آفتاب
/علل بروز فساد و راه‌های مقابله با آن/

راغفر: برای جلوگیری از فساد باید با انحصار مقابله کرد

راغفر: برای جلوگیری از فساد باید با انحصار مقابله کرد

یک استاد دانشگاه گفت: یکی از راه‌های مقابله با فساد شفاف‌سازی فرایندهای صورت گرفته است؛ در حقیقت می‌توان گفت ریشه اصلی فساد استفاده از منابع عمومی برای منافع شخصی است.

حسین راغفر در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با جلوگیری از فساد در کشور چنین ابراز عقیده کرد که متاسفانه در نهادهایی شاهد حضور افرادی هستیم که به فساد آلوده بوده و هستند، اما شاهد هیچ اقدام جدی از سوی دستگاه‌ها در برخورد با فساد در درون خودشان نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: فساد اشکال متنوع و مختلفی دارد که می‌توان به فساد سیاسی، اقتصادی، مالی، اجتماعی و اخلاقی اشاره کرد، اما نکته اساسی این است که ریشه اصلی فساد استفاده از منابع عمومی برای منافع شخصی است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یک فرمول برای فساد وجود دارد که نشان می‌دهد فساد چگونه باید کنترل شود. این فرمول به ما می‌گوید فساد مساوی است با انحصار به علاوه صلاحدید منهای پاسخگویی که معنایش این است چه در سطح خرد و چه در سطح کلان اگر این گونه روابط شکل بگیرد محصول آن فساد است.

راغفر تصریح کرد: در یک سطح خرد برای مثال اگر در یک اداره یا در دستگاهی که باید مجوزی را صادر کند و این وظیفه بر عهده مدیر یا کارمندی واگذار شود و آن از این فرصت سوء‌استفاده کند و به کسی هم پاسخگو نباشد حتما فساد صورت می‌گیرد. در سطح کلان نیز بودجه‌های عمومی کشور مانند منابع نفتی که قرار است برای توسعه کشور استفاده شود، اما هرجور که دلشان خواسته از آن استفاده کرده و وقتی که مشخص شده میلیاردها تومان دزدی و فساد صورت گرفته هیچ برخوردی با آن‌ها صورت نگرفته است.

وی گفت: راه حل مقابله با فساد بر اساس این فرمول دقیقا این است که باید با انحصار مقابله کرد؛ از این رو یکی از راه‌کارهای آن شفاف‌سازی فرایندهاست تا افراد نتوانند از فرصت‌هایی که در اختیارشان قرار گرفته به تشخیص و مصلحت خود سوءاستفاده کنند؛ بنابراین اگر فرایندها شفاف شود این امکان به وجود می‌آید که قبل از اینکه ارتکاب جرم صورت گیرد جامعه اخطارهای لازم را بدهد تا جلوی ارتکاب جرم گرفته شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا ادامه داد: طبیعی است که در این فرآیند نمی‌توان همه چیز را به دولت و ساختار قدرت واگذار کرد؛ بنابراین مردم باید اصلی‌ترین ناظر باشند و باید نظارت‌های بیرونی بر استفاده از منابع، فرصت‌ها و امکانات عمومی که در اختیار افرادی که در درون قدرت هستند قرار می‌گیرد امکان پذیر باشد. به همین دلیل رسانه‌های آزاد، احزاب سیاسی مستقل، تشکل‌های غیردولتی و مردمی ابزارهایی هستند که می‌توانند در یک فضایی اطلاعات منابع عمومی را به‌طور شفاف در اختیار عموم مردم قرار دهند.

راغفر معتقد است: برای اینکه فساد کمتر اتفاق بیفتد باید این اقدامات صورت گیرد، اما در کشور افرادی در درون قدرت فساد کردند اما برخورد مناسبی با آن‌ها صورت نگرفته است، در حالی که به راحتی قابل شناسایی بودند؛ لذا انتظار می‌رود اگر این افراد شناسایی شدند دستگاه قضایی با قاطعیت و بی‌طرفی کامل با این افراد برخورد کند.

وی گفت: مشکل اصلی در مورد فسادهای اقتصادی است که امثال بابک زنجانی و مه آفرید انجام دادند. خود این افراد نبودند در واقع فرایندهایی وجود داشته که محیط این کار را فراهم کرده است؛ بنابراین نکته‌ای که وجود دارد این است که امثال بابک زنجانی و مه آفرید در فساد رخ داده تنها نبوده و به شبکه قدرت وصل بودند؛ لذا در این راستا قدرت باید پاسخگو باشد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: زمانی که با فساد صورت گرفته برخورد جدی صورت نمی‌گیرد بدین معنی است که فساد سازمان‌یافته و مورد حمایت قدرت است که این آسیب‌های جدی را برای نظام به وجود می‌آورد؛ لذا باید اقداماتی انجام داد که منتهی به شفاف سازی شود.

انتهای پیام

کد N614669

وبگردی