آفتاب

انتقاد کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل از "نژادپرستی" در پلیس آمریکا

انتقاد کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل از "نژادپرستی" در پلیس آمریکا

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل می‌گویند نگرانی‌ها درباره عملکرد هیات منصفه در محکوم نکردن پلیس‌های متهم در مرگ دو شهروند سیاه‌پوست، "مشروع و بر حق" است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بیانیه سازمان ملل تبرئه پلیس‌های درگیر در مرگ این دو نفر را بخشی از "الگوی مصونیت از مجازات" متهمانی می‌داند که قربانی‌هایشان از اقلیت‌ها هستند.

در ماه‌های گذشته هزاران نفر در اعتراض به کشته شدن دو مرد سیاه‌پوست به دست افسران سفیدپوست پلیس آمریکا به خیابان‌ها آمده‌اند.

به گزارش بی.بی.سی، هیات منصفه بدوی در میسوری و نیویورک اتهامی را متوجه هیچ‌ کدام از افسران پلیس نکرده‌اند.

ریتا ایژاک، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اقلیت در بیانیه‌ای گفته است: "من نگران تصمیم‌های هیات منصفه هستم. شواهد روشنی در رابطه با هر دو حادثه وجود دارد."

در این بیانیه همچنین آمده است: "این داوری‌ها برای بسیاری نگرانی‌های مشروع باقی گذاشته است که وقتی قربانیان استفاده گسترده پلیس از زور، آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار باشند یا از دیگر اقلیت‌ها باشند بر اساس یک الگوی از پیش تعیین شده از مجازات در امان می‌مانند."

در همین حال مری فانون مندس فرانس، کارشناس حقوق بشر که در حال حاضر گروه کاری کارشناسان سازمان ملل در امور آفریقایی‌تباران را رهبری می‌کند، گفته است که "این موارد به نگرانی‌های پیشین ما افزوده است."

او اشاره می‌کند که آمریکایی‌های سیاه‌پوست "با تبعیض نژادی گسترده و طولانی مدتی به ویژه در رابطه با دسترسی به عدالت و عملکرد تبعیض‌آمیز پلیس روبرو بوده‌اند."

او به "سابقه تبعیض نژادی" که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در دسترسی به عدالت قضایی و شیوه‌های تبعیض‌آمیز پلیس با آن مواجه‌اند، اشاره می‌کند.

نگرانی‌های سازمان ملل متحد در حالی منتشر می‌شود که اعتراض‌های شکل گرفته در پی مرگ اریک گارنر، سیاه‌پوستی که در ملا عام به دست پلیس نیویورک کشته شد، همچنان ادامه دارد.

هیات منصفه بار دیگر اعلام کرد دانیال پانتالیو، یک مامور پلیس نیو‌یورک که پیشتر گفته شده بود سبب مرگ اریک گارنر، یک شهروند سیاهپوست شده بود، مورد محاکمه قرار نخواهد گرفت.

گارنر به دلیل فروش غیرقانونی سیگار، هنگامی که پلیس تلاش می‌کرد او را بازداشت کند، جان خود را از دست داد.

پزشکی قانونی نیویورک گفته است مرگ اریک گارنر به دلیل فشار بر قفسه سینه او در شرایطی بوده که پلیس او را بدون اجازه حرکت روی زمین نگهداشته بود.

تصاویر ویدئویی حکایت از آن دارند که دانیال پانتالیو دست‌های خود را دور گردن گارنر قفل کرده و سپس او را با خود به سمت زمین کشانده است.

سازمان ملل متحد پیش‌تر هم در پی تبرئه افسر پلیس فرگوسن که جوان ۱۸ ساله سیاهپوستی را به ضرب ۱۲ گلوله کشته بود، "برخورد نژادی پلیس" آمریکا را محکوم کرده بود.

انتهای پیام

کد N614383

وبگردی