آفتاب

هرتزوگ: نخست وزیر بعدی اسرائیل من هستم

هرتزوگ: نخست وزیر بعدی اسرائیل من هستم

ایزاک هرتزوگ، از مخالفان سرشناس دولت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی آتی پیروز خواهد شد و نخست وزیر آتی این رژیم خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه هاآرتص، ایزاک هرتزوگ، رهبر مخالفان دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل جمعه شب در یک سخنرانی در شهر واشنگتن گفت: من کسی هستم که ائتلاف آتی را در اسرائیل تشکیل داده و اسرائیل را در مسیری جدید هدایت خواهم کرد.

هرتزوگ تصریح کرد که امکان حضور همه شرکا در ائتلاف وی از حزب چپ گرای "مرتز" گرفته تا آویگدور لیبرمن راست‌گرا وجود خواهد داشت.

همچنین ائتلاف احتمالی هرتزوگ قرار است بنیامین نتانیاهو را نیز تا زمانی که به پارامترهای هرتزوگ پایبند باشد دربر بگیرد.

وی در سخنرانی در اجلاس سابان در موسسه بروکینگز با بیان اظهاراتی مشابه اظهارات تزیپی لیونی، وزیر دادگستری سابق اسرائیل گفت: انتخابات آتی اسرائیل صحنه رویارویی افراط گری در برابر صهیونیسم خواهد بود.

به گفته هرتزوگ اینکه اسرائیل به طرزی خطرناک تبدیل به یک دولت افراط گر شود یا خیر مساله کلیدی انتخابات بعدی است. اگرچه هرتزوگ گفته بود که در خارج از اسرائیل از نتانیاهو انتقاد نخواهد کرد اما وی در این سخنرانی دولت راست‌گرای فعلی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: آسان‌ترین کار جهان دامن زدن به ترس است. رقبای من به ویژه در جناح راست اقدام به این کار می‌کنند.

هرتزوگ درباره حملات اخیر علیه صهیونیست‌ها گفت که خشونت را محکوم می‌کند اما اسرائیل باید فقدان امید در جامعه فلسطینی‌ها را که محرک چنین حملاتی است، درک کند.

هرتزوگ تصریح کرد: ممکن نیست که مادران و پدران در طرف مقابل ما خواهان صلح نباشند. ما باید برای صلح تلاش کرده و آن‌ را درک کنیم.

وی همچنین درباره قانون مناقشه برانگیز "کشور یهود" اسرائیل که به دلیل تبعیض علیه غیر یهودیان مورد انتقاد قرار گرفته گفت: باید همه شهروندان در داخل اسرائیل احساس برابری داشته باشند. نحوه رفتار اکثریت با اقلیت برای ما بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه متعهد به راه حل دو کشوری است گفت: این امکان پذیر است و از نظر من امکان پذیر است که با فلسطینی‌ها صلح کنیم.

وی گفت که با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت‌وگو کرده و معتقد است که دو طرف می‌تواند با یکدیگر به توافق برسند.

هرتزوگ درباره پارامترهای طرح تشکیل دو کشور گفت که اعتقاد دارد شهرک‌های اصلی نظیر گوش اتزیون باید بخشی از اسرائیل بمانند اما باید شهرک‌هایی که در خارج از این شهرک‌های اصلی قرار بگیرند طی یک اقدام اعتمادساز در راستای ابتکار عمل مذاکرات، تعلیق شوند.

هرتزوگ همچنین درباره تنش‌های میان اسرائیل و آمریکا گفت: اگر ما بحث می‌کنیم باید این کار را پشت درهای بسته انجام دهیم. آمریکا نزدیک‌ترین همپیمان ما است ما نمی‌توانیم در این زمینه به تنهایی اقدام کنیم.

در اجلاس سابان همچنین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز درباره روابط اسرائیل با آمریکا صحبت کرد.

کلینتون توصیه کرد که شما باید اخبار مطبوعات را فراموش کنید و به همکاری نزدیک میان آمریکا و اسرائیل نگاه کرده و ببینید که دولت آمریکا در زمینه امنیت اسرائیل چه اقداماتی از جمله حمایت از سیستم ضد موشکی گنبد آهنین انجام داده است.

وی تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند تردیدی درباره تعهد دولت آمریکا به اسرائیل داشته باشد.

انتهای پیام

کد N615804

وبگردی