آنها بازتابی از بدفهمی‌های کمک‌های ما به مقام‌های ارشد دولت کلمبو و سیاست‌های ما در قبال سریلانکا و سیستم سیاسی و اقتصادی آمریکاست.

وزیر امور سازش مجدد سریلانکا همچنین گفت که این فرستاده آمریکایی به وی پیشنهاد داده تا فرزندانش از یک بورسیه پنج ساله و منزلی در آمریکا و گرین کارت نفع ببرند اگر قبول کند اردوگاه‌های نظامی را در منطقه سابق جنگی سریلانکا برچیند.

برچیدن این اردوگاه‌های نظامی در منطقه سابق جنگی خواسته دیرپای آمریکا و سایر متحدان غربی آن و همچنین هندوستان است که به شدت از سوابق حقوق بشر سریلانکا انتقاد می‌کند.

با این حال وزیر سازش مجدد سریلانکا اعلام کرد: تعطیل کردن این اردوگاه‌ها کاری نیست که من بتوانم انجام دهم. چون این مساله برعهده رئیس‌جمهور است.

فرستاده آمریکا روز شنبه سریلانکا را ترک کرد اما پیش از عزیمت، با راجاپاکسه و وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

روابط میان این کشور پس از حمایت آمریکا از تحقیقات سازمان ملل درباره ماه‌های پایانی جنگ جدایی‌طلبی سریلانکا که در سال 2009 پایان یافت، به سردی گرویده است.

فرستاده آمریکا در سریلانکا نارضایتی واشنگتن را بابت ناکامی کلمبو در بررسی اتهام مربوط به کشته شدن بیش از 40 هزار غیرنظامی توسط سربازان در ماه‌های پایانی جنگ ابراز کرده بود.

انتهای پیام

کد N616386

وبگردی