آفتاب

رسانه ها از فضا سازی خبری برای دلبر و کوشکی بپرهیزند

رسانه ها از فضا سازی خبری برای دلبر و کوشکی بپرهیزند

رئیس سازمان محیط زیست از رسانه ها درخواست کرد برای حفظ امنیت و موفقیت تحقیقات در یوزهای منتقل شده به پارک پردیسان از فضاسازی خبری و هیجانی در این باره بپرهیزند .

به گزارش خبرگزاری مهر، این طرح تحقیقاتی و حفاظتی زیر نظر «شان مک کوئن» از متخصصین شاخص بین المللی در حوزه گربه سانان که از ایرلند راهی ایران شده و اکنون ناظر بر انجام صحیح این تحقیقات است، قرار دارد.

گونه های حیات وحش در معرض تهدید نیازمند برنامه های حفاظتی ویژه

ابتکار با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حفاظت از تنوع زیستی کشور وظایفی دارد که یکی از مهم ترین آنها حفاظت از گونه های حیات وحش است، گفت: کشور ما دارای گونه های متنوع جانوری است که بعضی از آنها در معرض تهدید بوده و نیازمند رسیدگی و برنامه های حفاظتی ویژه هستند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تلاش های دفتر حیات وحش معاونت محیط زیست طبیعی سازمان برای تدوین برنامه های لازم در این زمینه گفت: در حال حاضر مراکز نگهداری و حفاظت از گونه های حیات وحش مثل گورخر آسیایی، هوبره، گوزن زرد و مرال وجود دارد و اخیرا نیز ایستگاه تحقیقات و حفاظت از یوزپلنگ آسیایی راه اندازی شده است.

حال دلبرو کوشکی خوب است و زیر نظر دامپزشک متخصص به سر می برند

معاون رییس جمهور با اشاره به بازدید اخیرش از این ایستگاه تحقیقاتی و ورود دو یوزپلنگ به آن برای آغاز یک طرح جدید گفت: این کار بعد از مدت ها مطالعه و تدوین برنامه با همکاری و نظارت مشاور بین المللی آغاز شده و وی در کنار کارشناسان ایرانی تمام مراحل زنده گیری، انتقال و رهاسازی یوزپلنگ ها را زیر نظر دارند. حال هر دو یوزپلنگ خوب است و هر دو براساس نظر دامپزشک متخصص در سلامت به سر می برند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد که این تحقیقات کم نظیر همزمان مستندسازی نیز می شود.

برای حفظ امنیت و موفقیت تحقیقات از فضاسازی خبری و هیجانی پرهیز شود

وی با تاکید بر اینکه در این کار تحقیقاتی در مرحله اول می بایست نسبت به حفاظت و نگهداری صحیح از این دو حیوان تدابیر کافی اندیشیده شود، از رسانه ها و دوستداران حیات وحش خواست تا برای حفظ امنیت و آسیب هایی که ممکن است حضور جمعیت در روند این تحقیقات ایجاد کند از اطلاع رسانی در خصوص محل دقیق اجرای آن خودداری کنند.

ابتکار با اشاره به اینکه گمانه زنی ها در این مورد دقیق نبوده است، یادآوری کرد که موفقیت تحقیقات در مورد دلبر و کوشکی با دوری از فضاسازی های خبری و هیجانی ممکن خواهد بود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در مورد خرس سیاه و پلنگ نیز برنامه ریزی های اولیه و تخصصی در معاونت محیط زیست طبیعی سازمان انجام شده که به زودی در آن زمینه ها نیز اطلاع رسانی کافی صورت خواهد گرفت.

کد N613900

وبگردی