آفتاب
/علل بروز فساد و راه‌های مقابله با آن/

آذین: دولت بدون عملکرد صحیح قوه قضاییه نمی‌تواند جلوی فساد بایستد

آذین: دولت بدون عملکرد صحیح قوه قضاییه نمی‌تواند جلوی فساد بایستد

سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس گفت: وقتی فسادها در روابط اداری زیاد می‌شود یعنی این رفتار غلط سیستماتیک شده و آن‌وقت باید بیشتر بگردید ضعف را پیدا کنید.

حسین آذین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: مجلس از لحاظ ایجاد ابزارهای نظارتی و تصویب قوانین برای نظارت در روابط اداری تاکنون فعالیت‌های خوبی داشته و می‌توان گفت ابزارهای نظارتی که مجلس برای نظارت در دستگاه‌های اجرایی دارد که مانعی برای ایجاد فساد اداری بوده، خیلی خوب است.

وی معتقد است که اگر به‌صورت کلی دنبال مبارزه با فساد هستیم باید هر سه قوه وارد میدان شده و با همکاری هم کارها را پیش ببرند، اما در عین‌حال می‌گوید که با توجه به این نکته که قوه قضاییه مرجع تظلم خواهی مردم است و همه کشف فسادها در هر دستگاهی برای رسیدگی به قوه قضائیه می‌رود، نقش این قوه در مبارزه با فساد بسیار مهم است و عملکرد آن می‌تواند تضمینی برای ریشه‌کن شدن این رویه در کشور باشد که متأسفانه با وجود این اهمیت بالا، نظارتی از طریق دستگاه دیگری مثل مجلس بر قوه قضائیه وجود ندارد و در این رابطه خلأ قانونی داریم.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 با اشاره به وجود سازمان‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی، کمیسیون اصل 90، دیوان محاسبات، ستاد مبارزه با فساد اداری و همچنین ستاد مبارزه با اقدامات فساد انگیز نظیر رانت و قاچاق و ...ادامه می‌دهد: با همه این تفاسیر ابزاری برای نظارت در قوه قضائیه پیش‌بینی‌نشده است که این‌یکی از پاشنه‌های آشیل وجود فساد در دستگاه‌هاست.

وی با اشاره به تلاش مجلس برای رفع خلأ قانونی که پیش‌تر اشاره کرد، ادامه می‌دهد: اخیراً طرحی را مصوب کردیم که بر دستگاه‌های اداری قوه قضاییه مانند سازمان ثبت و سازمان زندان‌ها نظارتی از طریق وزیر دادگستری و مجلس وجود داشته باشد که متأسفانه این مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان مغایر قانون تشخیص داده شده و رد شد.

وی این نکته را هم یادآور می‌شود که با وجودی که اکنون اوضاع بهتر شده است اما هنوز خود قوه قضاییه نقش خودش را به‌خوبی ایفا نمی‌کند شاید پاشنه آشیل همین‌جاست؛ شاید وقتی پرونده فسادها مشمول مرور زمان می‌شود مشکلی وجود داشته باشد و به نظر من برای برطرف شدن و ریشه‌کن شدن فساد ابتدا قوه قضائیه باید با قدرت در میدان باشد و برای این کار لازم است که نظارتیِ بیرونی بر عملکرد قوه قضاییه وجود داشته باشد، البته نظارت درون قوه‌ای وجود دارد اما نیاز است که این قوه از بیرون هم نظارت شود.

آذین با گفتن این جمله که برای من حل‌نشده است چرا نظارتی بر عملکرد قوه قضاییه نیست؟ ادامه می‌دهد: وقتی یک وزیر همواره زیر ذره‌بین است و هر بار نمایندگان سؤال دارند به مجلس می‌آید و پاسخ سؤالات را می‌دهد و گاهی به دلیل عملکردش استیضاح می‌شود چرا نباید این نظارت بر قوه قضاییه وجود داشته باشد تا سؤالات نمایندگان پاسخ داده شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود با اشاره به اینکه دولت به‌عنوان قوه اجرایی هرقدر هم که عملکرد خوبی داشته باشد اگر با حمایت قوه قضاییه همراهی نشود نمی‌تواند مانع رخ دادن فساد اداری شود، خاطرنشان می‌کند: وقتی مراجع رسیدگی شناساییِ تخلف با قوه قضائیه است می‌بینیم سرنوشت پرونده‌ها مشمول مرور زمان شده و پرونده فساد مالی هم مدت‌ها طول می‌کشد تا رسیدگی شود. اگر فسادی کشف می‌شود برخورد با آن، یاری جدی قوه قضائیه را می‌طلبد.

وی با یادآوری این موضوع که سؤالات نمایندگان از قوه قضاییه بی‌پاسخ می‌ماند مگر تحقیق و تفحصی که به‌ندرت اتفاق می‌افتد که بازهم بررسی تخلفات احتمالی آن با خود دستگاه قضایی است ادامه می‌دهد: در قوه قضاییه هر چه بشود مجلس حق ورود ندارد و این خوب نیست و این‌یکی از چالش‌های اساسی است. درست است که ما قضات محترم و بزرگواری داریم اما برخی‌ها هم دچار مشکل هستند و هیچ نظارتی بر روی آن‌ها نیست.

آذین با اشاره به اتفاقات اخیر و فسادهای کشف‌شده خاطرنشان می‌کند: ما قطعاً ضعفی داریم که بعد از 35 سال نتوانستیم روابط اداری را نهادینه کنیم و شاهد اتفاقات نامیمون مانند اختلاس سه هزار میلیاردی، بیمه ایران و... هستیم، این‌ها نشان می‌دهد که فساد سیستمی عمل می‌کند. یعنی یقه‌سفیدهایی هستند که به این فضا ورود کردند و موضوع دیگر اینکه قوه قضاییه نمی‌تواند با این یقه‌سفیدها برخورد قانونی و قاطع داشته باشد و اگر آنجا خوب عمل نشود هر فسادی می‌تواند گسترش پیدا کند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه یکی از راه‌حل‌های این معضل پافشاری نمایندگان بر طرح مصوب و ارسال آن به مجمع تشخیص مصلحت است می‌افزاید: اما شاید بهترین راه این باشد که خود قوه قضاییه به موضوع ورود کند و ببیند چرا این‌قدر مشکل وجود دارد. درست است که امکان لغزش افراد وجود دارد اما وقتی فساد سیستماتیک می‌شود نشان می‌دهد که مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که باید برطرف شود.

انتهای پیام

کد N614592

وبگردی