آفتاب

اردوغان: نگذاشتیم ترکیه مصر یا اوکراین شود/ در مقایسه با آمریکایی‌ها پلیس ترکیه نرمش دارد

اردوغان: نگذاشتیم ترکیه مصر یا اوکراین شود/ در مقایسه با آمریکایی‌ها پلیس ترکیه نرمش دارد

رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار داشت: پلیس ترکیه با تظاهرکنندگان و معترضان نسبت به همتایان آمریکایی خود با نرمی و ملاطفت رفتار کرده و ترکیه تبدیل به مصر و اوکراین دیگر نشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در پاسخ به گروهی از تجار و بازرگانان در جریان نشست گروه موسوم به آسکن که یک گروه از تجار منطقه آناتولی است،‌ تاکید کرد: اگر ترکیه نمی‌توانست اعتراضات پارک گزی در سال گذشته میلادی را کنترل کند با اغتشاشات مشابهی مشابه مصر و اوکراین دست به گریبان می‌شد.

وی خاطرنشان ساخت: پلیس ترکیه در مقایسه با همتایان آمریکایی‌ خود که اقدام به قتل غیرنظامیان کرده و با این کار خشم بزرگی راه انداخته توانست با تظاهرکنندگان به نرمی رفتار کند.

اردوغان به طعنه پرسید: اگر اتفاقات پارک گزی تحت کنترل در نمی‌آمد و دولت تسلیم خشونت خیابانی می شد چه اتفاقی می‌افتاد. پاسخ این سوال را در مصر و اوکراین داده‌اند.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: اخیرا در آمریکا افراد غیر مسلح به قتل رسیدند پلیس آمریکا مردم را به زمین انداخته و با کوبیدن سر آن‌ها به زمین آن‌ها را می‌کشند و آن‌ها را خفه می‌کند. قربانیان این خشونت‌ها سلاح یا بمب آتش زا نداشتند آیا پلیس کشور ما شهروندان را به قتل رساند یا اسلحه‌اش را به سوی آن‌ها نشانه گرفت؟ آیا نباید پلیس از خودش دفاع کند تا کشته نشود؟

به گفته اردوغان یک ساختار موازی برعلیه اقدام پلیس در دفاع از خودش اقدام کرد. لفظ ساختار موازی که از سوی اردوغان استفاده شد اشاره به جنبش فتح الله گولن، روحانی ترک مستقر در آمریکا دارد که اردوغان گروه تحت امرش را متهم به تلاش برای سرنگون کردن دولت ترکیه کرده است.

اردوغان همچنین از حزب مخالف دولتش یعنی حزب خلق جمهوری خواه به دلیل قطع 250 درخت در استان یالووا در غرب ترکیه که تحت امر یک شهردار متعلق به این حزب است انتقاد کرد و گفت: آن طرفداران محیط زیست اکنون کجا هستند؟

انتهای پیام

کد N615728

وبگردی