آفتاب

اولاند: قزاقستان می‌تواند نقش ویژه‌ای در حل بحران روسیه و اروپا ایفا کند

اولاند: قزاقستان می‌تواند نقش ویژه‌ای در حل بحران روسیه و اروپا ایفا کند

رئیس‌جمهوری فرانسه امروز(جمعه) در دیدار با همتای قزاقستانی خود گفت که قزاقستان نقش سیاسی و دیپلماتیک مهمی در رویدادهای سیاسی مهم از جمله مساله روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با نور سلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان در شهر آستانه گفت: قزاقستان نه فقط توانسته با موفقیت طرح توسعه اقتصادی را اجرا کند، بلکه کشوری است که نقش سیاسی و دیپلماتیک بسیار مهمی ایفا می‌کند. بنابراین این کشور می‌تواند با همه مسایگانش با لحنی یکسان گفت‌وگو کرده و بر رخدادهای سیاسی مهم تاثیربگذارد.

رئیس جمهوری فرانسه ابراز امیدواری کرد که تنش‌ها در روابط بین روسیه و اروپا کاهش یابد و در عین حال به نقش ویژه‌ای که قزاقستان می‌تواند در این راستا ایفا کند اشاره کرد.

سرویس مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری قزاقستان در بیانیه خود به نقل از فرانسوا اولاند نوشت: ملاقات ما در زمان بالا گرفتن تنش میان روسیه و کشورهای اروپایی انجام می‌پذیرد. من تمایل دارم این وضعیت حل و فصل شده و در این زمینه کشور شما نقش مهم و خاصی ایفا می‌کند.

نور سلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان در کنفرانس خبری پس از این ملاقات اظهار داشت که کشورش آماده است تا در زمینه رسیدن به توافقی برای حل و فصل بحران اوکراین تلاش کند.

وی عنوان کرد: من معتقدم حسن نیت و تمایل برای غلبه بر این وضعیت غلبه پیدا می‌کند و عقل سلیم نقش اصلی را ایفا خواهد کرد.روسای جمهور دو کشور رویکردهایشان برای حل و فصل بحران اوکراین را مورد بحث قرار دارند.

رئیس جمهوری قزاقستان ادامه داد: ما معتقدیم امکان مصالحه برای حل و فصل بحران اوکراین وجود دارد. من آماده مشارکت دادن تلاش‌های قزاقستان در این زمینه هستم و رئیس جمهوری فرانسه نیز حامی تلاش‌های ما است.

وی در خاتمه گفت: فرانسوا اولاند و من مواضع مشابه مشترکی داریم؛ ما تمایل به یافتن رویکردهای مشترک برای غلبه بر این بحران داریم؛ بحرانی که به نفع هیچ کس نیست و در عین حال وضعیت سیاسی بین المللی را تحت تاثیر قرار داده و بر اقتصادهای اروپا، آسیا و حتی کل جهان تاثیر منفی گذاشته است.

نظر بایف خاطرنشان ساخت: روابط میان قزاقستان و فرانسه در سطح مشارکت راهبردی قرار دارد.

وی تصریح کرد: در قزاقستان بالغ بر 100 شرکت فرانسوی و چندین پروژه مشترک دو جانبه فعال هستند. ما ده‌ها پرونده جدید در دست اجرا داریم.

انتهای پیام

کد N613885

وبگردی