آفتاب

موگرینی: روسیه مانع عضویت بوسنی در اتحادیه اروپا نشود

موگرینی: روسیه مانع عضویت بوسنی در اتحادیه اروپا نشود

اتحادیه اروپا از روسیه خواست تا مساله عضویت کشورهای حوزه بالکان از جمله بوسنی را از مناقشه اوکراین جدا کند و اجازه دهد که این منطقه به سمت عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا پیش برود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مسکو به دلیل تیره شدن روابطش با غرب گفته است که دیگر از عضویت بوسنی در اتحادیه اروپا حمایت نمی‌کند و هیچ اتفاق نظری برسر این مساله در بوسنی وجود ندارد. در بوسنی،‌ کروات‌ها و بوسنیایی‌ها به سمت غرب تمایل دارند اما صرب‌های بوسنی همچنان رابطه نزدیکی با مسکو دارند و با عضویت در ناتو و اصلاحات پیشنهادی اتحادیه اروپا مخالفند.

در همین حال "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با رهبران بوسنی در سارایوو گفت، برداشت کلی وی این است که مردم بوسنی برای حرکت به سمت اتحادیه اروپا کاملا آماده‌اند و مناقشه روسیه با اتحادیه اروپا نباید بر روی این موضوع تاثیر بگذارد.

وی گفت: تنش‌هایی میان روسیه و اروپا وجود دارد اما دو طرف باید راه‌هایی برای همکاری پیدا کنند نه تقابل و قطعا بسیار خوب است که غرب بالکان را از چنین تنش‌هایی دور کنیم. روسیه برای اولین بار در 14 سال گذشته ماه پیش زمانی که شورای امنیت می‌خواست حکم حضور نظامی تحت حمایت اتحادیه اروپا را در بوسنی تمدید کند، رای ممتنع داد.

گفته می‌شود علت اقدام روسیه این بوده است که اغلب در اعلامیه‌ها به آینده بوسنی در عضویت به اتحادیه اروپا و ناتو اشاره می‌شود.

سفیر روسیه در بوسنی نیز تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم از قطعنامه مذکور به عنوان ابزاری برای مخالفت‌های بیشتر استفاده شود چرا که ما به این موضوع ارتباطی نداریم و مساله این است که بوسنی و هرزگوین می‌خواهد عضو ناتو یا اتحادیه اروپا شود. خود کشور بوسنی باید در این باره تصمیم بگیرد اما در این کشور اتفاق نظر وجود ندارد.

موگرینی با رد این اظهارات روز جمعه گفت که تمام رهبران بوسنی نشان دادند که اراده سیاسی برای حرکت به سمت اصلاحات اتحادیه اروپا وجود دارد.

انتهای پیام

کد N614418

وبگردی