آفتاب

رییس‌جمهور آفریقای جنوبی: چین می‌تواند عامل رهایی آفریقا از استعمار شود

رییس‌جمهور آفریقای جنوبی: چین می‌تواند عامل رهایی آفریقا از استعمار شود

رییس‌جمهور آفریقای جنوبی در بدو ورودش به پکن اعلام کرد: افزایش نفوذ چین در آفریقا به این قاره اجازه خواهد داد تا خودش را از بند استعمار خلاص کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت جاکوب زوما، رییس‌جمهور آفریقای جنوبی طی سال‌های اخیر بارها مانع ورود دالایی لاما، رهبر معنوی تبتی‌ها به کشورش شده و همزمان به اجرای سیاست‌های خارجی حامی چین پرداخته است. از سوی دیگر پکن نیز با تبدیل شدن به بزرگترین شریک تجاری آفریقای جنوبی و قاره آفریقا نقش خودش را در این قاره افزایش داده است.

در همین حال زوما طی سخنرانی خود در یکی از دانشگاه‌های پکن اظهار کرد: ظهور چین به عنوان یک قدرت در بین سایر قدرت‌ها به کشورهای آفریقایی فرصتی برای رهایی از بند استعمار فراهم کرده است.

زوما که کنگره ملی آفریقایی‌اش مبارزه با آپارتاید را رهبری می‌کرده در این باره ادامه داد: در روابط با کشورهای آفریقایی به ویژه اروپا، آفریقایی‌ها به عنوان افرادی زیردست در نظر گرفته می‌شوند اما روابط بین چین و کشورهای آفریقایی و به ویژه آفریقای جنوبی متفاوت است.

وی افزود: ما با یکدیگر مانند خواهر و برادر در ارتباطیم نه به این دلیل که یکی از ما کشوری فقیر است.

در حقیقت اما تقاضای چین برای مواد خام موجب گرایش این کشور به آفریقا شده است. همزمان در طرف مقابل نیز کشورهای آفریقایی پکن را به اندازه کشورهای غربی موثر و قوی می‌دانند اما روابط بین چین و آفریقا هم نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. نگرانی مانند ترس از بروز پسااستعمارگرایی.

در همین حال پکن به دلیل معامله با کشورهایی که دچار بحران‌های حقوق بشری هستند، مورد هجمه قرار گرفته است. زوما پس از سخنرانی در این دانشگاه چینی عنوان دکترای افتخاری دریافت کرد.

انتهای پیام

کد N615951

وبگردی