آفتاب
روحانی در ارائه لایحه بودجه:| 231111

دولت به هدف آرامش و ثبات اقتصادی دست یافته است/کاهش تورم را جز دستاوردهای بزرگ خود می‌دانیم

دولت به هدف آرامش و ثبات اقتصادی دست یافته است/کاهش تورم را جز دستاوردهای بزرگ خود می‌دانیم

زمانی تدبیر دولت کارساز می‌شود که با امید مردم همراه شود/سعی کردیم با کنترل مهم‌ترین عوامل ایجاد تورم یعنی کنترل رشد پایه پولی و انتظارات تورمی، تورم را کاهش دهیم./دولت پایه پولی را به عنوان خط قرمز خود مشخص کرده و نگاه به بانک مرکزی به عنوان قلک تغییر کرده است./رشد باثبات اقتصادی از طریق دست‌اندازی به منابع بانک مرکزی حاصل نمی‌شود/ایجاد رشد اقتصادی از طریق چاپ پول سرابی بیش نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه صحن علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در ارائه لایحه بودجه گفت: خدا را شاکرم که دومین لایحه بودجه دولت تدبیر و امید در فرصت قانونی به مجلس تقدیم می‌کنم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در هنگام تدوین بودجه بسیاری از شاخص‌های اقتصادی در وضعیت نامطلوبی قرار داشتند، اظهار داشت: در این شرایط یکی از مسائل ما این بود که بتوانیم شرایط مثبت را به یک باور عمومی تبدیل کنیم وقتی مردم در آبان سال گذشته تورم ۴۰ درصدی را لمس می‌کردند امید دستیابی به نرخ ۳۵ درصد در پایان سال ۹۲ دشوار و اعلام نرخ ۲۵ درصد در سال ۹۳ بلند پروازانه تلقی می‌شد.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: سال گذشته، رشد منفی اقتصادی گرد ناامیدی را بر بنگاه‌های تولید پراکنده بود و حرف دولت برای خروج از رکود به جای هدف، یک آرزو بود هدفمندی یارانه‌ها نیز بعد از شروع آن در سال ۱۳۸۹ با یک بن بستی در ادامه کار روبرو بود و صادرات غیرنفتی مسیر نزولی را طی می‌کرد.

روحانی با بیان اینکه نگرانی ما در سال گذشته این بود که تصویر مثبت آینده به یک باور عمومی تبدیل نشود، یادآورشد: اگر انتظارات مردم با سیاست‌های دولت همراه نشود می‌دانستیم به تنهایی از ما کاری برنمی‌آید و می‌دانستیم زمانی تدبیر دولت کارساز می‌شود که با امید مردم همراه شود اما خداوند کمک کرد و باور و امید مردم نیز با ما همراه شد.

رئیس‌جمهور در تشریح شرایط عمومی کشور در یکسال گذشته تصریح کرد: سال گذشته اولویت خود را کاهش تورم و بازگشت ثبات اقتصادی اعلام کردم به جای کنترل دستوری قیمت‌ها سعی کردیم با کنترل مهم‌ترین عوامل ایجاد تورم یعنی کنترل رشد پایه پولی و انتظارات تورمی، تورم را کاهش دهیم.

وی افزود: دولت با کنترل انتظارات نا‌اطمینانی موجود را در اقتصاد با اطمینان و امید به آینده جایگزین کرد و به هدف آرامش و ثبات اقتصادی دست یافت.

رئیس شورای عالی اقتصاد با اشاره به اینکه من در سال گذشته وقتی اعلام کردم تورم در پایان سال ۹۲ به ۳۵ درصد و در سال ۹۳ به ۲۵ درصد می‌رسد عده‌ای گفتند که به این مسئله دست نمی‌یابیم، خاطر نشان کرد: این مسئله با سرعت بیشتری حاصل شده است ما در پایان سال ۹۲ به هدف ۳۵ درصدی رسیدیم و مدتی هم هست که به تورم ۲۵ درصدی رسیدیم که تا پایان سال به کمتر از ۲۰ درصد نیز می‌رسد که محصول اطمینان به آینده و اعتماد به دولت است به ویژه آنکه دولت پایه پولی را به عنوان خط قرمز خود مشخص کرده و نگاه به بانک مرکزی به عنوان قلک تغییر کرده است.

روحانی با تاکید برا ینکه دولت سختی‌ها را به جان خرید ولی به دنبال تامین مالی از بانک مرکزی نرفت، ابراز داشت: رشد باثبات اقتصادی از طریق دست‌اندازی به منابع بانک مرکزی حاصل نمی‌شود. دولت کاهش تورم را جز دستاوردهای بزرگ خود می‌داند و بر حفظ آن مصر است و این نگاه در بودجه سال آینده نیز ادامه دارد.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه رشد پایه پولی در مهر ماه ۱۸.۱ درصد است که در سال‌های گذشته این مسئله ۲۱.۱ درصد بوده که در ۲۳ سال گذشته از کاهش ۳ درصدی حکایت می‌کند، عنوان کرد: طبق برنامه، دولت برای کاهش مستمر تورم رشد پایه پولی را کاهش دهد که برای این منظور تمهیداتی برای عدم اضافه برداشت بانک‌ها و برداشت دولت از منابع مالی و فشار دولت به بانک‌ها دیده شده است.

وی با بیان اینکه برنامه ما این است که با کاهش نقدینگی کاهش تورم را عملی سازیم، گفت: اولویت خود را کاهش تورم اعلام کرده‌ایم چرا که در شرایط بی‌ثباتی سرمایه گذاری نیز صورت نمی‌گیرد وکاهش تورم شرط خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: ایجاد رشد اقتصادی از طریق چاپ پول سرابی بیش نیست.

روحانی در خصوص برنامه‌های دولت برای خروج از رکود نیز اظهار داشت: سال گذشته با رکود اقتصادی روبرو بودیم دولت با تدبیر برخی سیاست‌ها را از طریق بسته خروج از رکود ارائه کرد که به منظور بهبود فضای کسب و کار و رشد تولید و سرمایه گذاری است در مدیریت منابع و کاهش مصارف عمومی نیز بر منابع غیر نفتی بالاخص مالیات و تخصیص بهینه یارانه‌ها به موارد مهمی چون امنیت غذایی و طرح تحول نظام سلامت تاکید شده و ساختارهای اقتصادی نیز بهبود بخشیده شده است.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌ها برای خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی تامین منابع تولید است یادآور شد: برای همین منظور افزایش تسهیلات بنگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است و آمار‌ها حاکی از موثر بودن سیاستهای دولت است و تسهیلات بانک‌ها ۱۷۷ هزار میلیارد بوده که برابر با برنامه دولت برای خروج از رکود است و ۵۹. ۸ درصد از کل تسهیلات به سرمایه در گردش اختصاص یافته است.

کد N616352

وبگردی