آفتاب

هروی :جامعه شفاف کوچک‌ترین مفسده اقتصادی را نشان می‌دهد

هروی :جامعه شفاف کوچک‌ترین مفسده اقتصادی را نشان می‌دهد

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: در جامعه‌ای که مفاسد وجود دارد، فساد اقتصادی هم اتفاق می‌افتد ولی در جامعه‌ای که شفافیت وجود داشته باشد کوچک‌ترین مفسده اقتصادی خودش را نشان خواهد داد.

جواد هروی نماینده مردم قائنات در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، ارتقای فرهنگ یک جامعه را از ضرورت‌های کاهش فساد اقتصادی دانست و گفت: جامعه‌ای که از فکر و فرهنگ صحیح و باز برخوردار باشد، دچار خطا نمی‌شود.
وی افزود: جامعه‌ای که فاقد اندیشه خلاق و باز باشد دچار خطا خواهد شد و هر نقطه منفی در کارنامه آن جامعه ثبت خواهد شد.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: ارتقای فرهنگ در یک جامعه می‌تواند جلوی خیلی از معضلات را بگیرد و به همین دلیل صدسال پیش رودکی پدر شعر ایران می‌گوید: «هیچ گنجی نیست از فرهنگ به/ تا توانی رو سوی گنج بنه».
وی ادامه داد: اعتقاد دارم آنچه می‌تواند جامعه را از بی‌نظمی - که منجر به مفسده می‌شود - خارج کند ایجاد نظم و قانون است. قانون نباید به‌صورت شعار بوده بلکه باید در عمل اجرا شود. البته باید قوانینی را وضع کنیم که گویای خواسته‌های مردم جامعه باشد. مردم ما امروزه دچار تورم و مشکلات معیشتی هستند و ما نباید قوانینی را وضع کنیم که ربطی به وضعیت مردم ندارد.
هروی از شعاری بودن عمل به اخلاقیات انتقاد کرد و گفت: میان شعار و شعور یک دنیا فاصله است و ما باید به رشد افکار جامعه و نگرش‌های خلاق میدان بدهیم. می‌گوییم فرهنگ جامعه باید رشد کند اصول مختلفی دارد و جامعه باید به مردم به‌عنوان ولی‌نعمت نگاه کند نه رعیت.
وی بابیان اینکه قوانین باید به صورتی باشد که مفاسد اقتصادی مرتفع شود گفت: قانون باید کارآمد بوده و صرفاً طاقچه‌ای نباشد.
هروی تصریح کرد: اگر وضعیت جامعه به این شرح که بیان کردم باشد می‌توانیم امید داشته باشیم که در آن جامعه مفسده ازجمله مفسده اقتصادی وجود نداشته باشد. جامعه‌ای که مفاسد مختلف وجود دارد، فساد اقتصادی هم اتفاق می‌افتد ولی در جامعه‌ای که شفافیت وجود داشته باشد کوچک‌ترین مفسده اقتصادی خودش را نشان خواهد داد.
عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری در ادامه به نقش رسانه‌ها برای مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: رسانه یک اصل و واقعیت است که مغفول مانده است. اصحاب رسانه باید تیزترین، عمیق‌ترین و کارشناس‌ترین افراد جامعه باشند و از وجود سوءاستفاده‌های موجود در هر حوزه جلوگیری کنند.
هروی خاطرنشان کرد: البته برای اینکه اصحاب رسانه بتوانند در این راستا موفق باشند باید فضای کاری نیز فراهم شود تا آزادانه بتوانند به وظیفه خود عمل کنند. قانون اساسی صراحتاً می‌گویند باید نسبت به نشریه‌ها و رسانه‌ها به‌گونه‌ای عمل کنیم که فضای لازم برای فعالیت داشته باشند.
هروی اظهار داشت: اصحاب رسانه به دنبال دردسر نیستند اما صرفاً به خاطر دغدغه‌ای که برای کشور خوددارند پا به این راه گذاشته‌اند و دردسر این مسیر را به جان خریده‌اند.
عضو مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با اشاره به نقش قوه قضاییه در مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: اگر جامعه‌ای اصلاح شود و رشد فکری پیدا کند دردسرها کمتر خواهد شد. قوای سه‌گانه در این حوزه مشکل‌دارند و نمی‌توانند خودشان را منطبق با جامعه کنند.
گفتنی است، «همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد»، روز دوشنبه، 17 آذرماه، با حضور سران قوای سه‌گانه و مسئولان عالی‌رتبه، کارشناسان، فعالان بخش خصوصی، اساتید دانشگاه و حوزه و اصحاب رسانه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود.

2929

کد N615879

وبگردی