آفتاب
گزارش مهر؛

خودکشی سیاسی نتانیاهو/ تشکیل کابینه جدید توسط "اخراجی‎ها"

خودکشی سیاسی نتانیاهو/ تشکیل کابینه جدید توسط "اخراجی‎ها"

خبرگزاری مهر - گروه بین‎الملل: محافل سیاسی صهیونیستی معتقدند "بنیامین نتانیاهو" با بر هم زدن ائتلافی که باعث نخست وزیری‌اش شده بود، مرتکب خودکشی سیاسی شده و دیگر فرصتی برای بازگشت به این منصب ندارد.

در پی تصمیم "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اخراج دو وزیر مهم از کابینه ائتلافی اش که به انحلال این ائتلاف منجر شد، محافل سیاسی در فلسطین اشغالی گمانه زنی‌های مختلفی را درباره آینده سیاسی وی مطرح کرده اند.

برخی معتقدند کنار گذاشتن "زیپی لیونی" و "یائیر لاپید" از دو حزب مطرح موجود در اسرائیل، آینده سیاسی نتانیاهو را در معرض تهدید قرار داده و وی نخواهد توانست پس از برگزاری انتخابات پارلمانی (26 اسفندماه) ائتلاف اکثریت را تشکیل دهد.

در همین راستا نظرسنجی برگزار شده توسط موسسه "رافی اسمیت" با همکاری موسسه "گلوبوس" نشان می دهد: حضور حزب کار به ریاست "اسحاق هرتزوگ" و حزب "هتنوعاه" به ریاست "زیپی لیونی" با یک لیست مشترک در انتخابات پارلمانی پیش رو به پیروزی آنها و به دست آوردن 24 کرسی پارلمان (از 120 کرسی موجود) منجر خواهد شد. در مقابل حزب لیکود به ریاست "بنیامین نتانیاهو" 23 کرسی و احزاب "بیت یهودی" و "ایسرائیل بیتنا" هر کدام 16 کرسی به دست خواهند آورد.

بنابر نتایج این نظرسنجی، حزب شاس نیز تنها 9 کرسی، حزب "یش آیتد" به ریاست "یائیر لاپید" هفت کرسی، حزب اتحاد یهود و میرتز نیز هر کدام 5 کرسی از پارلمان را به دست خواهند آورد.

بر این اساس حزب نتانیاهو نخواهد توانست به عنوان حزب پیروز ائتلاف جدید را برای شکل گیری کابینه جدید، تشکیل دهد و باید منتظر باشد که شخصیتهای اخراجی‌ از کابینه وی دولت را تشکیل دهند.

در همین راستا، روزنامه جروزالم پست ضمن انتشار نتایج یک نظرسنجی جدید، اعلام کرد: 60 درصد از شهروندان اسرائیلی خواهان باقی ماندن بنیامین نتانیاهو در مقام نخست وزیری نیستند و با دیدگاه وی نسبت به مسائل مخالفند.

در این نظرسنجی که 500 شهروند در آن مشارکت کرده اند تنها 34 درصد با نخست وزیری مجدد نتانیاهو موافقت کرده و 6 درصد دیگر جوابی به این سوال نداده اند.

بنابر نتایج این نظرسنجی البته حزب لیکود به ریاست نتانیاهو همچنان برای پیروزی در انتخابات پارلمانی شانس خوبی دارد و در صورت عدم حضور احزاب اسحاق هرتزوگ و زیپی لیونی در یک فهرست مشترک، شاید اکثریت پارلمان را در اختیار گیرد.

سوال دیگر این نظرسنجی مرتبط با نخست وزیر آتی بوده که از رقابت شدید میان اسحاق هرتزوگ (رئیس حزب کار) با نتانیاهو برای احراز این مقام حکایت دارد.

در عین حال، زیپی لیونی از مخالفان اصلی نتانیاهو که همین اقدامات وی در نهایت با اخراجش از کابینه همراه شد، امروز (جمعه) در گفتگو با کانال دو تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: احزاب میانه روی راستگرا با هدف جلوگیری از نخست وزیری مجدد نتانیاهو در انتخابات پارلمانی با فهرستی مشترک حضور پیدا خواهند کرد.

وی افزود: هم اکنون تشکیل فهرستی مشترک از سوی احزاب راستگرا علیه نتانیاهو به امری ضروری تبدیل شده و باید شرایط را طوری فراهم کرد که امکان تغییر نتانیاهو ایجاد شود و این همان اتفاقی است که رخ خواهد داد.

 

-----------------------------
گزارش: محمدعلی تخت رونده

کد N614141

وبگردی