آفتاب
مشاور نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها:

«هیتلر» قابل دفاع‌تر از «داعش» است

«هیتلر» قابل دفاع‌تر از «داعش» است

«چه بسا ایده‌های هیتلر با آن همه کشتار، قابل دفاع‌تر از داعش باشد!»

به گزارش ایسنا، این جمله را مصطفی نوروزی مشاور سیاسی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با «شبستان» بیان کرده است. مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید:

* شنیده شده به تازگی گروه تروریستی داعش وقاحت را به حدی رسانده‌ است که داخل قرآن، این کتاب مقدس و آسمانی اقدام به جاسازی مواد منفجره می‌کنند تا در مواقع لزوم در میان مردم آنها را منفجر کنند. به نظر شما چرا این جریان افراطی، قرآن را برای این هدف شوم و ضدبشری خود انتخاب کرده است؟

به نظر می‌رسد که داعش به نقطه‌ای رسیده است که نقطه مرگ و زندگی اوست و طبیعتا در این جایگاه، هر اقدامی از آن انتظار می‌رود و این موضوع عجیبی نیست. این اقدام آنها چه به قصد اهانت به قرآن یا با قصد دیگر، نشان می‌دهد که داعش به نقطه انتحاری رسیده است که از بافت و روحیه و اهداف آن جز این حرکات برنمی‌آید. اگر نگاه عمیق‌تری به این موضوع داشته باشیم، جریان‌های تکفیری از جمله داعش، بنیاد معرفتی بسیار ضعیفی دارند و در واقع یک چهره بسیار سطحی از اسلام ارائه می‌دهند. در این چهره، بزرگ‌ترین نمادها و مضامین دینی بدون وجاهت می‌شود و تا اندازه‌ای دین را سخیف و سطحی ارائه و تبلیغ می‌کنند که جایی برای مباحث مهم باقی نمی‌ماند.

در صدر اسلام نیز گروه‌های تندرویی همچون خوارج، عملکردشان اهانت به مقدسات و وهم و نابودی اسلام بود. امروز گروه تکفیری داعش می‌توان گفت ادامه‌دهنده این جریان است و به دلیل آنکه از اصالت و ریشه برخوردار نیستند، بنیان‌های معرفتی آنها ضعیف بوده و به تعبیر قرآن، خانه‌های آنها عنکبوتی است. به عبارت دیگر آنچه داعش از اسلام ارائه می‌دهد، خانه‌ای عنکبوتی است که اگرچه ظاهرا تشکیلات آن با دقت و پیچیده است اما سستی دارد که به سرعت از هم می‌پاشد.

اما این بنیان سست تا جایی پیش می‌رود که نه‌تنها دست به تخریب وجهه قرآن می‌زند بلکه بیان می‌کند که اگر لازم باشد خانه خدا را هم تخریب می‌کنیم؛ چرا که این خانه پاره‌ای سنگ است و قابل احترام نیست!

در همین راستا مشاهده شد که آنها تا جایی که قدرت داشتند و توانستند، آثار باستانی و اماکن دینی را هم تخریب کردند و این عمل آنها دقیقا مخالفت صریح با آیه قرآن (وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب»؛ هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه‌ تقوای دل‌ها(ی آنها)ست) (سوره حج آیه 32) بوده و هست.

بنابراین، دور از ذهن نیست که داعش نسبت به قرآن هم قصد تعرض داشته باشد، همان طور که اخبار فراوانی مبنی بر بی‌حرمتی آنها به قرآن شنیده شده است؛ از جمله آنکه آنها تعداد زیادی از قرآن‌ها را در کانال‌های آب و اماکن عمومی رها کرده‌اند تا در هتاکی‌های خود به مقدسات، سنگ تمام بگذارند یا اینکه چندی پیش یکی از مفتیان و مبلغان وهابیت یک سوره ساختگی به اسم سوره «سیب» را قرائت و به قول خود به پیامبر (ص) اهدا می‌کند تا آن را به قرآن اضافه کند! لذا وقتی حقایق بزرگ دینی نفی شد، در کنار آن با خود قرآن هم این برخورد می شود. یا وقتی وهابیت که داعش شاخه‌ای از این جریان است، خدا را در حد یک انسان با جثه بزرگ‌تر و با طول و عرض بیشتر، ترسیم می‌کند که هم سر دارد و هم دو چشم و دو پا و مو، دیگر از توحید چیزی باقی نمی‌ماند. ما از قرآن به خدا می‌خواهیم برسیم اما وقتی تعریف وهابیت از قرآن به گونه‌ای است که خدا را کوچک می‌کند و در حقیقت تلقی این‌چنینی از بزرگ‌ترین اصل دین یعنی توحید، دارد، قرآن هم یک ابزار برای رسیدن به اهداف پلید آنها خواهد شد.

با نگاه دیگر، داعش اصلا یک جریان تصنعی است که در یک شرایط تاریخی خاص شکل گرفته و مانعی برای انجام هیچ‌گونه اقدامی برای خود نمی‌بیند. در حقیقت ایدئولوژی داعش، مبارزه و خون است.

* تا کجا؟ یعنی مبارزه و خونریزی تا کجا هدف این گروه خواهد بود و در نهایت قرار است به چه چیزی دست یابند؟

ببینید وقتی ایده داعش را تجزیه می‌کنیم، مشاهده می‌شود که معتقدند باید 90 درصد دنیا نابود شود. وقتی با این تفکر روبه‌رو هستیم چه انتظاری می‌توان داشت؟ آنها اینگونه القا می‌کنند که اسلام فقط و فقط مبارزه است و درگیری و همه چیز آن سیاه و منفی است. آنها تنها درگیری با شیعه و ایزدی‌ها و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ندارند بلکه مبارزه را تا جایی ادامه می‌دهند که تنها یک جمعیت کوچک از دنیا باقی بماند. در حقیقت داعش و تز آن، بازتولید فاشیسم است و به نوعی در این بازتولید به قول نیچه می‌شود اراده معطوف به قدرت و در واقع قرآن هم می‌شود ابزار قدرت.

به عبارت دیگر همان شرایطی که قبل از جنگ جهانی دوم یعنی شرایط تبعیض و بی‌عدالتی که در دنیا به وجود آمد که ثمره آن شکل‌گیری نازیسم بود، امروز تکرار شده است و چه بسا ایده‌های هیتلر با آن همه کشتار، قابل دفاع‌تر از داعش باشد!

بنابراین داعش همان بازتولید فاشیسم است که امروز به نام اسلام ارائه می‌شود و همان حرف رهبر حزب سوسیالیست کارگران آمریکا است که باید همه دنیا به آتش کشیده شود جز یک جریان کوچک. البته باز آنها مستقل بودند اما داعش استقلالی ندارد و ابزار دست آمریکاست که آبروی اسلام را به خطر می‌اندازد.

* آیا نمی‌توان این اقدام داعش یعنی کارگذاری مواد منفجره در قرآن کریم را اقدامی برای ایجاد ترس از این کتاب مقدس دانست، به گونه‌ای که هر انسانی وقتی با قرآن مواجه شد، به نوعی ذهن او شرطی شده و منتظر انفجار و مرگ بوده و همین مساله سبب نفرت همه بشر از قرآن شود؟ آیا داعش این هدف را دنبال نمی‌کند؟

بله قطعا؛ اصل چارچوب تئوری و ایدئولوژی داعش، نفرت و ترس است که بارها به صورت علنی و عملی بر آن تاکید داشته‌اند. لذا آنها قرآن را هم ابزاری در راستای اسلام‌هراسی قرار داده و تلاش می‌کنند که به‌وسیله این کتاب سعادت‌بخش، در دل‌ها ایجاد ترس کنند. در حقیقت آنها در پی این هستند که یک دنیای سیاه از اسلام به جهان نشان دهند.

در واقع داعش با این اقدامات خود، می‌خواهد دنیا را در یک شرایط ارعاب و ترس قرار دهد تا خواسته او تامین شود و در این راستا دنیای مشرک و ترسیده را از پا درآورد که این تئوری، همان تئوری مغول و فاشیسم و فرعون است و تا پاره‌پاره کردن دنیا و به استضعاف کشیدن آن پیش می‌رود.

انتهای پیام

کد N615469

وبگردی