آفتاب

هشدار کری نسبت به عواقب انتشار تحقیقات سنا درباره شکنجه‌های ماموران سیا

هشدار کری نسبت به عواقب انتشار تحقیقات سنا درباره شکنجه‌های ماموران سیا

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز آمریکا، جان کری به یک سناتور بلندپایه این کشور هشدار داد که انتشار گزارش به تاخیر افتاده کمیته اطلاعات سنا درباره شکنجه‌های ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) علیه زندانیان مرتبط با القاعده در دوران پس از حملات 11 سپتامبر 2001، می‌تواند موجی از ناآرامی در خاورمیانه به راه انداخته و جان گروگان‌های آمریکایی در جهان را به خطر بیاندازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دولت اوباما در آستانه انتشار گزارش نمایندگان یک کمیته کنگره آمریکا درباره شکنجه زندانیان تحت امر ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پس از 11 سپتامبر 2001 هشدار داد که انتشار این گزارش می‌تواند ناآرامی‌های جدیدی در خاورمیانه به راه انداخته و جان گروگان‌های آمریکایی را به خطر بیاندازد.

اعلام این مساله باعث شد تا کمیته اطلاعات سنای آمریکا که عامل تحقیقات و انتشار این گزارش است، با مانع جدیدی در سر راه تلاش‌هایش به منظور انتشار عمومی این گزارش روبه‌رو شود. این هشدار دولت اوباما در جریان یک مکالمه تلفنی میان جان کری، وزیر امور خارجه و دیان فاینشتاین، سناتور دموکرات و رهبر کمیته اطلاعات سنا طی روز جمعه مطرح شد.

به گفته مقامات کنگره آمریکا، جان کری هشدار داده هم‌پیمانان آمریکا نگران هستند انتشار این گزارش باعث تحریک خشونت در خاورمیانه شود.

دیان فاینشتاین قصد داشت چند روز دیگر این گزارش را علنی سازد اما اکنون مشخص نیست که تماس تلفنی جان کری چه تاثیری بر چارچوب زمانی انتشار آن خواهد داشت.

گفت‌وگوی میان کری و فاینشتاین بار دیگر به مناقشه بر سر تحقیقات کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در زمینه نحوه بازداشت و بازجویی از زندانیان تحت امر سازمان سیا در دولت جرج دبیلو. بوش، رییس جمهور سابق آمریکا دامن می‌زند.

این تحقیقات قرار بود تاثیر شیوه‌های بازجویی بی‌رحمانه ماموران سازمان سیا علیه زندانیانی که به ارتباط با القاعده متهم شده بودند را بررسی کند.

کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا اخیرا رای داد تا خلاصه اجرایی این گزارش که بالغ بر شش هزار صفحه می‌شود، منتشر شود اما چند ماه است که به دلیل مذاکرات میان این کمیته سنا و دولت اوباما بر سر اینکه چقدر از این گزارش محرمانه باقی بماند،‌ انتشار آن با تاخیر روبه رو شده است. مشخص نیست که چرا جان کری هشدار خود را درست در زمان قریب الوقوع بودن انتشار این گزارش مطرح کرده است چرا که مدتهاست سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نسبت به تبعات جهانی یافته‌های این گزارش نگران هستند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: جان کری با همکار سابق خود تماس گرفته تا تبعات گسترده مربوط به زمان انتشار این گزارش را مورد بحث قرار دهد زیرا در جهان فعلی اتفاقات زیادی در حال رخ دادن است و او می‌خواهد اطمینان حاصل کند که تبعات مربوط به سیاست خارجی به طور مناسب زمان‌بندی شوند.

وی افزود: این تبعات همچنین شامل تلاش‌های فعلی ما علیه داعش و امنیت آمریکایی‌هایی که در سراسر جهان به گروگان گرفته شده‌اند می‌شود.

تماس تلفنی میان کری و فاینشتاین نخستین بار توسط پایگاه بلومبرگ ویو علنی شد.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز گفت:‌ دولت آمریکا از انتشار این گزارش در چند روز آینده حمایت می‌کند.

وی عنوان کرد: رییس جمهور مدتهاست حامی انتشار بخش های غیرمحرمانه این گزارش است بنابراین ما از این که کمیته اطلاعاتی قصد داشته تا این انتشار را طی چند روز آینده انجام دهد مطمئنا استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N616132

وبگردی