آفتاب

یزدانی: موج‌سواری قدرت‌های غربی انقلاب مردم مصر را مصادره کرد

یزدانی: موج‌سواری قدرت‌های غربی انقلاب مردم مصر را مصادره کرد

یک عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: رهبری انقلاب اول مردم مصر از قدرت کافی برخوردار نبود. هدف مردم به‌درستی مشخص نبود و در عمل اجماع مناسبی نیز در بین اقشار مختلف مردم ایجاد نکرد و درنهایت نیز پاسخ به این سؤال که آیا انقلابیون به دنبال برقراری دموکراسی در مصر هستند و یا برای ایجاد حاکمیت اسلامی تلاش می‌کنند در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.

عنایت‌الله یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به حوادث سال 2011 در مصر اظهار کرد: اگرچه حرکت مردمی و ایجاد موج بیداری اسلامی در مصر منجر به براندازی نظام طاغوتی حسنی مبارک و ایجاد یک انقلاب در این کشور شد اما حوادث پس‌ازاین انقلاب، کشمکش‌های ایجادشده بر سر جانشینی قدرت توسط انقلابیون و اختلافات درون ساختاری منجر به سقوط مرسی و در ادامه تبرئه حسنی مبارک شد.

وی با اعتقاد به این‌که «عوامل داخلی و خارجی بسیاری در ایجاد تحولات سال‌های گذشته در مصر مؤثر بوده است»، افزود: موج‌سواری قدرت‌های دخالت‌گر غربی به‌ویژه آمریکا در مصر باعث مصادره انقلاب و تغییر جهت انقلاب مردم این کشور شد.

وی با اشاره به سه بعد بنیادین هر انقلاب گفت: مردم، رهبری و ایدئولوژی سه رکن اساسی هر انقلاب محسوب می‌شوند و به گفته شهید مرتضی مطهری اگرچه به ثمر رساندن یک انقلاب امر مهمی است اما حفظ انقلاب مسئله‌ای بسیار مهم‌تر است. در جریان انقلاب مصر میان مردم این کشور و انقلابیون اختلافات زیادی وجود داشت به‌طوری‌که این انقلاب رهبری واحد و کارآمدی نداشت و شاید به همین دلیل نیز گروه‌های مختلفی پس از به نتیجه رسیدن انقلاب شروع به سهم‌خواهی کرده و به دنبال کسب منافعی از دل این انقلاب تازه بنیاد بودند.

این استاد دانشگاه «تقابل گروه‌های مردمی رودرروی یکدیگر را مهم‌ترین عامل عدم استمرار حرکت جوشنده مردم مصر» عنوان و خاطرنشان کرد: انقلاب‌ها اگر به‌درستی مدیریت نشوند و به حقوق حقه مردم در یک جامعه توجه نکنند به نتیجه نهایی نخواهند رسید و تداوم نیز نخواهند داشت؛ بنابراین مردم مصر اکنون و در جریان دومین انقلاب خود باید با هشیاری بیشتری عمل کرده و برای حفظ دستاوردهای خود تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

وی تصریح کرد: رهبری انقلاب اول مردم مصر از قدرت کافی برخوردار نبود. هدف مردم به‌درستی مشخص نبود و در عمل اجماع مناسبی نیز در بین اقشار مختلف مردم ایجاد نکرد و در نهایت نیز پاسخ به این سؤال که آیا انقلابیون به دنبال برقراری دموکراسی در مصر هستند و یا برای ایجاد حاکمیت اسلامی تلاش می‌کنند در هاله‌ای از ابهام باقی ماند به‌طوری‌که حتی شعارهای گروه اخوان‌المسلمین نیز پس از مدتی رنگ انقلابی به خود گرفت و مردم را به واکنش علیه خود وا‌داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا انقلاب جدید مصر توانی برای غلبه بر ظلم دارد یا خیر گفت: هم بله و هم نه؛ چراکه مردم این کشور به‌صورت طبیعی درس‌هایی از گذشته آموخته‌اند اما بااین‌وجود نمی‌توان از تأثیر دست‌های پشت پرده داخلی و خارجی در این کشور چشم پوشید.

انتهای پیام

کد N614257

وبگردی